شناسهٔ خبر: 26879480 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس از نشست «نخبه‌کشی با ابزار بروکراسی» گزارش می دهد

از اخراج اساتیدی که می‌خواستند مشکلات موشکی و هسته‌ای را حل کنند تا اشک‌های عضو هیات علمی دانشگاه

یک عضو هیات علمی دانشگاه در حالی که نتوانست بغضش را فرو ببرد با چشمانی گریان گفت: فرزندان من با دل خون از ایران رفتند، آنها فقط سه مرتبه بلیط خود را تغییر دادند به امیدی که با وزیر علوم دیدار کنند و از درد خود بگویند ولی نشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، نشست بررسی ساختار اداری علم و بی اعتنایی به استعدادهای ایرانی با عنوان «نخبه‌کشی با ابزار بروکراسی» و با حضور مهدی گلشنی استاد به اجبار باز نشسته شده دانشگاه شریف و برخی اساتید اخراجی دانشگاه‌ها به همت سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد.

* اخراج دو استاد به دلیل اینکه می‌خواستند در بحث موشکی و هسته‌ای مشکلی را حل کنند!

احمد نادری معاون سازمان بسیج اساتید کشور در ابتدای این نشست گفت: دانشگاه به جای اینکه مسئله حل کند، خودش مسئله شده است.

وی با اشاره به اخراج تعدادی از اساتید از دانشگاه ها گفت:  آقای گلشنی را به بهانه بالا بودن سن به اجبار بازنشسته کردند، در دانشگاه شیراز هم دو استاد را به دلیل اینکه بجای نوشتن مقاله به صورت جدی در بحث موشکی و هسته‌ای ورود پیدا کرده بودند و سعی داشتند مشکلی را حل کنند اخراج کردند و یک استاد هم در حال اخراج است!

وی گفت: این جلسه پایان کار ما نیست و هرازگاهی جلساتی را خواهیم داشت و خواهیم گفت چه بالایی سر نخبگان ما با سیاسی کاری می آورند.

 

* اخراج استاد دانشگاهی که حافظ کل قران است!

علی حقدل دکترای مهندسی برق و عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز یکی از اساتیدی است که دانشگاه شیراز عزم خود را برای اخراج وی جزم کرده و تلاش های او و برخی از مسئولان سازمان بسیج اساتید برای حل مشکل این استاد دانشگاه که حافظ قرآن هم هست راه به جایی نبرده است.

پدر حقدل نظامی وجانباز 8 سال دفاع مقدس است. وی دوران راهنمایی و دبیرستان را در مرکز استعدادهای درخشان شیراز گذارند و ضمن حفظ کل قرآن کریم رتبه های کشوری بسیاری را در مسابقات قرآن در رشتة حفظ کل قرآن کریم در سالیان مختلف کسب کرد.

وی که عنوان دانشجوی نمونه دانشگاهی و کشوری را در کارنامه خود دارد و در سالیان مختلف توانسته کلید طلایی شهر شیراز را دریافت کند.

حقدل در راه اندازی مجموعة تحقیقاتی مهمی در حوزة هوافضا نقش داشته و طی 10 سال اخیر توانسته است دستاوردهای ارزشمندی در حوزه های علمی و مهندسی داشته است.

* مشکلات « علی حقدل» با دانشگاه از کجا شروع شد؟

این استاداخراجی دانشگاه می گوید: از زمانی که تصمیم گرفتیم به فعالیت های تحقیقاتی همسو با جریان انقلاب اسلامی و مخالف با سلیقة غالب در دانشگاه بپردازیم مشکلات آغاز شد. خصوصاً به دلیل انتخاب یکی از موضوعات مرتبط با هسته ای برای پایان نامة دکتری و فعالیت در مجموعة تحقیقاتی بیان شده در حوزة هوافضا، علناً بسیاری از اساتید در دانشگاه شیراز در دانشکده های مختلف به مخالفت با ما پرداختند و در سالیان مختلف سنگ اندازی های متعددی انجام دادند.

