شناسهٔ خبر: 26873832 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ارائه خدمات بهشت زهرا (س) به متوفیان همه ادیان/جلوگیری از بارگذاری در اردوگاه شهید باهنر

هفتادو هفتمین جلسه شورای شهر تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه و در جمع خبرنگاران گفت: حضور دوباره آقای سپنتا نیکنام را در شورای شهر یزد تبریک و شهادت ۱۱نیروی سپاه پاسداران را تسلیت عرض می‌کنم. 

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه در محل دایمی نمایشگاه ها در اتوبان چمران گفت :نمایشگاه الکامپ در وسعت بالایی به دلیل تحریم‌ها برگزار نخواهد شد زیرا وضعیت اقتصادی کشور در حال حاضر در رکود است و قطعا تعداد شرکت کنندگان زیاد نیست

رییس شورای شهر تهران ادامه داد:تلفنی با وزیر صنعت صحبت کردم که این نمایشگاه برگزار نشود اما آقای شریعتمداری به رییس جمهور نامه‌ای دادند تا اجازه داده شود در این شرایط اقتصادی نمایشگاه برگزار شود که به چرخه اقتصاد کمک کند.

هاشمی همچنین در ابتدای هفتادو هفتمین جلسه شورای شهر با یادآوری سالروز خطبه تاریخی و واپسین آیت الله هاشمی رفسنجانی را داشتیم، خطبه ای که ایشان پس از سالها نیز در پاسخ به درخواستهای متعددی که جهت ارائه راهکار برون رفت از چالش سیاسی جامعه و همچنین بازگشت به نمازجمعه ، آن خطبه را جامع ومانع می دانستند.

 وی در ادامه گفت: همه می دانیم امروز کشور وارد چالش جدید و دامنه داری با مثلث ایالات متحده، رژیم صهیونیستی و برخی دولتهای عربی شده است ما ، بیش از پیش به یکدلی و همگرایی در جامعه نیازمندیم، بایستی صدایی واحد از ایران در جهان شنیده شود و برخاستن صدایی واحد، نیاز به زدودن کینه ها و کدورتها، وفاق ملی و ترمیم شکافهای اجتماعی دارد.

هاشمی همچنین توجه به سخنان اخیر رهبرمعظم انقلاب که خواستار حل مشکلات مردم، برخورد بدون اغماض با متخلفان و مفسدان اقتصادی و تقویت رابطه مردم ونظام شده اند را  همان مسیر صحیحی دانست که جریان انحرافی و افراطیون با دفع حداکثری و جذب حداقلی قصد کج کردن مسیر انقلاب را از آن داشتند و نیاز امروز ما بازگشت به همان فضای وحدت ، همدلی وهمراهی دهه نخست انقلاب میان مردم  ومسئولان است.

 محسن هاشمی در ادامه سخنانش افزود: گرچه برخی از نیروهای افراطی و تندرو ، مواضع خیرخواهانه آیت الله هاشمی رفسنجانی در آخرین نماز جمعه ایشان را برنتافتند و ایشان را مورد تخریب قرار دادند اما گذشت زمان نشان داد که دوراندیشی آیت الله نسبت به مسایل سیاسی ، باعث شد ایشان مواضعی را اتخاذ کند که نه تنها نیاز آن روز انقلاب وکشور، بلکه نیاز امروز جامعه ما باشد.

 محسن هاشمی محور اصلی سخن آیت الله هاشمی رفسنجانی در واپسین خطبه ایشان را بازگشت به قانون و ترمیم شکاف میان مردم و حاکمیت دانست و افزود: ایشان ناصحانه دامن زدن به اختلافات ، برخورد سخت با اعتراضات نرم، آسیب زدن به اعتماد عمومی را تیشه به ریشه نظام زدن می دانستند وهمه تلاش واعتبار خود را مصروف ساختند که انقلاب از سرمایه اصلی خود یعنی حضور وحمایت آحاد مردم ونه یک قشر و سلیقه خاص محروم نگردد.

