شناسهٔ خبر: 26875279 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

تنش میان پنتاگون و ترامپ پس از نشست هلسینکی

در پی نشست جنجالی رئیس‌جمهوری آمریکا با رهبر کرملین، پنتاگون در موقعیت دشواری قرار گرفته؛ چرا که مقام‌های دفاعی واشنگتن برای توجیه اظهارات طرف روسی مبنی بر اینکه این رهبران درباره مسائل نظامی به توافق رسیده‌اند، به تقلا افتادند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری ایسنا: به نقل از پایگاه خبری هیل، در بحبوحه احساس نگرانی‌های پس از انتشار اظهارات ترامپ در اروپا، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا هم حضوری کم‌رنگ داشته است. ماتیس در سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به اروپا حضوری علنی نداشت و در جلسه این هفته کابینه هم حاضر نشد.

ماتیس که سابق بر این فرمانده ناتو بود، عقایدش را درباره روسیه پنهان نکرده و هفته گذشته به خبرنگاران همراهش گفت: مسکو "در مسیر تضعیف تار و پود کشور‌هایی حرکت می‌کند که در روند‌های دموکرات خودشان نوپا هستند... چه از طریق گزارش‌های خبری غلط و چه محدودیت‌های اقتصادی یا مداخلات. مودبانه‌ترین راه توصیف اینگونه اقدامات این است که بگوییم آن‌ها سازنده نیستند. "

قوانین آمریکا همچنین همکاری نظامی – نظامی میان ایالات متحده و روسیه را منع می‌کند. کنگره در پی الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ این قانون را به تصویب رساند و آن را هر سال تجدید می‌کند.

اما پاسخ ماتیس به اظهارات متفاوت ترامپ در اروپا خصوصا درباره بودجه نظامی و حوزه‌های احتمالی همکاری با روسیه، توجهات را روی مسائلی متمرکز کرد که ممکن است در آن‌ها مواضع رئیس پنتاگون با دیدگاه‌های غالب در دولت تناقض داشته باشد.

مارک سیماکوفسکی، از اعضای ارشد شورای آتلانتیک گفت: پنتاگون اکنون گرفتار شده است که آیا وعده‌هایش را عملی کند یا پاسخ‌های تهی درباره همکاری نظامی با روسیه بدهد و اینکه آیا این مسائل در راستای منافع امنیت ملی آمریکاست یا خیر. به نظرم دیدگاه ماتیس درباره روسیه و ناتو متفاوت از رئیس‌جمهوری آمریکاست و گمان می‌کنم این امر نشان‌دهنده تنش بالقوه است، زیرا رئیس‌جمهوری آمریکا از وزرای کابینه‌اش می‌خواهد تا از عادی‌سازی روابط با روسیه حمایت کنند.

به گفته این تحلیلگر، انتخاب ماتیس برای سفر به کشور‌های بالتیک و نوردیک (مجموع کشور‌های شمال اروپا "اسکاندیناوی") پس از نشست ناتو بخشی از "تور تضمین" او بود که بسیار پیشتر از نشست بروکسل آغاز شد. سیماکوفسکی تاکید کرد که ماتیس در سخنانش دیگر به ترامپ اشاره‌ای نداشت.

با این حال جیمز کارافانو، از کارشناسان سیاست دفاعی در بنیاد هریتیج معتقد است که ماتیس ظاهرا از نتایج نشست ناتو بسیار خشنود است.

این کارشناس تاکید کرد: طیفی از مسائلی وجود دارد که آن‌ها می‌خواهند روی آن کار کنند؛ فرماندهی و کنترل، جابجایی، عملیات عراق، اوکراین و همه آنچه اتفاق افتاده است.

این در حالی است که برنامه ترامپ نشان می‌دهد او پنجشنبه گذشته جلسه‌ای خصوصی با ماتیس داشته، اما این وزیر دفاع از هفته پیش دیگر در ملاءعام حاضر نشده و حتی درباره ملاقات رئیس‌جمهوری آمریکا با ولادیمیر پوتین در هلسینکی اظهارنظر نکرده است. این سکوت همچنین به پنتاگون هم کشیده شد؛ جایی که مقام‌های رسانه‌ای نتوانستند درباره سوالاتی مربوط به مذاکرات ترامپ و پوتین و توافق‌های بالقوه‌ای که رهبران داشتند و احتمالا بر ارتش امریکا اثر بگذارد اظهارنظر کنند. حتی مقام‌های دولتی هم در تلاش هستند تا مشخص کنند چه توافق‌هایی، چنانچه توافقی باشد، میان ترامپ و پوتین وجود داشته است.

نظر شما