* نمونه هایی از سنگ اندازی‌های مختلف دانشگاه در 10 سال اخیر

حقدل ادامه می دهد: محروم کردن مجموعه ما از هر گونه امکانات دانشکده های مهندسی از جمله مکان، تجهیزات، کمک به اخذ مجوز ثبت مجموعه، تبلیغات منفی علیه فعالیت های ما از سنگ اندازی های بود که صورت گرفت. البته تنها در یک برهة زمانی 4 ساله، یکی از رؤسای دانشگاه (88 تا 92) که از نیروهای انقلابی و رزمندگان دفاع مقدس بودند با ما همراهی کردند.

وی ادامه می دهد: علیرغم سنگ اندازی های فراوان، رشد و شکوفایی این مجموعه با تکیه بر روحیة ارزشی و جهادی اعضای آن به حمد الله فراتر از انتظار بوده است.

این استاد دانشگاه تصریح می کند: مخالفت با بورسیة اینجانب در دانشکدة برق دانشگاه شیراز علیرغم سوابق ممتاز آموزشی و پژوهشی نسبت به سایر بورسیه های آن دانشکده هم از سنگ اندازی های دیگر دانشگاه بود.

وی تصریح می کند: مخالفت با جذب اینجانب به عنوان عضو هیأت علمی پس از اتمام تحصیل هم سنگ اندازی دیگری بود که علیرغم این مخالفت، طبق نظر هیأت جذب، اینجانب در همان دانشکده ای که مخالف حضورم بودند، مشغول به کار در دانشگاه شدم.

حقدل ادامه می دهد: اخراج برخی از دانشجویان انقلابی ممتاز مشغول در مجموعه کاوشگر خورشید در حین تحصیل در مقطع دکتری به بهانه های مختلف به صورت خصمانه از بخش های مختلف دانشگاه خصوصاً دانشکده برق و دانشکده مکانیک هم سنگ اندازی دیگری بود که در مقابل ما انجام شد و با اینکه این دانشجویان از رتبه های اول رشته های خود بودند و تنها جرم آنها انجام فعالیت های علمی عملی همسو با انقلاب اسلامی خصوصاً در حوزة هوافضا بوده است.

 

وی از لغو بورسیه نیروهای ممتاز این مجموعه هم گلایه می کند و می گوید: عدم اعتنای مسئولین دانشگاه به شکایات ما و اعضای این مجموعه و عدم بررسی تخلفات و ظلم های صورت گرفته دیگر هم از اتفاقاتی دیگر است که در راه ما وجود داشت.

حقدل ادامه می دهد: اقدام به اخراج غیر قانونی اینجانب و دو نفر از همکاران ممتاز و شجاع و انقلابی بنده (آقایان دکتر مسندی) با تبانی و جعل سند و مخالفت با قوانین موجود، علیرغم سوابق آموزشی و پژوهشی ممتاز ما در سالیان اخیر در عرصة حضور به عنوان هیأت علمی هم جزو این موارد است.

وی می گوید: یکی از موارد ارتباط موضوع ما سه نفر، همکاری پدر بزرگوار ایشان در اعتراض علیه ظلم به اعضای مجموعة کاوشگر خورشید بوده است. نقطة اشتراک دیگر، تفاوت دیدگاه های آموزشی و پژوهشی ما در دانشگاه (البته در چارچوب قوانین فعلی) با دیدگاه های طیف اکثریت غربزده و بی تعهد نسبت به انقلاب بوده است. این مسأله دلیل اصلی تقابل جریان غربزده بی تعهد با جریان متعهد و جهادگر انقلابی است.

این استاد دانشگاه از تسلیم شدن مسئولین دانشگاه و وزارت علوم در مقابل باند بازی‌های این طیف در دانشکده‌ها و در رده‌های مدیریتی دانشگاه و عدم مجازات عاملین آن سخن به میان می آورد و ادامه می دهد: یک بازرس صوری از وزارت علوم آوردند و به دلیل کشاندن مطلب به رسانه ها  دستور اخراج ما را صادر کردند!

