شناسهٔ خبر: 26879385 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون صنایع دستی:

کیش برای هنرمندان صنایع دستی گران است

معاون صنایع دستی کشور گفت: سفر به جزیره کیش برای شرکت هنرمندان صنایع دستی در نمایشگاههای آن گران تمام می شود مگر اینکه تسهیلات ویژه ای برای آنها فراهم شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر،  پویا محمودیان معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی که عصر روز 31 تیر ماه در محل اتاق بازرگانی برگزار شد، گفت: از بهمن ماه سال گذشته بررسی شهرهای ملی و جهانی صنایع دستی را آغاز کرده ایم و استان ایلام یکی از ۷ شهر ملی بود که به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته معرفی شد. ما طی مراسمی لوح شهر ملی گلیم نقش برجسته را تقدیم مسئولان این شهر خواهیم کرد. شهرهای ملی قبل از شهرهای جهانی مطرح می شوند. امیدواریم مسئولان استان طوری رفتار کنند که پرونده ایلام را برای ثبت جهانی به شورای جهانی صنایع دستی ارسال کنیم. وقتی شهری به عنوان شهر ملی معرفی می‌شود تبلیغات برای آن بسیار حائز اهمیت است و باعث خواهد شد که این شهر بیشتر دیده شود. به عنوان مثال شهر ملایر پس از آنکه تبلیغات گسترده ای در حوزه مبلمان انجام داد ۴۰۰ میلیارد تومان در حوزه فروش منبت و مبلمان درآمد داشت. استاندار همدان می گفت که من چندین بار صفرهای این عدد را شمرده ام و باور نمی کردم که چنین درآمدی نصیب ملایر شود.

محمودیان خطاب به مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام که در این نشست حضور داشت گفت: قدر ملی شدن شهرتان را بدانید.

وی افزود: اوضاع صنایع دستی اکنون خوب است اما با وضعیت مطلوب فاصله دارد. ایران سومین تولید کننده صنایع دستی در دنیا است اما در حوزه تجاری با وضعیت مطلوب بسیار فاصله دارد. ما تا قبل از سال ۹۳ بازارهای جهانی را از دست داده بودیم. کشورهایی مانند ترکیه، هند و ویتنام گوی سبقت را چنان ربوده بودند که متوجه نشدیم چطور جایگاه خود را به آنها دادیم. سال ۹۲ صادرات ۱۱۲ میلیون دلاری داشتیم اما در سال ۹۳ توانستیم رشد مداومی داشته باشیم و ظرفیت نفوذمان را در بازارهای بین المللی افزایش دهیم به طوری که در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ با ۳۶ درصد رشد مواجه شدیم.

بانک مرکزی آمار صادرات زیورآلات را محرمانه می داند

وی گفت: ما تجارت خرده فروشی صادرات صنایع دستی را از سال گذشته آغاز کردیم و می خواهیم به سایت های بین المللی مانند آمازون متصل شویم.   بر اساس آمار گمرک و آنچه که از مبادی رسمی اعلام شده میزان صادرات صنایع دستی به خارج از کشور در سال ۹۶ بیش از ۲۸۱ میلیون دلار بوده است که این میزان صادرات بدون فرش و زیورآلات بوده چون آمار صادرات زیورآلات را بانک مرکزی محرمانه می داند.

وی درباره صادرات چمدانی صنایع دستی نیز گفت: ثبت و ضبط این آمار بسیار سخت است. با یک حساب سرانگشتی و بر اساس آمار ۵ میلیون گردشگری ورودی در سال ۹۶ به این نتیجه رسیدیم که باید رنج خرید ۵ تا ۱۵۰ دلاری برای هر توریست متصور شویم.

در این صورت رقم صادرات چمدانی حدود ۲۵۰ میلیون دلار خواهد بود. این آمار بعلاوه آمار ۲۸۱ میلیون دلاری صادرات صنایع دستی رقمی حدود ۵۰۰ میلیون دلار به ما خواهد داد که نشان می دهد حجم صادرات صنایع دستی ما تا پایان سال ۹۶ چقدر بوده است.

محموله های صنایع دستی ایران در گمرکات آمریکا اجازه ترخیص ندارند

وی گفت: به محموله های صنایع دستی ما در گمرکات آمریکا اجازه ترخیص داده نمی شود اگر این آمار نیز اضافه می شد قطعا این عدد بالاتر بود. حجم فروش صنایع دستی در داخل کشور نیز تا پایان سال ۹۶، هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است  البته حجم فروش داخلی بیشتر از اینهاست.

