شناسهٔ خبر: 26874478 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

درس هاي پيونگ يانگ به ترامپ

رئيس جمهور امريکا از فقدان پيشرفت در مذاکرات با کره شمالي در خصوص خلع سلاح اتمي اين کشور دچار ياس و نااميدي شده است.

صاحب‌خبر -

 درس هاي پيونگ يانگ به ترامپ

روزنامه واشنگتن پست روز شنبه با اشاره به فقدان پيشرفت در موضوعات مربوط به کره شمالي به نقل از برخي مقامات امريکايي نوشت فقدان پيشرفت در روند خلع سلاح هسته اي کره شمالي ترامپ را به شدت مايوس کرده است بگونه ای که وی در جمع از موفقیت هایی که در مذاکرات حاصل شده سخن می گوید اما در دیدار خصوصی با مشاورانش ابراز نگرانی و خشم می کند.
دونالد ترامپ زمانی که 12 ژوئن گذشته از نشست خود با کیم جونگ اون رئيس کره شمالی بازگشت، پیروزمندانه اعلام کرد پیونگ یانگ دیگر تهدیدی هسته ای محسوب نمی شود.  وی ادعا داشت توانسته است یکی از دشوارترین بحران های راهبردی جهان را حل کند..
اما به نوشته واشنگتن پست اکنون روشن شده است که تاسیسات آزمایش موتور موشک که ترامپ گفته بود تخریب خواهد شد، همچنان دست نخورده باقی مانده است و مقامات جاسوسی آمریکا می گویند پیونگ یانگ در تلاش برای مخفی کردن بخش های کلیدی برنامه هسته ای خود است.
روزنامه هاي گاردين و وال استريت ژورنال نيز همين اواخر نوشته بودند بر اساس تحليل تصاوير ماهواره اي، کره شمالی در حال گسترش سریع زیرساخت‌های هسته‌ای در «یونگ بیون» است.
به نظر مي رسد بي اعتمادي پيونگ يانگ به وعده هاي توخالي ترامپ سبب شده است تا در ازاي اين وعده ها عملا چيزي به ترامپ ندهد. ظاهرا ترامپ بر اين توهم است که بازي برد و باخت او مي تواند منافع امريکا را تامين نمايد و به همين سبب پس از ديدار ترامپ با کيم جونگ اون،  مقام هاي امريکايي از جمله مايک پمپئو اعلام کردند که کره شمالي همچنان يک تهديد است و تحريم هاي اين کشور يک سال ديگر تمديد خواهد شد.
پيونگ يانگ نيز به خوبي دست ترامپ را خوانده است و با حفظ برگه ها  و عناصر قدرت خود، اين پيام  را به ترامپ مي دهد که  حاضر نيست بدون دريافت امتيازي، امتياز بدهد.
شکست ترامپ در رويکرد بازي برد و باخت خود از يکسو باعث فروپاشي هژموني امريکا شده و احتمالا اين درس را براي ترامپ در برخواهد داشت که در برخورد با  ايران بهتر فکر کند.  
 
  ---------------------------------------------
رضا محمدمراد
 
 

نظر شما