این استاد اخراجی دانشگاه تاکید می کند:  آنچه حاصل حضور نزدیک به 20 سالة بنده در محیط دانشگاه و همفکری با دانشجویان و اساتید انقلابی است این است که ساختار دانشگاه ها در کشور دارای ایراداتی اساسی است که مانع کارآیی آن برای خدمت به کشور و انقلاب اسلامی و رفع محرومیت ها و نیازهای ملت ما شده است. علاوه بر آن کشور ما را به طرق مختلف به سمت غربگرایی و غرب‌زدگی می کشاند و مشکلات فراوانی را برای کشور و نظام اسلامی ایجاد کرده و می‌کند. 

*  فرزندان من با دل خون از ایران رفتند

در این نشست دو استاد اخراجی دیگر هم به نام های علیرضا و حامد مسندی دعوت شده بودند ولی آنها که فارغ التحصیل دانشگاه های آمریکا بوده و برای خدمت رسانی به کشور وارد دانشگاه های ایران شدند به دلیل نامهربانی‌های صورت گرفته مجددا برای ادامه فعالیت به خارج از کشور رفته بودند به همین دلیل پدر آنها که وی هم استاد و عضو هیات علمی دانشگاه است در مراسم حاضر شده بود.

محمدعلی مسندی پدر این دو استاد اخراجی دانشگاه در ابتدای سخنانش توضیحاتی را درباره دوران تحصیلی فرزندان خود ارائه داد و گفت: فرزندان من به جهت اعتقاداتی که داشتند بعد از تحصیل به کشور بازگشتند ولی با آنها برخورد درستی صورت نگرفت.

وی در ادامه با اشاره به علی حقدل استاد اخراجی دانشگاه شیراز ادامه داد: آقای حقدل شاگرد نمونه بنده بود و بسیار متعهد. ولی یک عده که به زور دانشگاه را گرفته اند اینها را اخراج کردند!

این استاد دانشگاه ضمن گلایه از رئیس دانشگاه و رئیس دانشکده برق دانشگاه شیراز، تصریح کرد: متاسفانه یک عده که ماسکی از اسلام زده اند و برای خود باند و تشکیلاتی درست کرده اند دستور به اخراج سه نفر از اساتید نخبه دانشگاه شیراز دادند.

 

مسندی تصریح کرد: می گویند از نظر تعداد مقاله رتبه اول هستیم ولی واقعیت این است که از نظر کیفیت مقاله در رتبه صدم هستیم  و برخی دشمنان ما بسیار از ما جلوتر هستند. اینها فقط مقاله های بی خاصیت را برای ارتقا تقلید می کنند! 

وی گفت: بی عدالتی در همه جای دانشگاه دیده می شود ولی هیچ نهادی نیست که رسیدگی کند. برای رسیدگی به مشکلات این سه استاد اخراجی بازرس تعیین کردند ولی این بازرس کسی بود که با یکی از مخالفان این سه استاد رفیق صمیمی و قدیمی بود! 

مسندی تصریح کرد: متاسفانه فقط به دنبال کسانی هستند که خودشان را ارتقاء دهند و نمی‌خواهند کسانی بیایند که مشکلات مردم را حل کنند.

این استاد دانشگاه در حالیکه نتوانست بغضش را فرو ببرد با چشمانی گریان گفت: فرزندان من با دل خون از ایران رفتند، آنها فقط سه مرتبه بلیط خود را تغییر دادند به امیدی که با وزیر علوم دیدار کنند و از درد خود بگویند ولی نشد. وزیر علوم حتی یک دقیقه هم برای اینها وقت نگذاشت.

* اخراج اساتید دانشگاه‌ها به بهانه‌های واهی/ شورای عالی انقلاب فرهنگی از خواب بیدار شود

مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در ادامه این نشست از مشکلاتی گفت که در دانشگاه وجود دارد.

وی با بیان اینکه ما در دوران سخت و حساسی به سر می بریم، گفت: اگر در این دوران بیدار نشویم در شرایط خوبی قرار نخواهیم گرفت.

