شناسهٔ خبر: 26876425 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کیودو: چین در کره شمالی تحریم های آمریکا را نقض می کند

تهران - ایرنا - خبرگزاری کیودوی ژاپن روز یکشنبه در گزارشی به نقل از برخی منابع آگاه چینی و کره شمالی، از سرمایه گذاری چین در زیرساخت های کره شمالی خبر داد و آنرا نقض تحریم های واشنگتن و سازمان ملل علیه پیونگ یانگ خواند.

صاحب‌خبر -

براساس این گزارش، برخی منابع آگاه در چین و کره شمالی دیروز اعلام کرده اند که پکن قصد دارد با سرمایه گذاری 600 میلیون یوان (88،4 میلیون دلاری) در پروژه های زیرساختی کره شمالی، به نوعی نقض تحریم های سازمان ملل و واشنگتن علیه گیونگ یانگ را دور بزند.
این منابع که خواستند نامشان فاش نشود تاکید کردند که با تقویت روابط اقتصادی چین و کره شمالی، 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین تصمیم گرفته است تا پایان امسال (میلادی) سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی کره شمالی را آغاز کند.
کیو دو همچنین به نقل از برخی دیپلمات های سازمان ملل، کمک اقتصادی موثر چین به کره شمالی را نقض تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی ارزیابی کرد و افزود: 'تحریم هایی که تاکنون از سوی سازمان ملل علیه پیونگ یانگ وضع شده است بیشتر با هدف متوقف کردن برنامه های هسته ای و موشکی آن بوده اند'.
براساس این گزارش، چین در حالی قصد سرمایه گذاری در کره شمالی را دارد که در عین حال انتظار می رود مذاکراتی را با اعضای شورای امنیت برای کاهش تحریم ها علیه پیونگ یانگ آغاز خواهد کرد، آن هم با توجه به وعده هایی که کره شمالی برای خلع سلاح اتمی داده است.
از ماه مارس امسال (اواسط اسفند ماه گذشته) تاکنون روابط پیونگ یانگ و چین بهبود یافته است و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی تاکنون 3 بار به چین سفر کرده و با رئیس جمهور این کشور دیدار داشته است.
بیش از 90 درصد تجارت خارجی کره شمالی با چین انجام می شود. پکن بارها مخالفت خود را با آزمایش های موشکی و هسته ای کره شمالی اعلام کرده است.
دولت چین برای گسترش مناسبات اقتصادی با کره شمالی تاکنون چند پروژه از جمله احداث پل جدید بر روی رودخانه 'یائولا'ی آن کشور در نزدیکی شهر مرزی دانگدونگ در استان لیاونینگ را بعد از 4 سال تکمیل کرد و امروزه می رود تا جاده های منتهی به این پل را تکمیل کند.
آساق**1378**1663**

نظر شما