به اعتقاد وی عمل به مر قانون، برخورد با متخلفان قدرتمند و صاحب نفوذ، نشان دادن رافت اسلامی در برخورد با مردم و شهروندان عادی و فاقد قدرت موجب می شود که شکاف جامعه با حاکمیت ترمیم گردد  و فراهم کردن بستر قانونی اعتراضات اجتماعی و پررنگ شدن وتقویت عنصر مردمسالاری دینی و جمهوریت در نظام ، اقتدار ملی را در برابر بیگانگان افزایش خواهد داد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه که اگر در چهل سالگی نظام جمهوری اسلامی، این نظام برای رسیدن به بلوغ و کمال نیازمند تقویت نقاط مثبت و ترمیم نقاط ضعف خود است ، باید بپذیریم بخشی از مشکلات با شنیده شدن صدای منتقدین و مردمی که در عرصه رسمی تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته اند رفع می گردد و اگر جمهوری اسلامی ایران توانست در دهه نخست انقلاب در برابر شرق و غرب بایستد واز تمامیت ارضی خود در برابر هجوم بیگانه و توطئه های داخلی صیانت کند مرهون حضور پرشور واعتماد بالای مردم به حاکمیت و مسئولان بود و اگر در پی پایداری و ثبات نظام هستیم، بایست خدشه هایی که بواسطه عملکرد ما مسئولان به اعتماد عمومی وارد شده است را با شفافیت،افزایش خدمت رسانی، کاهش تشریفات و برخوداری از امتیازات، مبارزه با رانت و فساد و تقویت شایسته سالاری و کارامدی ترمیم کنیم.

به گفته هاشمی انتقاد منتقدان و  ناراضایتی مردم، تهدیدات نظام نیستند بلکه فرصتهایی برای رفع اشکالات و تقویت نظام هستند. 

رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: تهدید نظام ناکارامدی، اشرافی گری، رانتخواری، تبعیض، اعمال نفوذ، سواستفاده سیاسی از بیت المال و امکانات عمومی و عدم برخورد با متخلفین است که موجب تضعیف نظام در برابر بیگانگان می گردد.

شهرداری از تفکیک و بارگذاری اردوگاه شهید باهنر جلوگیری به عمل کند/ ضرورت ارسال گزارش از وضعیت درختان به شورای شهر

در ادامه سید آرش حسینی میلانی در تذکری با موضوع «ضرورت صیانت و حفاظت از اردوگاه آموزشی شهید باهنر(منظریه)» خطاب به شهرداری تهران، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران و شهرداری منطقه یک گفت: ضرورت صیانت و حفاظت از باغات و میراث طبیعی شهر تهران امری بدیهی و مورد تایید تمامی کارشناسان، مدیریت شهری و مدیریت کلان ملی است. به‌خصوص مجموعه‌های وسیع با قدمت نزدیک به یک قرن که علاوه بر ویژگی‌های طبیعی، جنبه هویتی نیز به خود گرفته است. 

وی با بیان اینکه یکی از این مجموعه‌ها، اراضی اردوگاه شهید باهنر یا منظریه در شمال تهران است که در اختیار و مالکیت وزارت آموزش و پرورش است، اظهار داشت: این مجموعه در یک قطعه به مساحت ۴۶۰ هزار هزار متر مربع با کاربری فضای سبز تثبیت شده و سه قطعه به مساحت دو هزار متر با کاربری تثبیت شده آموزشی، همگی در پهنه G323 قرار گرفته‌اند. 

این عضو شورای شهر تهران افزود: این اراضی دارای تعداد زیادی درخت کهنسال ارزشمند بوده و طبق مصوبه شماره ۵۰۰ کمیسیون ماده پنج شهر تهران با توجه به مساحت ملک نیازمند طرح ویژه است. 

حسینی میلانی با بیان اینکه آنچه که در خبرها آمده بود زمزمه خطر واگذاری این ملک به یک شرکت خصوصی در شرایط عدم پرداخت اقساط است، تصریح کرد: هرچند براساس اظهارات مشاور محترم وزیر آموزش و پرورش، تاکنون بازپرداخت طبق برنامه از طریق سازمان برنامه صورت گرفته است، اما از وزارت آموزش و پرورش خواستاریم ضمن انتشار گزارش از روند این کار به افکارعمومی و جامعه بزرگ و محترم معلمین اعلام کند که نحوه واگذاری و مفاد آن به چه ترتیب بوده و برنامه این وزارتخانه برای حفظ و نگهداری از این مجموعه چگونه خواهد بود. از این وزارتخانه اکیدا درخواست می‌شود نسبت به حفظ این مجموعه اقدام کند. 

وی ادامه داد: کمیسیون ماده ۵ شهر تهران باید از هرگونه تغییر کاربری این ملک جلوگیری کند و با توجه به مساحت ملک که در حدود ۴۶.۲ هکتار است، این موضوع در حوزه اختیارات شورای عالی معماری و شهرسازی است. 

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به وظایف سازمان بوستان‌ها در این باره خاطرنشان کرد: سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با همکاری مالکین باید شناسنامه درختان تمامی این پلاک‌ها را به فوریت تهیه و ضمن پلاک‌کوبی درختان، گزارش وضعیت درختان را به شورای شهر ارسال کند.  