وی در ادامه با اشاره به نفوذ غرب در کشور، ادامه داد: متاسفانه غفلت مسلمانان باعث شد که وزارت علوم از وزارت فرهنگ و آموزش عالی تغیر نام دهد و بساط فرهنگ از دانشگاه ها جمع شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به مشکلاتی که مقاله محوری در دانشگاه ها ایجاد کرده، تاکید کرد:  آمریکایی ها توسط عوامل خود مساله مقاله محوری را ترویج کردند و الان تا حرفی می زنیم می گویند اینها با مقاله مشکل دارند، ما مخالف مقاله نیستیم ولی مدل مقاله نویسی در کشور ما باعث شده تا به رفع نیازهای داخلی نپردازیم و نوآوری فراموش شود.  یک نخبه برای برای نوآوری باید وقت داشته باشد ولی مقاله محوری باعث شده نوآوری نداشته باشیم.

گلشنی تصریح کرد: می گویند مقالات ما 40 درصد افزایش پیدا کرده  ولی ما الان 5 الی 6 سال است که داریم به آنها تذکر می دهیم و می گوئیم آیا با این روند افزایش صادرات ما افزایش یافته یا واردات ما کم شده است، یا مشکلات جامعه برطرف شده است؟

وی ادامه داد: غفلت مسلمانان در کشور ما باعث شده تا متوجه نباشند غرب نمی خواهد یک ژاپن اسلامی بوجود بیاید! بنابراین غربی ها باید نفوذ می کردند و کسانی را سرکار می آوردند به عنوان معاون آموزشی در دانشگاه گوش به فرمان آنها باشند.

این استاد دانشگاه گفت: متاسفانه رسما در دانشگاه‌های ما اعزام به خارج را ترویج می کنند، یک سخنرانی در دانشگاه گذاشته بودند در مورد اینکه چگونه نخبگان به خارج بروند! 

وی افزود: مسلمانان باید از این سکوت دربیایند. بسیج اساتید، بسیج دانشجویی و نهاد رهبری در دانشگاه ها گاهی در غفلت به سر می برند. در دانشگاهی که بنده خودم هستم می بینم که کسانی علنا با اسلام سر جنگ دارند و علیه اسلام شعار می دهند!

گلشنی گفت: جامعه اسلامی باید بیدار شود، شورای عالی انقلاب فرهنگی هم خواب است، بارها گفته ام دانشگاه ها را رصد کنید و ببینید در آنها چه می گذرد، بنده وضعیت فرهنگی 12 دانشگاه را بررسی کردم و گزارش دادم ولی قبول نکردند و فقط به معتکفین پز می دهند! 

وی گفت: ما نیاز به وحدت ملی داریم، وزیر علوم حق ندارد به کسی که از او وقت ملاقلات می خواهد وقت ندهد! 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: یک حرکت غلطی که انجام شد این بود که حق انتخاب روسای دانشگاه ها را از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفتند و به یک هیات 4 نفره دادند، رئیس دانشگاهی باید انتخاب شود که دغدغه فرهنگ داشته باشد و نفعش به شکور برسد ولی چرا کمیته انتخاب روسای دانشگاه ها اینقدر غافل باشند؟ چرا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی که تعهد داده اند باید ساکت باشند؟ 

گلشنی تاکید کرد: معنای آتش به اختیاری که رهبری فرمودند اغتشاش نیست، چرا از راه های مسالمت آمیز با تخلف ها در آموزش عالی برخورد نمی شود؟ اگر حساب و کتاب بود اصلا کسی جرات نمی کرد که تخلف کند.

وی گفت: باید راه خود را در حمایت از اساتید نخبه و انقلابی را ادامه داد و یک گزارش هم خدمت رهبر  انقلاب بدهیم. باید همه بدانند که یک استاد را به بهانه سن بازنشسته می کنند، اگر بحث سن مطرح است چرا دوستان خودشان و اساتید بالای هفتاد سالی که هیج خاصیتی ندارند را بازنشسته نمی‌کنند؟ اگر اساتید مسلمان و حتی اساتیدی که به ملیت اعتقاد دارند سکوت کنند دیگر چیزی برای ما نخواهد ماند.

* تجلیل از مقام شامخ مهدی گلشنی

در پایان این نشست بسیج اساتید کشور طی مراسمی از مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد ممتاز دانشگاه تجلیل کرد.

گلشنی عضو هیئت علمی دانشگاه شریف است که اخیرا با حکم مسولان این دانشگاه و علیرغم میل خودش بازنشسته شده است.

انتهای پیام/

 

نظر شما