شناسهٔ خبر: 26876980 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

مشروح سخنان رئیس قوه قضاییه در گردهمایی سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران؛

حرف‌های امروز رئیس‌جمهور مشابه فرمایشات رهبری بود/ راه نظام جمهوری اسلامی از راه لیبرال دموکراسی جداست

رئیس قوه قضاییه گفت: بر خلاف توهمات رئیس‌جمهور آمریکا که به دنبال توهم زنگ زدن مقامات نظام ایران هستند مردم باهم منسجم‌تر شدند، سخنان امروز رئیس‌جمهور مشابه فرمایشات رهبری بود و این تبلیغ نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه در گردهمایی سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران که با موضوع گسترش هدفمند دیپلماسی و ارتباطات خارجی برگزار شد، ضمن تبریک میلاد امام رضا(ع) ابراز امیدواری کرد که خداوند متعال قلوب همه ما را به انوار محبت اهلبیت(ع) منور بگرداند.

وی ضمن تشکر از خدمات وزارت امور خارجه و سفرا و نمایندگی‌های کشور و وزیر خارجه با اشاره به شناخت ماهیت جمهورری اسلامی تصریح کرد: گمان می‌کنم اگر در این مسئله تحقیق کنیم، ریشه بسیاری از دشمنی‌های سلطه جهانی و خصوصا امریکایی‌ها و اذنابشان را با نظام جمهوری اسلامی می‌توانیم بفهمیم.

رئیس قوه قضاییه گفت: بر خلاف توهمات رئیس‌جمهور آمریکا که به دنبال توهم زنگ زدن مقامات نظام ایران هستند مردم باهم منسجم‌تر شدند، سخنان امروز رئیس‌جمهور که مشابه فرمایشات رهبری بود، و این تبلیغ نیست.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی به لحاظ مبانی فلسفه سیاسی یک نظام واقعا بی‌بدیل است، به بیان استناداتی در این زمینه پرداخت و گفت: متفکران غربی در قرن بیستم ادعا می‌کردند که لیبرال دموکراسی و لیبرالیسم تنها ایدئولوژی حاکم بر دنیاست و سیطره لیبرالیسم بر همه جا تمام شده است و حرف‌های فوکویاما دائم تکرار می‌شد که قرن بیستم قرن پایان ایدئولوژی‌هاست؛ به این معنا که لیبرالیسم در نظام سیاسی، سرمایه‌داری بازار و صحنه اقتصادی حاکم شده است.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در یک چنین فضایی نظام جمهوری اسلامی با معماری امام خمینی(ره) شکل گرفت و انقلابی پیروز شد که چارچوب آن همین چیزی است که در قانون اساسی آمده و بنیان فلسفی آن بر حسب آن چیزی که می‌شود از قانون اساسی استخراج کرد، یک بنیان فلسفه سیاسی بی‌بدیل هست که در آن اعتقاد به مردمسالاری به تمام معنا وجود دارد.

وی با بیان اینکه شیوه عملی امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری نشان داد که به این مردمسالاری، به حقیقت معنا اعتقاد دارند، گفت: از سوی دیگر ترکیب این مردمسالاری و ارزش‌های دینی و اخلاقی است که یک فلسفه سیاسی واقعا بی‌بدیل را در دنیای امروز مطرح کرده است.

 
آیت‌الله آملی لاریجانی با برشمردن اقتضائات و لوازم نظام جمهوری اسلامی اظهار کرد: هرکسی که اندک مراجعه‌ای به اصول قانون اساسی کند، اصل دوم صراحتا اعلام می‌کند که نظام سیاسی جمهوری اسلامی مبتنی بر شش مولفه است که اولین مولفه آن عبارت از نگاه توحیدی (لا اله الا الله) است؛ یعنی به این صراحت در متن قانون اساسی که چارچوب و ساختار یک نظام را نشان می‌دهد، تصریح می‌کند که نظام جمهوری اسلامی مبتنی است بر پایه ایمان به شش مولفه که اولین آن خدای یکتاست.

رئیس قوه قضاییه وحی الهی، معاد، عدل، امامت و کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توأم با مسئولیت در برابر خدا را بعنوان مولفه‌های دیگر این نظام یادآور شد و افزود: یک چنین نظامی شالوده و بنیان آن بر اساس ارزش‌های ایمانی و کرامت انسانی و ارزش‌های والای انسانی است.

وی با تاکید بر اینکه راه نظام جمهوری اسلامی از راه لیبرال دموکراسی جداست، گفت: لیبرالیسم زمانی ادعا می‌کرد که ما در هر سرزمینی می‌توانیم رشد کنیم؛ چون به ارزش‌ها در ساختار خودمان کار نداریم؛ یعنی بستر فراهم می‌کنیم که هرکسی با هر ایدئولوژی در این بستر رشد کند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه لیبرال دموکراسی به تعبیری نسبت به ارزش‌هایی که افراد انتخاب می‌کنند، خنثی است، ادامه داد: این توهمی بیش نبود و الان بعید است که کسی در عرصه فلسفه سیاسی معتقد باشد که لیبرالیسم ایدئولوژی نیست.

تکمیل می شود/

نظر شما