محمودیان گفت: دو حراجی بزرگ توسط بخش خصوصی برگزار شد که ما بر آنها نظارت کردیم. بعد از آن حراج گذاران اسپانیایی و چینی خواستند که کالاهای نفیس صنایع دستی کشورمان را به آنجا ببریم تا حراجی مانند کریستی برگزار شود و صنایع دستی ایران به فروش برسد.

وی گفت: پایانه صادراتی صنایع دستی در مرز مهران با حضور سرمایه گذار ایجاد خواهد شد. ما اولین پایانه صادراتی را در تهران افتتاح خواهیم کرد. امیدواریم که دومین پایانه در مرز مهران ایجاد شود. همچنین امیدواریم سال آینده ایران بتواند ریاست شورای جهانی صنایع دستی را بدست بگیرد.

وی افزود: ما بارها به اتاق های بازرگانی ایران و سازمان میراث فرهنگی نامه زدیم که می توانند در این نمایشگاه شرکت کنند اما تاکنون پاسخی نشنیده ایم. کیش می تواند محور اصلی صادرات صنایع دستی و توسعه گردشگری بین المللی باشد.

وی گفت: صادرات نقره و صادرات فلزات دیگر یکی از مسائلی است که صادر کنندگان این حوزه را درگیر می کند. ما در این باره چندین بار با بانک مرکزی مکاتبه کردیم. اولین دستاورد این است که توانستیم پیمان سپاری را بر اساس نقره خام حساب کنیم نه زیورآلات و ظروف. پیش از این،  پیمان سپاری بر اساس ارزش افزوده بود. از بانک مرکزی پیگیری کردیم بر اساس مصوبه مجلس در اسفندماه سال گذشته خروج ۳ کیلو فلز به ۵ کیلو ارتقا یافت آن هم بدون مشکل اما در باره سایر موارد و فلزات گرانبها مشغول رایزنی با بانک مرکزی هستیم. در آینده کارگروهی نیز متشکل از فعالان این حوزه تشکیل خواهد شد.

محمودیان افزود: در حوزه واردات فرش ابریشم نیز به اتحادیه اروپا باید گفت که انجمن صنفی وارد کنندگان صنایع دستی و فرش بعد از مذاکرات فراوان اعلام کردند که اتحادیه اروپا مهر سازمان صنایع دستی سابق را هنوز معتبر می داند یعنی کسانی که فرش ابریشم به اروپا صادر می کنند اوراق خود را به سازمان میراث فرهنگی می دهند تا مهر شود و این اوراق در اتحادیه اروپا از تعرفه معاف می شوند. ما در حال مذاکره هستیم تا اعتبار این مهر را برای سایر محصولات را هم بگیریم.

وی گفت: می خواهیم با سازمان آمار طرحی را اجرا کنیم که هنرمندان ایران شناسایی شوند. اکنون اطلاعات ۴۰۰ هزار نفر ثبت شده است.

کیش شهر گرانی برای هنرمندان صنایع دستی است

در ادامه این برنامه بندرچی از بخش خصوصی از برپایی نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته در جزیره  کیش خبر داد و گفت: این نمایشگاه پنجم تا هشتم شهریورماه به عنوان دهمین نمایشگاه گردشگری کیش با محوریت گردشگری الکترونیک، هتلداری و صنایع وابسته برگزار می شودکه برای اولین بار به گردشگری کودک، گردشگری غذا نیز پرداخته شده است. بخش های دیگر این نمایشگاه در حوزه گردشگری سلامت، صنایع دستی، سوغات، گردشگری دریایی، بوم گردی و طبیعت گردی است.

بندرچی از برپایی نمایشگاه دیگری خبر داد و گفت: نمایشگاه طلا و جواهر در جزیره کیش بیستم تا بیست و چهارم آبان ماه برگزاز می شود. این نمایشگاه نیز می تواند حمایت جدی از هنرمندان صنایع دستی کنند و بازار صادرات را برای آنها فراهم سازد. امسال برای اولین بار سمپوزیم تجارت گوهرسنگ ها در ایران با محوریت فیروزه برگزار خواهد شد. ما از سازمان میراث فرهنگی در این باره هیچ حمایتی جز حمایت معنوی نمی خواهیم.

در پاسخ به این موضوع پویا محمودیان معاون صنایع دستی کشور گفت: شهر کیش برای هنرمندان صنایع دستی بسیار گران است. بلیت رفت و برگشت، اسکان، ترانسفر باعث می‌شود که هر هنرمندی برای حضور در نمایشگاههای کیش علاقه نشان ندهد مگر اینکه شرایط ایده آل برای او فراهم باشد و یا با فروش فوق العاده خوبی روبرو شود. ما به عنوان حامی صنعتگر نمی توانیم شرایطی را به او راهنمایی کنیم  که ممکن است متضرر شود.

نظر شما