شناسهٔ خبر: 26875883 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

پیش از مراجعه به پزشک، خود را برای این موارد آماده کنید

آغاز روند درمان پیش از ملاقات پزشک

بسیاری مواقع مراجعه به پزشک به دلیل رعایت نکردن چند نکته بی‌نتیجه می‌ماند و در روند درمان اختلال ایجاد می‌شود. این موضوع علاوه بر هدر رفتن وقت و هزینه، گاهی روند تشخیص و درمان بیماری را کندتر و فرد را با مشکلات جدی‌تر مواجه می‌کند. بنابراین بهتر است کیفیت معاینات پزشکی را با رعایت نکاتی ساده پیش از مطرح کردن موضوع با پزشک متخصص بالا ببریم.

صاحب‌خبر -

ممکن است فکر کنید هنگام مراجعه به پزشک همه چیز را به خاطر دارید و به راحتی جواب همه سوالات پزشک درباره علائم احتمالی را میدهید. اما واقعیت این است که مغز انسان چندان هم قابل اعتماد نیست، بنابراین بهتر است هنگامی که با مشکلی مواجه میشوید شرح حال خود را با ذکر زمان و شدت آن بنویسید. به این ترتیب هنگام مراجعه به پزشک هم سوالات را به درستی پاسخ میدهید، هم احتمال پیدا شدن علت دقیق مشکل بیشتر میشود. معمولا مشکلات پزشکی مجموعه‌ای از عوامل پیوسته و مرتبط به یکدیگر دارند و فرد را از نواحی و روش‌های مختلف درگیر می‌کند. برای پزشک بسیار مهم است که از زمان آغاز بیماری، اشتها چقدر تغییر کرده، مشکلی برای خواب پیش آمده یا نه، درد چه زمان‌هایی و در چه نواحی بیشتر است و بسیاری از موارد دیگر که ممکن است در شرح‌حال نویسی جواب مناسبی پیدا شود.

به جست‌وجوی اینترنتی اکتفا نکنید

با وجود حجم زیاد اطلاعاتی که امروز در فضای مجازی وجود دارد، بهتر است هنگام بروز یک مشکل جدی اینترنت را برای جست‌وجو در مورد مشکل خود انتخاب نکنید. ممکن است شما درباره مشکلی در اینترنت جست‌وجو کنید که نشانه چند بیماری متفاوت است و به اشتباه مشکل خود را تشخیص دهید. بنابراین این روش، شیوه‌ای ایمن برای درمان نخواهد بود و ممکن است با گذشت زمان مشکل اصلی نیز بیشتر و درمان آسیب به مراتب سخت‌تر شود.

تاثیر مداخلات دارویی

در مورد داروهایی که برای مشکلات دیگر مصرف می‌کنید حتما به پزشک خود بگویید تا از بروز تداخل دارویی پیشگیری شود. نکته مهم‌تر این‌که اگر دچار سرماخوردگی شدید، قبل از مراجعه به پزشک داروی سرماخوردگی مصرف نکنید. پزشک باید شرایط بدنی را بدون تاثیر عوارض مصرف دارو بررسی کند. برای مثال بعضی از این داروها فشار خون را بالا می‌برند و پزشک نمی‌تواند درستی مشخص سازد علت افزایش فشار خون بیماری است یا مصرف دارو.

حفظ شرایط طبیعی پوست و مو

گاهی نارسایی‌هایی مثل کم‌خونی، دیابت یا مشکلات قلبی نشانه‌های نامحسوسی روی پوست و ناخن بر جای می‌گذارند. اگر احتمال مواجه شدن با چنین بیماری‌هایی وجود دارد، از زدن لاک ناخن یا کرم‌های پوشاننده روی پوست اجتناب کنید و با حالت طبیعی پوست و ناخن به پزشک مراجعه کنید.

