شناسهٔ خبر: 26879049 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رفع مشکل تامین آب آشامیدنی در مناطق زلزله‌زده/ آواربرداری نخاله‌ها از دغدغه‌های حوزه بهداشت است

فرهادی گفت: آواربرداری نخاله‌های ساختمانی در مناطق زلزله‌زده یکی از دغدغه‌های حوزه بهداشت محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش   حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، با بیان اینکه طبخ و تهیه غذا در مناطق زلزله زده به شرایط عادی بازگشته و مردم تا حدودی از عهده تامین و طبخ غذای مصرفی شان برمی آیند، گفت: همچنین اغذیه فروشی ها و رستوران ها در این مناطق به فعالیت خود ادامه می دهند و طبق آخرین بازدید و گزارش بازرسان بهداشت محیط، در زمینه سلامت موادغذایی نیز مشکلی وجود ندارد.

فرهادی در خصوص نظارت بر بهداشت محیط در مناطق زلزله زده کرمانشاه اظهار کرد: با توجه به فصل تابستان و آغاز گرما، نظارت بر بهداشت محیط و آب آشامیدنی در مناطق زلزله زده کرمانشاه تشدید می شود.

وی با بیان اینکه از زمان وقوع زلزله تاکنون، چند تیم بهداشت محیط با هدف پایش و ارزیابی مستمر بر بهداشت محیط به این مناطق، اعزام شده اند، خاطر نشان کرد: با حضور بازرسان بهداشت محیط و همچنین تلاش‌های شبانه روزی همکاران بهداشت محیط در استان کرمانشاه، مشکل آب آشامیدنی که یکی از پارامترهای اساسی بود، در این مناطق برطرف شد و به جز چند روستا، سایر مناطق و شهرستان ها از لحاظ تامین آب شرب، مشکلی ندارند.

فرهادی ادامه داد: در برخی روستاها که هنوز در شبکه آبرسانی مشکل وجود دارد، تامین آب شرب، با استقرار تانکرهایی توسط شرکت آب و فاضلاب، جبران شده است.

استانداری کرمانشاه مسئول حل موضوع دفع فاضلاب‌ها

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص دفع فاضلاب در این مناطق تصریح کرد: در بازدیدهایی که صورت گرفت، موضوع سرویس های بهداشتی و دفع فاضلاب بررسی شد و استانداری کرمانشاه مسئولیت رفع کمبودها و مشکلات در این حوزه را بر عهده گرفت.

وی گفت: با گرم شدن هوا، ازدیاد حشرات و جوندگان موذی منجر به آسیب به سلامتی مردم می شود که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و دانشگاه علوم پزشکی ایران، برای دفع حشرات و جانوران موذی، اقدامات کنترلی و طعمه گذاری ها انجام شده و درحال حاضر این موضوع تحت کنترل بوده و در آینده نیز در این زمینه مشکلی وجود نخواهد داشت.

فرهادی افزود: در راستای کنترل حشرات و جوندگان موذی در مناطق زلزله زده، کمیته ای نیز در حوزه بیماری های واگیر معاونت بهداشت تشکیل شده که به طورمستقیم و مستمر براین امر نظارت دارد تا سلامتی مردم حفظ شده و آسیبی به آنها وارد نشود.

وی درخصوص آواربرداری نخاله های ساختمانی در این مناطق، گفت: این موضوع یکی از دغدغه های حوزه بهداشت در مناطق زلزله زده محسوب می شود، زیرا تا زمانی که مقداری از نخاله های ساختمانی هنوز باقی مانده باشند، مامن جانوران و جوندگان موذی مختلف خواهند بود.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص نظارت بر مواد غذایی تصریح کرد: طبخ و تهیه غذا در این مناطق به شرایط عادی بازگشته و مردم تا حدودی از عهده تامین و طبخ غذای مصرفی شان برمی آیند. همچنین اغذیه فروشی ها و رستوران ها در این مناطق به فعالیت خود ادامه می دهند و طبق آخرین بازدید و گزارش بازرسان بهداشت محیط در زمینه سلامت موادغذایی نیز، مشکلی وجود ندارد.

وی در پایان تاکید کرد: از وزارت نیرو، سازمان مدیریت بحران و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درخواست کرده ایم که تا پایان فصل تابستان با هوشیاری بر استمرار اقدامات کنترلی تاکید داشته و نظارت کامل داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما