شناسهٔ خبر: 26875033 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آملی لاریجانی:

سخنان امروز رییس جمهور، عزتمند و با اقتدار بود/ اظهارات رئیس قوه قضائیه در مورد قضیه مائده هژبری

رئیس قوه قضائیه گفت: سخنان امروز رییس جمهور، عزتمند و با اقتدار بود. این‌ها صحبت تبلیغاتی نبوده و مشابه حرف‌های رهبری و مبتنی بر استعداد‌ها و امکانات موجود کشور بوده است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که عصر امروز برگزار شد گفت: در آستانه میلاد امام رئوف علی بن موسی الرضا هستیم و از خداوند می‌خواعیم قلوب ما رو به محبت اهل بیت منور کند. این انوار مطهره مظهر نور و تقرب به خداوند هستند و امیدواریم همه ما از این طریق راهی به نور مطلق که همان خداوند است پیدا کنیم.

وی افزود: تشکر می‌کنیم از خدمات بسیار مهم وزارت خارجه و تلاش‌های همه سفرا در سراسر دنیا از جهت اینکه وجهه ایی از نظام را نمایندگی میکنند در دنیا و تلاششان هم مغتنم و هم مشعوف است. از وزیر خارجه هم که با صلابت صحبت میکنند و دقیق و خوب صحبت میکنند، تشکر میکنم.

رییس قوه قضاییه گفت: من سه مطلب می‌گویم. اولین آن درباره مبنای نظام جمهوری اسلامی است البته که بخشی از این بحث فلسفی است، اما در صحنه عمل می‌تواند برای ما راهگشا باشد. این بحث همان شناخت ماهیت جمهوری اسلامی است که اگر تحقیق کنیم می‌فهمیم ریشه بسیاری از دشمنی‌های غربی‌ها در همین بحث نهفته شده است.

آملی لاریجانی گفت: نظام ما یک نظام نو و بی بدیل است.

وی افزود: متفکرین غربی ادعا میکردند لیبرالیزم تنها ایدیولوژی غالب بر همه دنیاست، اما اینگونه نبود و برخلاف ادعای فوکویاما که فکر می‌کرد قرن بیستم پایان ایدیولوژی هاست ما نظامی بی بدیل را بنا نهادیم.

وی افزود: نظام ما با معماری امام راحل شکل گرفت و بنیان فلسفی آن یک بنیان فلسفه سیاسی بدیع است که اعتقاد به مردم سالاری به تمام معنا در آن وجود دارد که اتفاقا شیوه رفتاری امام و رهبری همین را نشان داد. از طرفی دیگر متکی بر ارزش‌های دینی و اخلاقی است و این ترکیب، یک نظام بی بدیل به وجود اورده است که در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود.

رییس دستگاه قضا گفت: نظام ما در بستری شکل گرفت که نظام لیبرالیزم خودش را بر همه جهان و نظام‌های آن زمان دیکته کرده بود؛ اما هرکسی اندک مراجعه‌ای به قانون اساسی ما داشته باشد می‌فهمد که نظام ما بر شش اصل مهم که اولین آن مبتنی بودن بر ایمان به خداست، پایه گذاری شده است.

وی افزود: این نظام که شالوده و بنیانش براساس ارزش‌های ایمانی است و به کرامت انسانی توجه ویژه دارد، تبدیل به نظامی می‌شود که راهش از لیبرالیزم جدا شده است.

املی لاریجانی گفت: برخی می‌گویند لیبرالیزم یک بستر برای رشد همه افراد است و نسبت به ارزش‌ها خنثی است در حالی که این یک توهم بوده و کسی امروز لیبرالیزم را جدا از ارزش نمی‌داند و همه می‌دانند لیبرالیزم یک ایدیولوژی است.

وی ادامه داد: لیبرالیزم بر فردگرایی تاکید دارد و جزء ارکان لیبرال دموکراسی فردگرایی است. اینکه انسان، واحدی مستقل است و راهش را خودش انتخاب می‌کند و ارزش‌ها را خودش تعیین میکند، حرفی اشتباه است.

رییس قوه قضاییه گفت: اینکه برخی می‌گفتند دولت‌ها باید حداقل دخالت در امورات افراد را داشته باشند حرف اشتباهی بود و دیدیم که این افراد اعتقاد داشتند که منشا محدودیت ازادی‌ها را بر پایه عدم اضرار به فرد دیگر متصور میشدند.

وی ادامه داد: در کشور ما همین حرف‌های قرن نوزدهمی را به خورد مردم می‌دادند، اما لیبرالیزم جدید تا حدی به سمت دخالت دولت‌ها چرخیده و گفته باید دولت‌ها در ساحت اقتصادی و اجتماعی جامعه ورود کند.

وی گفت: ادعای اینکه لیبرالیزم خالی از ارزش بوده و بی طرف است حرفی دروغ است، زیرا لیبرال دموکراسی مملو از ارزشهاست، اما جمهوری اسلامی از ابتدا بر ارزش‌های خودش اصرار داشته است.

وی ادامه داد: اسلام بدون ارزش بودن و فردگرایی را قبول ندارد و جالب است که نقادان لیبرالیزم معتقدند لیبرالیزم به نحوی خود شکننده است و به خودگرایی منتهی میشود.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه در بستری که لیبرالیزم همچنین ادعا‌هایی را دارد و از سلطه لیبرالیزم حرف می‌زدند نظام ما و فلسفه سیاسی ما حرف برای گفتن دارد، افزود: نگاه توحیدی یک مسیر روشن را برای ما باز کرده و بنیان همه نظرات ما همین نگاه توحیدی ماست و ما به وجود خداوند یکتا ایمان داریم.

وی افزود: در چنین بستری نظام ما متولد شد و بنیانگذار این نظام یعنی امام راحل کسی بود که به این نظام و بنیان‌های فکری آن با تک تک سلولهایش اعتقاد داشت.

رییس قوه قضاییه گفت: مقام معظم رهبری هم در ادامه مسیر امام راحل همان راه را پیموده‌اند، فارغ از اینکه چه گروهی سر کار بوده باشد، زیرا اعتقاد نظام این است که مردم و رأی آن‌ها حرف اول را می‌زند.

وی افزود: اقتضای این نوع نگاه هم باورمندی به خود و هم عزتمندی را به همراه دارد و هم رفتن تا پای شهادت را در دل خود دارد.

وی ادامه داد: آن‌هایی که برای ما اطاق جنگ تشکیل می‌دهند، می‌دانند که ما چه تفکری داریم و باید بدانیم که این‌ها فشار بر ما وارد میکنند و کودتا به راه می‌اندازند و همه فشار‌ها را می‌آورند تا مردم از نظام دل ببرند؛ اما مردم پای نظام ایستاده‌اند.

وی گفت: چه شد در لبنان یک گروهی شده‌اند یک نیروی مقتدر در صحنه سیاسی. این چه نیرویی است که در یمن مقابل این همه متجاوز مثل کوه ایستاده است. امروز کاملا آشکار و صریح آمریکا به میدان آمده و می‌گوید ما میخواهیم این نظام نباشد و نظام تغییر کند و می‌گویند با فشار به دنبال فروپاشی نظام هستیم.

رییس قوه قضاییه گفت: استدعا میکنم در کنار همه کارهایتان به بحث‌های نظری ماهیت نظام هم توجه داشته باشید و در کشور‌های دیگر این را به گوش آن طرفی‌ها برسانید و به آن‌ها بگویید این نظام چه نظام بی بدیل است.

وی ادامه داد: غربی‌ها چقدر راجع به لیبرالیزم کتاب نوشته‌اند، اما ما چقدر درباره نظام خودمان و مباحث فلسفی آن کتاب نوشته ایم؟ این یک ضعف است و باید این ضعف حل شود.

آملی لاریجانی به وضعیت امروز کشور اشاره کرد و گفت: نظام ما امروز مقتدرتر از همیشه در منطقه و جهان ظاهر شده است و دشمنی سلطه جهانی بارزتر شده است و صحبت از براندازی می‌کنند، اما ما یک کشور با امکانات فراوان مالی و اقتصادی و سرمایه انسانی هستیم. در منطقه چقدر نیروی فکری شبیه ایران پیدا می‌کنید؟ مهندسان و پزشکان این سرزمین قابل مقایسه نیستند و این‌ها اقتدار نظام است هرچند به درستی در خدمت این نیرو‌های انسانی نبوده ایم.

وی افزود: در بحث نیروی هسته‌ای و بحث پزشکی چه مقدار تکامل می‌بینید. این‌ها همه اقتدار ماست و این‌ها می‌بینید که چگونه با ما دشمنی می‌کنند و فشار وارد می‌کنند.

آیت الله آملی گفت: برخلاف توهمات آمریکایی‌ها و بخصوص توهمات رییس‌جمهور آن‌ها ملت ما منسجم‌تر شده و قوا به هم نزدیکتر شده‌اند و در فکر خنثی کردن فشار‌ها هستند. سخنان امروز رییس جمهور کشورمان، عزتمند و با اقتدار بود. این‌ها صحبت تبلیغاتی نبوده و مشابه حرف‌های رهبری و مبتنی بر استعداد‌ها و امکانات موجود کشور بوده است.

وی افزود: هرچند ما باید مدیریت بهتری داشته باشیم، اما دشمنان این را بدانند که ما با هم هماهنگ‌تر شده‌ایم و بر همه ما یک وظیفه دینی است که برای خنثی‌کردن سلطه دشمن و تحریک و تضعیف دشمن کار جهادی کنیم و ایستادگی کنیم.

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: این‌گونه نیست که عبادت فقط نماز و روزه باشد. امروز که چشم بسیاری از مسلمانان به جمهوری اسلامی است هر قدمی در راه استحکام نظام برداریم یک حسنه برای ما نوشته خواهد شد.

وی افزود: امروز هر قدمی برای اقتدار نظام برداشته شود عبادت است و در مسیر کمال قدم برداشته اید و این یک وظیفه شرعی است. وظیفه شما سنگین است و باید تلاش کنیم تا تلاش دشمن برای جلوگیری از پیشرفت اقتصادی کشور خنثی شود.

رییس قوه قضاییه گفت: چهل سال استقامت کرده‌ایم و مردم پای نظام ایستاده‌اند. ما ایمان داریم که باید در مقابل ظالمان ایستاد. آقای ترامپ شما اصلا چه می‌گویید؟ ما در نظام جمهوری اسلامی اعتقادمان این است که دنیا همه اش برای خداست. شما و همه چیز به خداوند قائم است.

وی خاطرنشان کرد: البته این به معنی دست کشیدن از اقدامات لازم برای خنثی کردن دشمنی دشمنان نیست و ما امروز به تقویت ایمانی و همچنین تلاش مضاعف برای خنثی سازی دشمنی‌ها نیاز داریم.

جمهوری اسلامی امروز قدرت حاکم در منطقه است و با اقتدار، داعش مسلح به سلاح‌های کشور‌های سلطه را از عراق و سوربه بیرون کرد. به حول و قوه الهی و تلاش فرزندان انقلاب، نسل داعش کنده شد. هرچند رسالت ما رساندن سلاح به مردم مظلوم نیست؛ اما اگر این کار را هم بکنیم، اشکالی ندارد.

وی ادامه داد: یمنی‌ها به نیروی خود اتکا کرده‌اند. آن‌ها وابستگی شان به قوت ایمانشان است و در سایر کشور‌ها هم همین است.

رییس قوه قضاییه گفت: آمریکایی‌ها به ادعای خودشان این همه هزینه کرده اند، اما هیچ چیزی نصیبشان نشده است و حتی رژیم صهیونیستی هم ناامن شده است و حالا برای ما شمشیر از رو بسته اند.

آملی لاریجانی گفت: آن‌ها میخواهند گلوگاه‌های اقتصادی ما را فشار بدهند؛ اما شما در کشور‌های دیگر تلاش کنید تا راه‌ها باز شود و قطعا همین گشایش‌ها ایجاد می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما در قوه قضاییه در موضوع مسایل اقتصادی نقش اساسی داریم و به موضوع امنیت اقتصادی کمک میکنیم.

وی ادامه داد: ما تامین کننده امنیت اقتصادی هستیم و این مسئله را اذعان داریم و هر کمکی از ما بر بیاید کوتاهی نمیکنیم. هرچند از آن طرف با متخلفان و برهم زنندگان امنیت اقتصادی برخورد جدی می‌کنیم.

آملی لاریجانی درخصوص قوه قضاییه نیز گفت: امروز قوه قضاییه نقش بسیار فزاینده‌ای در کشور دارد و نقش ما در قانون اساسی هم اشاره شده است.

وی ادامه داد: مجموعه وظایف ما و اختیاراتمان گسترده است و بحث رسیدن به مرافعات و فصل خصومات تنها یکی از کار‌های ماست و نظارت‌های گسترده‌ای را هم به لحاظ قانونی در اختیار داریم.

رییس قوه قضاییه گفت: با این همه اختیارات و وظایف امروز مورد هجمه دشمنان هستیم؛ زیرا آن‌ها می‌دانند ما با جاسوس‌ها و نفوذی‌ها برخورد می‌کنیم و خیلی سرمایه‌گذاری کردند تا قوه قضاییه را مخدوش کنند.

وی ادامه داد: افسوس از اینکه برخی در داخل هم آب به آسیاب دشمن می‌ریزند. در یک جایی یک دختری می‌رقصد و فایلش را منتشر می‌کند هرچند که کارش مجرمانه بوده است، اما قوه قضاییه از کنار این می‌گذرد و چشم پوشی می‌کند و یک ویدئویی از وی تهیه می‌شود که البته من ندیده و نمی‌دانم چگونه وبده است آن وقت به قوه قضاییه خرده می‌گیرند.

آملی لاریجانی گفت: یک خانمی حجابش را بر میدارد و کار‌های ناشایست می‌کند، آن وقت کلا به دو سال حبس محکوم می‌شود، اما در همین صدا و سیما یک آقایی می‌گوید این فرد بیست سال به زندان محکوم شده است، در حالی که اینگونه نبوده است.

وی ادامه داد: برخی مجرم اقتصادی هستند، حتما مفسد اقتصادی نیستند. آن وقت عده‌ایی ما را مورد هجمه قرار می‌دهند که چرا با این‌ها برخورد نکرده‌اید.

املی لاریجانی گفت: مشکل ما این است که به درستی کار خودمان را تبلیغ نکرده ایم و به مردم نرسانده ایم که چه کار‌هایی کرده ایم. آن‌وقت یک عده‌ای می‌آیند حرف‌های کوچه بازاری را در رسانه‌ها مطرح می‌کنند.

وی افزود: ما نظامی هستیم که هر کسی به ما مراجعه کند باید برایش پرونده تشکیل بدهیم و نمی‌توانیم بگوییم به شکایتت رسیدگی نمی‌کنیم؛ در سال نود و شش ۱۶ میلیون و سیصدهزار پرونده تشکیل شده است که البته این‌ها شانزده میلیون رسیدگی در قوه قضاییه است، آن وقت می‌آیند و به ما هجمه می‌کنند.

رییس قوه قضاییه افزود: با همه محدودیت‌ها و به لحاظ همه مشکلات، این همه خدمت ارائه داده‌ایم آن وقت می‌آیند بر چند مشکل کوچک که اصلا وجودش بعید نیست متمرکز می‌شوند و به ما هجمه وارد می‌کنند.

آملی لاریجانی با بیان اینکه برخی آمدند دشمنی شخصی خودشان را به قوه قضاییه نسبت دادند و دیدید چگونه برای دفاع از خودشان آمدند به دو رییس قوه توهین کردند، گفت: هرچند ما گوشمان به این چیز‌ها بدهکار نبوده و روزی نیست که هزاران حرف بر علیه ما نزنند به طوری که با بسیج همه رسانه‌های برخط بر علیه ما حرف می‌زنند.

وی تصریح کرد: در مجموعه قوه قضاییه راه ما فقط ایستادگی در برابر همه این هجمه‌ها است، هرچند باید اطلاع رسانی خودمان را افزایش دهیم؛ شاید یک قاضی ما اشتباه کرده باشد که اصلا هم بعید نیست؛ اما حتما برای اعتراض به آن باید از راه قانونی عمل کرد.

آملی لاریجانی به مسایل حقوق بشری اشاره کرد و گفت: مجموع حرف‌های آن‌ها چند مطلب بیشتر نیست یک بخشش بر می‌گردد به مبانی و اصول ابتدایی نظام ما. برای مثال به قصاص ایراد می‌گیرند در حالی که عربستان هم گردن می‌زند و دست قطع می‌کند. این یک حق برای اولیای دم است و اختیار بخشش آن به عهده، ولی دم است.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: من عمدا برخی از قصاص‌ها را به عقب می‌اندازم تا شاید منجر به صلح و سازش شود و براساس اطلاعات، یک سوم این قصاص‌ها منتهی به بخشش می‌شود.

وی افزود: موضوع قصاص در بسیاری از کشور‌ها پذیرفته شده است، اما به ما که می‌رسد این‌ها صدایشان در می‌آید.

آملی لاریجانی با بیان اینکه این‌ها با توهماتشان حرف از اعدام یک شخص افغانی در اصفهان می‌زدند، توضیح داد: ما هرچه گشتیم اصلا پرونده این فرد را هم پیدا نکردیم یا در جایی می‌گویند یک سری را بدون محاکمه اعدام کرده‌ایم. خب این‌ها چه کسانی هستند که بدون محاکمه اعدام شدند؟

وی ادامه داد: حقوق بشر ابزار دست سلطه‌گران است و میزان نقض حقوق بشر از سوی همین کشور‌ها بی انتها است مثل زندان گوانتانامو که یک نمونه کوچک بود.

رییس قوه قضاییه گفت: این‌ها اسم شکنجه‌هایشان را هم عوض می‌کنند آن وقت به ما خرده می‌گیرند. این‌ها سلاح‌های شیمیایی می‌دهند به دشمنان ما و حقوق بشر را نقض می‌کنند آن وقت درباره کار‌های ما حرف میزنند؛ پس نقض حقوق بشر اگر این کار‌های شما نیست، پس چیست؟

آملی لاریجانی گفت: امیدواریم نظام جمهوری اسلامی که با خون شهدا آبیاری شده و با تلاش مردم و مسئولین به اینجا رسیده است از این گردنه هم عبور کند و این فشار‌ها را هم پشت سر بگذارد؛ ما معتقدیم مجموعه سرمایه‌های این کشور بسیار زیاد است و با یک تدبیر و مدیریت قوی می‌توانیم این صحنه و کارزار را پشت سر بگذاریم.

نظر شما