رعایت نکات تغذیه‌ای پیش از آزمایش

اگر قرار است آزمایش انجام دهید، شب قبل از آزمایش خون وعده غذایی چرب مصرف نکنید. در این شرایط پزشک می‌تواند نتیجه دقیق‌تری از آزمایش خون به دست آورد. همچنین مصرف غذاهای پرکالری که باعث افزایش سطح قند خون و برخی چربی‌ها می‌شود، نیز بین 8 تا 12 ساعت پیش از آزمایش توصیه نمی‌شود. اما نیازی نیست شب قبل از آزمایش لزوما غذاهای بسیار سالم مصرف کنید. توجه کنید که باید هنگام آزمایش سبک زندگی و رژیم غذایی معمول خود را داشته باشید تا نتایج درست به دست آید. اگر فکر می‌کنید با مراجعه به پزشک قرار است تست فشار خون انجام دهید، بهتر است پیش از انجام آن قهوه و نوشیدنی انرژی‌زا ننوشید. نوشیدنی‌های کافئین‌دار ممکن است عدد فشارسنج را به طور غیرواقعی تغییر دهد. این موضوع در مورد دخانیات و داروهای ضدانعقاد خون نیز صادق است. وجود آب کافی در بدن در هر حالتی توصیه می‌شود و پیش از انجام چکاپ‌های پزشکی نیز اگر بدن آب کافی داشته باشد، نتیجه دقیق‌تری به دست می‌آید. بنابراین بهتر است نه فقط پیش از مراجعه به پزشک، بلکه همیشه در طول روز زیاد آب بنوشید.

اهمیت دقت در غربالگری

انجام تست‌های غربالگری اهمیت بسیاری نسبت به انجام سایر آزمایش‌های مربوط به درمان بیماری دارد. در تست‌های تشخیصی مثل انواع غربالگری‌ها، تشخیص درست و دقیق اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است زمان انجام چنین آزمایش‌هایی به نکات مهم مرتبط با انجام آن به دقت توجه شود. برای مثال پیش از انجام ماموگرافی توصیه می‌شود از مصرف دئودورانت یا پودرهای ضدعرق خودداری کنید. بیشتر این مواد شیمیایی دارای پودر آلومینیوم هستند و ممکن است به دلیل ایجاد شباهت با علائم غدد سینه در نتایج ماموگرافی اختلال ایجاد کنند.

مراجعه سالانه برای اطمینان از سلامتی

در نهایت این نکته مهم را در نظر داشته باشید که مراجعه به پزشک را فقط به زمان بیماری موکول نکنید. مراجعه به پزشک برای پیشگیری از بیماری‌ها یا تشخیص زودهنگام مشکل اهمیتی بسیار بیشتر از مراجعه هنگام بروز مشکل دارد. افرادی که سبک زندگی سالم را دنبال می‌کنند هر سال آزمایش‌هایی برای اطمینان از وضعیت سلامتی خود انجام می‌دهند و غربالگری‌های متناسب با شرایط بدن، سن و جنسیت خود را به طور مرتب انجام می‌دهند.

چرا به پزشک مراجعه نمی‌کنیم؟

بعضی افراد به هیچ عنوان علاقه‌ای به مراجعه به پزشک ندارند و تا جای ممکن برای در میان گذاشتن مشکل خود با پزشک مقاومت می‌کنند. این مساله می‌تواند به این دلیل باشد که افراد تصور می‌کنند یک سردرد ساده یا سرماخوردگی مثل همیشه بعد از چند روز یا با مصرف قرص‌های مسکن بهبود پیدا می‌کند. در مجموع چنین تصوری درست نیست و ممکن است یک بار علت مشکل چیز دیگری باشد. با این حال باید هشیار باشید که در صورت تکرار شدن یک ناراحتی جسمی یا بیماری به ظاهر ساده، نسبت به آن حساس شوید و به سرعت موضوع و تعداد دفعات تکرار مشکل را با پزشک در میان بگذارید.

سپیده شعر باف

دانش وسلامت

نظر شما