شناسهٔ خبر: 26874676 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

حجت الاسلام طائف الحسین:

کنگره دامپزشکی ایران فضایی برای طرح مبانی این رشته / این کنگره در صنعت دامپزشکی راهگشاست

حجت الاسلام و المسلمین حبیب طائف الحسین از اساتید حوزه و دانشگاه معتقد است با توجه به حضور اساتید رشته‌های مربوط به دامپزشکی یا حتی رشته‌های علوم انسانی نظیر فلسفه، فقه و حقوق در بیستمین کنگره دامپزشکی ایران، مبانی این صنعت به طور اصولی بررسی و ابهامات برطرف می‌شوند.

صاحب‌خبر -
حجت الاسلام و المسلمین حبیب طائف الحسین از اساتید حوزه و دانشگاه و مدیر موسسه فرهنگی محب الرضا (ع) در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛  با اشاره به پیوند سنت و فقه با حقوق حیوانات بیان کرد:اساسا نگاه سنت، نگاه تلطیف شده و مهربانانه‌ای با محیط زیست به ویژه حیوانات بوده است. همچنین بسیاری از فلاسفه دوران مدرن غرب نظیر کانت نیز مباحثی را درباره حقوق حیوانات مطرح کرده اند که در پنل مطرح و در نهایت نگاه سنتی درباره حقوق حیوانات بررسی می‌شود.

وی افزود: امروزه حقوق حیوانات در دوران مدرن بر اساس تفکر اومانیستی با محوریت انسان تعریف می‌شود. اگر آن‌ها احترامی نیز برای حقوق حیوانات قائل شده اند، به منظور خدشه دار نشدن روح انسانی بوده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد همه آسیب‌های مربوط به حیوانات در عصر حاضر رهاورد عصر مدرنیته است. ضمن این که حتی تا ۵۰ سال پیش هیچ نهاد دانشگاهی نیز در حوزه حقوق حیوانات و محیط زیست رشته‌ای علمی را تعریف نکرده بود و عمر بحث‌های مدافعانه نسبت به حیوانات و حقوقشان نیز به بیش از نیم قرن نمی‌رسد. آن هم مربوط به زمانی است که به بحرانی در این زمینه رسیدیم و موضوع انقراض برخی از گونه‌های حیوانی مطرح شد و شاخه‌های دانشگاهی محیط زیست شکل گرفت.

مدیر موسسه فرهنگی محب الرضا (ع) همچنین خاطر نشان کرد: نگاه سنتی به معنای عام اعم از نگاه دینی و غیر دینی، اسلامی و غیر اسلامی از باب همزیستی با حیوانات و حیات وحش از دوران باستان تا دوران ظهور شرایع آسمانی از جمله اسلام و مسیحیت وجود داشته و توصیه‌های اولیای دین نیز همواره بر آن بوده است.

وی درباره خروجی‌ها و دستاورد‌های برگزاری کنگره دامپزشکی ایران توضیح داد: به هر حال این کنگره بسیار می‌تواند موثر باشد. با توجه به حضور اساتید رشته‌های مربوط به دامپزشکی یا حتی رشته‌های علوم انسانی نظیر فلسفه، فقه و حقوق در این رویداد، مبانی به طور اصولی بررسی و ابهامات برطرف می‌شوند. به نظرم این کنگره اتفاق خوشایندی در صنعت دامپزشکی است و من درست به همین دلیل تصمیم گرفتم در یکی از پنل‌های آن شرکت کنم.

گفتنی است، بیستمین کنگره دامپزشکی ایران و اولین نمایشگاه بین المللی ایران وت یکم تا سوم مرداد ماه در مصلی تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما