شناسهٔ خبر: 26874185 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی خبر داد؛

آغاز کاوش اضطراری باستان شناسی در محوطه گنبدهای کبود و مدور مراغه

نصر: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از آغاز کاوش اضطراری باستان شناسی محوطه گنبدهای کبود و مدور مراغه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، «گنبدهای کبود و مدور» که از زیباترین و چشم نوازترین بناهاي تاریخی شهرستان مراغه براي بازدید علاقمندان به آثار تاریخی و گردشگران به شمار می رود. این گنبد هابه شکل ۱۰ ضلعی و مدور ساخته شده و زمان احداث آن برابر بقایاي کتیبه هاي سردر ورودي بنا و ويژگيهاي معماري آن به دوره سلجوقي باز مي گردد.

 "مرتضی آبدار" مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگري و صنایع دستی آذربایجان شرقی با اشاره به آغاز کاوش اضطراری باستان شناسی محوطه این مکان تاریخی در مرداد ماه سال جاری، گفت: این گنبد های آجري، سرشار از انواع هنرهاي ایرانی هستند که اکنون پس از گذشت دو دهه از عملیات محوطه سازی این مکان تاریخی، کاوش باستان شناسی در این محل مجددا در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در ادامه تشریح کرد: با توجه به مصوبه شورای فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در خصوص کاوش اضطراری محوطه گنبدهای کبود و مدور شهرستان مراغه، موضوع کاوش در دستور کار قرار گرفته و با اخذ مجوز آماده اجرای عملیات کاوش است.

آبدار افزود: این عملیات با مشارکت تیمی متشکل از باستان شناسان زبده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، اداره کل میراث فرهنگی استان و همچنین شهرستان مراغه به سرپرستی "محمد رحمت پور" به منظور ادامه روند نقشه برداری و گمانه زنی در خصوص وجود آثار باستانی در محوطه تاریخی گنبدهای کبود و مدور آغاز خواهد شد.

آبدار در پایان گفت: اعتبار تخمینی برای فاز نخست کاوش در این محوطه مبلغی بالغ بر یک میلیارد ریال است که در بازه زمانی یک ماهه اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما