شناسهٔ خبر: 26878751 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک ماه میهمان یار مهربان در قشم

قشم - ایرنا - بوی دلپذیر کاغذ در هوای شرجی این روزهای جزیره قشم می تواند ساعتی انسان را با خود همراه کند تا دمی گرمای تابستان به فراموشی سپرده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در حالی که کتاب فروشی برجسته ای در جزیره فعالیت نمی کند و اهالی فرهنگ باید در انتظار سفر باشند تا با تازه های کتاب توشه ای بگیرند و از گنجینه بی مثال فرهنگ و دانش ایران وجهان بهره ببرند، نمایشگاه بزرگ کتاب فرصتی مغتنم است تا همهمه کتاب ها در جزیره به گوش برسد و برای مدتی فاصله های مکانی و زمانی برای خرید کتاب را به حداقل برساند.
نمایشگاه بزرگ کتاب قشم از 12 تیر ماه امسال آغاز شده و تا 12 مرداد ماه دایر است تا فرهنگ دوستان و کتابخوانان جزیره از وجود آن بهره ببرند. این رویداد اتفاقی مبارک است و باید به تقویت آن پرداخت.
مردم قشم ضمن استقبال از برگزاری این نمایشگاه از نحوه برگزاری آن و دیگر مسائل انتقاداتی داشتند که از نحوه اطلاع رسانی درباره برپایی نمایشگاه تا سطح کتاب ها را در بر می گیرد.

** سطح مطلوب تر نمایشگاه نسبت به دوره های گذشته
یک شهروند قشمی در حال بازدید از نمایشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در قشم کتاب فروشی غنی وجود ندارد که بتوان به آن رجوع کرد و به همین دلیل وجود چنین نمایشگاه هایی برای اهالی فرهنگ یک فرصت است.
مرتضی بردبار افزود: فضای فرهنگی جزیره باید ارتقا پیدا کند و فرصت های بیشتری برای اهالی فرهنگ ایجاد شود.
وی ادامه داد: سطح این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه های گذشته بالاتر بود و کتاب های متنوع تری عرضه شد و برای همه رده های سنی کتاب موجود است.
این شهروند از تهویه هوای نمایشگاه انتقاد کرد و گفت: نمایشگاه مکانی است که انسان را برای مدت طولانی به خود مشغول می کند و به همین دلیل بهتر است فضای مناسب تر و خنک تری برای آن در نظر گرفت.
بردبار بیان داشت: شهروندان قشمی از برگزاری این نوع نمایشگاه ها و برنامه های فرهنگی و هنری استقبال می کنند و در این هوای گرم هم حضور خوبی در این محل نه چندان خنک داشتند.

** کتاب فرصتی برای اوقات فراغت به یاد ماندنی
یک شهروند دیگر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای همه خانواده از نمایشگاه به تناسب سن آنان کتاب خریداری شد تا بتوانند این تابستان گرم را به بهترین شکل ممکن پشت سر بگذارند.
راحله صالحی افزود: این نمایشگاه در حالی برگزار می شود که مراکز علمی و آموزشی در تعطیلات تابستانی به سر می برند.
وی افزود: البته این نمایشگاه فرصتی برای حضور خانواده را در شب ها فراهم کرد که می تواند اتفاق خوبی برای فضای فرهنگی و اجتماعی جزیره باشد.

** نبود اطلاع رسانی مناسب برای برگزاری نمایشگاه
یکی دیگر از بازدیدکننده ها به خبرنگار ایرنا گفت: برگزاری این نمایشگاه در این فصل سال امری مطلوب است اما اطلاع رسانی مناسبی از برگزاری آن در سطح شهر صورت نگرفته است.
احمد نیکو که در حال عبور از این محل متوجه این نمایشگاه شده است، افزود: با توجه به وضعیت کتاب فروشی در جزیره باید برای این فرصت ها تبلیغات مناسبی صورت گیرد تا بتواند موثر واقع شود.
وی ادامه داد: همچنین کتاب ها به لحاظ موضوعی تنوع چندانی نداشتند و ناشران باید همه طیف های مردمی را مخاطب خود بدانند.

** تخفیف 50 درصدی برای خرید کتاب
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد قشم در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در راستای ایجاد روحیه نشاط و شادابی مردم، نمایشگاه های فرهنگی و هنری ویژه کتاب در طول سال برنامه ریزی و برگزار می شود.
علیرضا کمساری افزود: حضور در نمایشگاه نشاط آفرین است و فرد می تواند بخشی از اوقات فراغت خود را در آن سپری کنند حتی اگر این بازدید به خرید کتاب منجر نشود.
وی ادامه داد: به همین منظور دومین نمایشگاه کتاب در تیر و مرداد ماه سال جاری در حال برگزاری است و کتاب های بزرگسالان با 40 تا 50 درصد و کتاب کودکان و بازی های فکری نیز با 30 درصد تخفیف عرضه می شود.
کمساری اظهار داشت: کتاب ها با موضوعات تاریخی، ادبی، روانشناسی، فنی و مهندسی، کتاب های کودکان و بازی های فکری در این نمایشگاه به مردم ارائه می شود.
وی افزود: اگرچه دانشگاه ها و مدارس در تابستان تعطیل است اما در گرم ترین فصل نیز نمایشگاه برپا شد تا فضای فرهنگی جزیره همواره پر نشاط باشد و خمودگی در آن احساس نشود.
کمساری تصریح کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده در طول سال باید 6 نمایشگاه کتاب برگزار شود که تا کنون 2 نمایشگاه برگزار شد و چهار نمایشگاه دیگر نیز در برنامه سالانه قرار دارد.
وی افزود: برگزاری یک نمایشگاه بزرگ کتاب با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان منطقه آزاد و ناشران بزرگ کشور نیز برنامه ریزی شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد قشم بیان داشت: با وجود فاصله زیاد قشم از سرزمین اصلی و مشکلاتی چون حمل و نقل و نگهداری کتاب در هوای شرجی این اداره کل تلاش دارد تا تازه های عرصه کتاب در قشم در دسترس مردم قرار گیرد.
شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع شده است.
7500 /6048

نظر شما