شناسهٔ خبر: 26877739 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بازار مسکن دچار قفل زدگی شد

دبیرکانون نهادهای مالی ایران با اشاره به اینکه باید اقتصاد کشور به ثبات برسدگفت: ­­بخش مسکن دچار قفل شدگی است و به تعادل نرسیده است.

صاحب‌خبر -
سعید اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: در دوره های گذشته مسکن رشد قیمتی نداشت و بعد از مدتها با­ رشد نامتعارف بازارهای موازی­، ­بازار مسکن نیز افزایش یافت.­
وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته­ رشد مسکن به مانند سایر بازارها رشد چندانی نداشته است افزود: در بازار حجم نقدینگی بسیار زیاد است و هر حرکت کوچکی­ مسکن را با چالش جدی مواجه می کند در کوتاه مدت مسکن رشد چشمگیری پیدا کرد.
وی افزود: دولت مردان نگران­ حجم نقدینگی زیاد در بازار­ هستند با توجه به اینکه بخش های اقتصادی ما چنین سودی ندارد و جز بازار مسکن سایر بازارها­ حجم کوچکی از نقدینگی را به خود اختصاص می دهند و بازار مسکن بدلیل اثرات روانی ممکن است با تحرک زیاد­ جامعه مواجه شود.
اسلامی بیان کرد: این حجم نقدینگی ممکن است بسیاری از بازارها را با تنش روبرو کند­. دولت با انتشار اوراق نرخ بهره را پایین بیاورد، افزایش نرخ در طی بلندمدت دوباره باعث ­­افزایش نقدینگی در کشور می شود.
وی افزود: در بسیاری از بخش ها مسکن با رکود چندسالی مواجه شده بود، همزمان حجم نقدینگی منجر به افزایش قیمت بدون افزایش تولید شد .حوزه سیاست گذاری در بخش مسکن باید به ساخت بخش مسکونی برود و­ ­تطبیق عرضه و تقاضا نیاز است. باید در بازارهای پولی کشور­­­ آرامش صورت گیرد­­ ­و ثبات­ بخش مسکن منوط به سیاست گذاری پولی است و­ تغییرات نرخ بهره اثرگذار است.
وی افزود: ما­ نیاز به ثبات جدی در اقتصاد داریم­ ­و در بخش مسکن محاسبات و سیاست گذاری ها باید­ با دلار 4200 باشد.
دبیرکانون نهادهای مالی ایران گفت: بازار دچار رکود در بخش فروش نهاده ها در بخش مسکن­ است و باید­ قیمت نهاده تعادلی شود.

نظر شما