شناسهٔ خبر: 26877195 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس مطرح شد

تجاری کردن جراح کوچک در انتظار نگاه حمایتی/ برندسازی زالوی کاسپین برای ارزآوری

زالو را جراح کوچک می‌دانند و با حمایت‌های هدفمند می‌توان زالوی خزر را به عنوان یک نشان برتر تجاری در سطح دنیا معرفی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران/ سابقه زالودرمانی به هزار و پانصد ساله بر می‌گردد همچنین ابوعلی سینا نیز از زالو برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کرد و در ارتباط با زالودرمانی اختلاف نظرهای بین پزشکان طب سنتی  با سایر پزشکان وجود دارد، اما در سایر نقاط جهان این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفته و بحث درمان زالو به صورت جدی پیگیری و علاقه‌مندان زیادی دارد.

در چین مردم به خوردن زالو زنده و خشک شده روی آوردند و معتقد هستند که به دلیل آنزیم‌های مناسبی که از زالو تولید می‌شود، عمر افراد را زیاد می‌کند.

مازندران با توجه به نوع آب و هوا و شرایط اقلیمی مستعد برای پرورش این موجود بوده و حتی در گذشته  در اراضی شالیزاری استان و چشمه‌های قدیمی زالو در آب وجود داشت.

صید بی‌رویه و سازماندهی نشده، استفاده از سم و کود در اراضی کشاورزی باعث از بین رفت این زالو در استان شده است در حال حاضر امکان پیدا آن در اراضی شالیزاری به ندرت فراهم است.

اما با توجه به نگاه ویژه در دنیا نسبت به پرورش زالو و شرایط آب و هوایی استان و همچنین احساس نیازی که در کشور به این موجود شده است به نظر می‌رسد که می‌توان با نگاه مهربان‌تری نسبت به تولید و پرورش این محصول اقدام و زمینه برای عرضه آن در سطح بین‌المللی به دلیل اینکه زالو تولیدی در مازندران مورد توجه بسیاری از درمانگران جهانی قرار دارد می‌توان با حساسیت ویژه‌ای زمینه پرورش و تولید این موجود آبزی و درمانگر را فراهم کرد.

در همین ارتباط خبرنگار فارس گفت‌وگویی را با مهران یعقوبی که به اذعان خودش عضو رسمی انجمن پرورش زالو درمانی روسیه و انگلستان بوده و کارشناس ارشد رشته شیلات از دانشگاه اصفهان است، در این زمینه داشته است.

وی با اعلام اینکه زالو جز کرم‌های آبزی بوده که در تالاب‌های و شالیزارهای استان مازندران می‌زیست،گفت: به دلیل صید بی‌رویه، استفاده از سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی این موجود به سمت انقراض پیش رفته است.

این کارشناس ارشد رشته شیلات با بیان اینکه زالو در طب سنتی مورد استفاده درمانی داشته و در حال حاضر هم برخی از پزشکان که تجربه کافی در این ارتباط دارند به این بخش ورود پیدا کردند،افزود: پروسه درمانی زالو سابقه هزار و پانصد ساله دارد و از آن برای سکته قلبی، همورئید، سردرد، سکته مغزی، سردرد و بواسیر و بسیاری از زخم‌های عفونی با استفاده از زالو درمان می‌شده است.

یعقوبی خاطر نشان کرد: در گذشته تصور بر این بود که از زالو فقط در درمان استفاده می‌شود ولی در حال حاضر نه تنها  این موجود خون کثیف را می‌مکد بلکه بیش از 120 آنزیم را وارد بدن می‌کند و هر کدام از این آنزیم‌ها خاصیت درمانی دارد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به دریافت سیگنال‌های مناسب از بحث درمان زالو  و خواص آن، صید بی‌رویه آن در اقصی‌نقاط جهان  آغاز شده و در قرن نوزدهم در بسیاری از کشورهای اروپایی نایاب شده است، خاطر نشان کرد: بسیاری از کشورها برای تامین نیازمندی‌های خویش با توجه به بازار مناسبی که ایجاد شده بود به نبال تکثیر و پرورش زالو بودند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در سال 1830 آلمان سالی 30 میلیون زالو  به آمریکا صادر می‌کرد و زمانی که متوجه شد که خودش نیاز به این موجود دارد صادراتش را متوقف کرد و آمریکا برای پرورش دهندگان زالو امتیازهای ویژه‌ای قائل شده است، یادآور شد: روسیه بزرگترین صادرکننده زالو در دنیا بوده و نه تنها محصولات را صادر می‌کند بلکه در صنعت زالو به تولید محصولات جانبی هم دسترسی پیدا کردند و اشتغال‌آفرینی زیادی در این بخش انجام شده است و به قیمت بالای محصولات تولیدی را به فروش می‌رسانند.

یعقوبی خاطرنشان کرد: دنیا زالو حاشیه دریای خزر را به نام زالو کاسپین می‌شناسد و به عنوان یک برند تبدیل شده است و با حمایت‌های استانی می‌توانیم این محصول را به عنوان یک نشان برتر تجاری حتی در دنیا معرفی کنیم.

وی ادامه داد: در دنیا بیش از 680 گونه زالو شناسایی شده که تنها 10 گونه آن خاصیت درمانی داشته که بیش از سه گونه در حال پرورش است که در حاضر آمریکا، اروپا و یک نمونه در استان مازندران در حال تولید این محصول هستند، زالو تولیدی در مازندران به نام گونه شرقی معروف بوده و  از سال 2005 در آبهای شمال کشور شناسایی دنیا  این موجود را به نام زالو درمانگر می‌شناسند.

عضو انجمن زالودرمانی آمریا و انگلستان با بیان اینکه اگر بتوانیم زالو را تبدیل به برند و تولید مناسب از این محصول را داشته باشیم، فقط با توسعه صادرات در این بخش به قابلیت‌های مناسبی دست پیدا می‌کنیم، گفت: زالو درمانگر شرقی در ایران، افغانستان و پاکستان تولید می‌شود و با توجه به این قابلیت‌ها می‌توانیم به صورت جدی در دنیا ورود پیدا کنیم.

 

وی یادآور شد: بر اساس آمار اداره شیلات روزانه 60 هزار زالو در کشور مصرف می‌شود و بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز حدود 40 هزار تا مصرف می‌شود، اگر همان 40 هزار تا وزارت بهداشت، درمان و آموزش  پزشکی در نظر بگیریم، سالانه بیش از 14 میلیون زالو در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یعقوبی با اعلام اینکه در حال حاضر کشور عراق به بحث زالودرمانی ورود پیدا کرده است، گفت: بسیاری از آموزش‌ دیده‌های پرورش زالو کشور در عراق و سوریه برای تولید این موجود مشغول کار شدند.

این استاد دانشگاه با اعلام اینکه به دلیل مشکلات زیست محیطی انجام شده برای تکثیر زالو به صورت طبیعی و عدم حمایت از پرورش این موجود، بحث واردات زالو از باکو در حال انجام است، اضافه کرد: تجربیات مازندران در تکثیر زالو در باکو مورد استفاده قرار گرفته و حساسیت‌ها به حدی جدی شده که متولیان ملی این کشور خواستار برنامه‌ریزی برای صادرات هدفمند زالو به کشور ما و حتی سایر کشورها شدند و در باکو با ایجاد آببندان‌های مصنوعی نسبت به تکثیر و پرورش این موجود اقدام می‌شود.

وی دلیل نابودی زالو در اراضی شالیزای کشور را  استفاده بی‌رویه از سم و کود عنوان کرد و گفت: سم گرانول در از بین رفتن زالو اراضی شمالی کشور بسیار اثرگذار بوده و کشاورزان با این اعتقاد که خزانه آنها توسط زالو مورد تهاجم قرار می‌گیرد اقدام به حذف آن کردند.

 از یعقوبی درباره نیازمندی‌ها و اقداماتی که در استان مازندران انجام شده پرسیدم که پاسخ داد: 26 دوره آموزشی در استان مازندران برپا  شد، همه افراد آموزش دیده از سراسر کشور در حال پرورش زالو هستند اما در حال حاضر تولید سازماندهی شده مدنظر است که باید به صورت سازماندهی شده نسبت به تولید و پرورش زالو اقدام شود تا هم از ظرفیت درمانی آن استان و کشور بهره‌مند شد و هم  مجبور به واردات این موجود نباشیم و بخشی از نیازهای ارزی کشور را در حوزه صادرات تامین کنیم.

عباد اسدی یک پزشک عمومی فعال در طب سنتی نیز در این زمینه با بیان اینکه کار با زالو دنیای جدیدی است و به‌عنوان طب مکمل باید جدی گرفته شود و با استفاده از این روش درمانی می‌توانیم جلوی مصرف داروی شیمیایی را بگیریم و بیماران را به‌راحتی با استفاده از طب سنتی درمان کنیم، اظهار کرد: امروز زالو درمانی در جهان مورد توجه بسیاری قرار گرفته است؛ به‌طوری‌که به‌عنوان یکی از تجهیزات درمانی در اتاق عمل مورد توجه قرار گرفته ولی در کشور ما به آن صورت جدی گرفته نشده است.

این پزشک عمومی فعال در طب سنتی با بیان اینکه بیماران عروق مغزی نیز پاسخ خوبی با این روش درمانی دریافت کردند، افزود: حتی بیماران دیابتی داشتیم که پزشک دستور قطع پا داده بود ولی با روش زالودرمانی موفق شدیم جلوی این کار را بگیریم، البته اگر به استخوان نرسیده باشد و عضو بدن بیمار حفظ شده است.

این پزشک عمومی فعال در طب سنتی گفت: در حالی‌که در طب سنتی نیز همانند سایر شیوه‌های درمانی مشکلاتی ایجاد شود اما حمایتی در این زمینه صورت نمی‌گیرد که انتظار داریم در این زمینه حمایت لازم در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش فارس، با توجه به کشش بازار مناسب در سطح جهان و ارزآوری که برای آن  تعریف شده و نیاز داخلی به نظر می‌رسد که باید آستین همت در تولید و تکثیر زالو بالا زده شود تا سهم مناسبی از بازار جهانی زالو را در اختیار بگیریم.

انتهای پیام/و

نظر شما