شناسهٔ خبر: 26877867 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استقبال از ژنرال دوستم در فرودگاه کابل با انفجار بمب

منابع خبری از وقوع انفجار در نزدیکی فرودگاه کابل همزمان با ورود معاون اول رئیس‌جمهوری افغانستان به این کشور خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پس از آن که هواپیمای حامل عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس‌جمهوری افغانستان در فرودگاه کابل به زمین نشست، انفجاری در نزدیکی ورودی این فرودگاه به وقوع پیوست.

سخنگوی پلیس کابل خبر وقوع این انفجار را در محل تجمع شماری از حامیان معاون اول رئیس جمهوری افغانستان تأیید کرد. سخنگوی معاون رئیس جمهور افغانستان نیز تاکید کرده است که وضعیت جسمی عبدالرشید دوستم خوب است.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت کشور افغانستان تصریح کرد، آمار انفجار انتحاری که در نزدیکی فرودگاه کابل رخ داد، به ۲۵ کشته و زخمی افزایش یافته است.

وی گفت: در حمله انتحاری صورت گرفته در اطراف فرودگاه بین المللی کابل، ۱۱ تن کشته و ۱۴ تن زخمی شدند.

در همین حال، دوستم در نخستین ساعت بعد از ورود به کابل از معترضانی که در سه هفته گذشته خواهان بازگشت او در ولایت‌های مختلف بودند خواست به اعتراضات پایان بدهند.

محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری افغانستان برای استقبال از دوستم به فرودگاه کابل رفت. حاجی محمد محقق و عطا محمد نور و شماری از اعضای مجلس نمایندگان هم از او در فرودگاه کابل استقبال کردند.

محمد محقق در سخنرانی در مراسم استقبال از دوستم گفت: امروز روز وحدت و خوشحالی است و ما در پی اختلاف نیستیم. از طرح صلح حکومت استقبال می‌کنیم.

عطا محمد نور، والی پیشین بلخ نیز در این مراسم سخنرانی کرد. او از رئیس‌جمهوری افغانستان سپاسگزاری کرد که زمینه تفاهم برای بازگشت دوستم را فراهم کرده است.

لالی حمیدزی، عضو مجلس نمایندگان هم  گفت: بارها به رئیس‌جمهوری افغانستان گفته‌ایم کسانی در اطراف شما هستند که در پی تخریب روابط شما با اشخاصی همچون ژنرال دوستم، عطامحمد نور و محمد محقق هستند.

دوستم به صدها تن از معترضانی که خواهان بازگشتن او از ترکیه بودند، خواست دست از ادامه اعتراضات بردارند.

او از بدرفتاری نیروهای دولتی با محافظان و همراهان نظام‌الدین قیصاری انتقاد کرد و خواهان محاکمه عاملان این بدرفتاری شد.

تصاویری که از تلویزیون دولتی افغانستان به صورت زنده پخش شد، نشان داد که در فرودگاه ازدحام زیاد بود؛ به حدی که حرکت دوستم را به طرف محل تشریفات رسمی دشوار کرد.

دوستم از فرودگاه مستقیم به طرف محل کار خود رفت. در قصر صدارت که محل کار هر دو معاون رئیس جمهوری در آن قرار دارد، شماری از هواداران ژنرال دوستم جمع شده‌اند تا از او استقبال کنند.

اعتراضات در روزهای گذشته در ۱۱ ولایت افغانستان گسترش یافت و معترضان ورودی شماری از دفاتر کمیسیون مستقل انتخابات و شماری از مسیرهای تجارتی را بستند.

معاون دوم رئیس‌جمهوری افغانستان پس از گذشت چند روز از این اعتراضات به آنکارا سفر کرد و با دوستم مذاکره کرد. پس از بازگشت دانش به کابل، برخی منابع به شبکه خبری بی‌بی‌سی از بازگشت دوستم به کابل خبر داده بودند.

احمد ایشچی، از مخالفان سیاسی دوستم و معاون پیشین حزب جنبش ملی اسلامی، تقریبا یک و نیم سال پیش مدعی شد که دوستم و محافظانش او را در شبرغان مرکز جوزجان در شمال افغانستان ربودند. در پی این ادعا، دادستانی کل افغانستان پرونده‌ای تشکیل داد. سخنگویان دوستم این اتهام‌ها را رد کرده و گفته‌اند که علیه معاون اول رئیس‌جمهوری افغانستان توطئه سیاسی شده است.

دوستم که رهبری حزب جنبش ملی را نیز بر عهده دارد، از اردیبهشت سال گذشته در ترکیه به سر می‌برد. منابع نزدیک به او گفته‌ بودند که معاون اول رئیس جمهوری برای درمان بیماری خود به این کشور سفر کرده اما برخی منابع دیگر گفتند که او به نحوی "تبعید" شده است.

دولت افغانستان نیز بارها اعلام کرد، دوستم به سفری برای معالجه رفته و در صورت بهبود می‌تواند بدون هیچ ممانعتی به کشورش برگردد اما خود او گفته بود که کسانی هستند که مانع برگشت او به کشورش می‌شوند.

گزارش‌هایی نیز منتشر شد که دولت کابل به هواپیمای حامل دوستم اجازه نشست در خاک افغانستان را نداده است.

همزمان با نشر خبرهایی مبنی بر احتمال بازگشت دوستم، خبرهایی از آزادی قیصاری نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد اما سخنگوی ریاست‌جمهوری این خبر را رد کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما