شناسهٔ خبر: 26877050 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

رهبر در نشست فراکسیون دانشگاه آزاد مطرح کرد:

تامین صد در صدی درآمد دانشگاه آزاد از طریق شهریه/ تقویت واحدهای بین‌الملل دانشگاه در دستورکار

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه درآمد واحدهای دانشگاه آزاد صد در صد از طریق شهریه تامین می‌شوند، "یکپارچه‌سازی" و "رونق اقتصاد دانش‌بنیان" را دو برنامه مهم این دانشگاه اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، جلسه اعضای فراکسیون دانشگاه آزاد مجلس با فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد امروز (یکشنبه 31 تیرماه) در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

رهبر در این جلسه با بیان اینکه نظرات نمایندگان درخصوص یک موضوع واحد متفاوت است، گفت: به عنوان مثال برخی می‌گویند؛ بودجه واحدهای دانشگاهی باید متمرکز و  کشوری باشد و برخی دیگر معتقدند درآمد هر واحد دانشگاهی باید صرف همان دانشگاه شود بنابراین باید با مشورت به یک تصمیم مشترک رسید.

وی با بیان اینکه نباید برای حل مشکل درآمد دانشگاه آزاد با افزایش جذب دانشجو به تعداد فارغ التحصیلان بیکار افزود زیرا این کار خلاف پیشرفت ملی عمل می‌کند، افزود: دانشگاه آزاد یک در بازه زمانی خدمات ارزنده‌ای به کشور ارائه داد چراکه مانع از خروج چندین میلیون نفر از کشور به دلیل نبود فضا برای ادامه تحصیل در دانشگاه شد.

اوج قدرت دانشگاه آزاد زمانی بود که مدارس 24 دانش‌آموز داشتند

رهبر با بیان اینکه اوج قدرت دانشگاه آزاد زمانی بود که مدارس 24 دانش‌آموز داشتند و خروجی آن‌ها سالانه 2میلیون نفر بود و خواهان حضور در دانشگاه بودند، اضافه کرد: امروز جمعیت دانش‌آموزی به 12میلیون رسیده که خروجی‌شان یک میلیون نفر است، حتی دانشگاه‌های دولتی نیز صندلی خالی دارند چراکه خروجی مدارس بسیار کاهش پیدا کرده است.

300واحد دانشگاهی آزاد از فروردین ماه به بعد حقوق‌ها را پرداخت نکرده‌اند

رئیس دانشگاه آزاد از نمایندگان فراکسیون دانشگاه آزاد خواست برای برون‌رفت دانشگاه آزاد از ورشکستگی مشورت‌های لازم را ارائه دهند، بیان کرد: اکنون بیش از 300واحد دانشگاهی آزاد از میان 400واحد از فروردین ماه به بعد حقوق‌ها را پرداخت نکرده‌اند به همین دلیل مدیریت هزینه‌ها را در برنامه داریم تا حقوق‌ها تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات اصلی امروز کشور ساختار نامنظم است، اضافه کرد: دانشگاه آزاد یک نهاد خصوصی است و نمی‌توان بی‌دلیل مدیرکل و مدیران و رئیسان آن را افزایش داد.

رئیس دانشگاه آزاد با اعتقاد به اینکه دانشگاه آزاد مجمع‌الجزایر پراکنده از هم نیست بلکه پیکر واحدی است، بیان کرد: ما به دنبال اعمال سیاست "سامانه سپاری" از طریق همین مجموعه یک پارچه هستیم؛ هر واحد دانشگاهی سیستم آموزشی جدا از دیگری دارد لذا تقویت سیستم نظارت اداری جهت کنترل وجود نداشته است.

تامین صد درصدی درآمدی واحدهای دانشگاهی از طریق شهریه

رهبر با یادآوری اینکه دانشگاه آزاد در 17 رشته میان دانشگاه‌های کشور رتبه نخست را کسب کرده است اما اگر نقاط ضعف از بین نرود ادامه فعالیت این دانشگاه دچار مشکل می‌شود، گفت: اکنون حدود صد در صد درآمد واحدهای دانشگاهی از شهریه تامین می‌شود و گاهی این درصد تا 130درصد از این طریق تامین می‌شود، درواقع باید 30درصد روی این دریافتی بگذارند تا هزینه‌ها تامین شود.

رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: بیش از90درصد هزینه‌های متوسط دانشگاه‌های آزاد در کل کشور از محل شهریه‌ها تامین می‌شود در حالی که دانشگاه‌های پیشرفته جهان، 30درصد درآمد خود را از طریق شهریه، 30درصد از طریق پروژه‌های پژوهشی و 40 درصد نیز از طریق خیریه‌ها تامین می‌کنند.

"یکپارچه‌سازی" و "رونق اقتصاد دانش‌بنیان" دو برنامه مهم دانشگاه آزاد

وی افزود: بنا بر توضیحات ارائه شده باید بگویم؛ به غیر از "یکپارچه‌سازی" یکی‌دیگر از برنامه‌های جدی ما "رونق اقتصاد دانش‌بنیان" است اما پروژه‌ها باید درآمدزا باشند تا انرژی و وقت تلف نشود. متاسفانه بیش از 20 شرکت دانش‌بنیان در کشور تاسیس شده‌ اما به بهره‌برداری نرسیده‌اند، اما هر طرحی که توجیه اقتصادی دانش‌بنیانی داشته باشد قابل دفاع است.

رئیس دانشگاه آزاد شورای اسلامی همچنین از دستورالعمل تقویت واحدهای بین‌الملل خبر داد و گفت: به دنبال تقویت این واحدها در نقاط مرزی هستیم اما ملاحظات امنیتی دارد که حل آن نیاز به کمک نمایندگان دارد./

پایان پیام

نظر شما