حسینی میلانی اضافه کرد: شهرداری تهران موظف است نسبت به جلوگیری از تفکیک و هرگونه بارگذاری بر روی این ملک جلوگیری به عمل آورد و اداره کل حقوقی شهرداری تهران این موضوع را باید از طریق اداره ثبت تهران و شمیرانات پیگیری کند.

برخی از کارگران بازنشسته شهرداری چندین ماه است که نتوانسته‌اند مطالبات خود را دریافت کنند

همچنین افشین حبیب‌زاده در تذکری به شهردار تهران گفت: در روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد تجمع و اعتراض جمعی از رانندگان بازنشسته شرکت واحد اتوبوسرانی نسبت به عدم پرداخت ۳ درصد پس انداز حقوقشان و عدم پرداخت مطالبات در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران بودیم.

رییس فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر کارگران بسیاری وجود دارند که چندین ماه است بازنشست شده‌اند ولیکن نتوانسته‌اند مطالبات خود را دریافت کنند. 

وی خواستار توجه شهردار تهران به مساله مطالبات کارگران و بازنشستگان شد و اظهار کرد: لازم است شهردار تهران نسبت به این مساله توجه کرده و با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی و آسیب پذیری این قشر، پیگیری پرداخت مطالبات آنان را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی مورد رسیدگی قرار دهد.

لزوم مقابله با خویشاوند گزینی در شهرداری تهران/ هر گونه رابطه استخدامی بستگان مدیران ارشد شهرداری ممنوع خواهد شد

مجید فراهانی نیز با اشاره به لزوم گزارشگری شهرداری درباره مصوبات شورا با موضوع تشکیل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری خواستار تعیین تکلیف بازپرداخت کمک به این صندوق توسط سازمان بازنشستگی شد.

وی در این رابطه گفت: ده سال پیش با مجوز اعضاء شورای اسلامی شهر تهران «صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران» تشکیل گردید تا از طریق  اندوخته و حق عضویت 3 درصد از حقوق ماهانه کارکنان و سرمایه گذاری بر اساس این سرمایه زمینه های ارتقاء سطح معیشت و رفاه آتی و هم‌چنین رفع نگرانی‌های کارکنان شهرداری و واحدهای وابسته و خانواده آنان از مشکلات و دغدغه‌های برنامه‌های جاری زندگی و مسائل دوران بازنشستگی و پاسخگویی به نیازهای ایشان مرتفع گردد.

فراهانی افزود: اما متاسفانه سوء مدیریت و عملکرد ناصواب صندوق سبب شده است تا ما خبرهای ناراحت کننده ای همچون اعتراض و تجمع تعدادی از کارکنان بازنشسته برای دریافت حق عضویت و سپرده خود از صندوق را در رسانه های اجتماعی مشاهده کنیم. 

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران خاطر نشان شد: شهرداری مکلف بوده است که بر اساس تبصره 3 مصوبه «مجوز تشکیل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران» مصوب 10/2/1387 شورای شهر تهران؛هر شش ماه گزارش حسن اجرای این مصوبه و عملکرد مالی خود را در این خصوص به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید، اکنون و در آستانه نخستین سال فعالیت شورای پنجم متاسفانه تاکنون ما گزارشی از شهرداری در اجرای این مصوبه دریافت نکرده ایم.

فراهانی  همچنین در رابطه با انعقاد هر گونه رابطه استخدامی بستگان مدیران ارشد شهرداری تهران و واحدهای تابعه در زمان تصدی مسئولیت تذکر داد.

 وی در این خصوص گفت: مدت های مدیدی است که شهرداری تهران همانند بسیاری از دستگاه های عمومی کشور از بیماری مزمن "خویشاوند گزینی" رنج می برد‌.

فراهانی افزود: متاسفانه چندین دهه است که شهرداری تهران از آسیب های این بیماری مصون نبوده است و شاهد آن بوده ایم که بستگان و اعضای فامیل دور و نزدیک برخی از مدیران ارشد شهرداری یا اعضای شورای شهر دوره های مختلف به استخدام شهرداری تهران درآمده اند‌

هر چند ممکن است برخی از افراد استخدام شده دارای شایستگی هایی باشند اما در شرایطی که بسیاری افراد توانمند تحصیلکرده و با انرژی به دلیل بخشنامه ممنوعیت استخدام امکان جذب در شهرداری تهران را نداشته اند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران ادامه داد: بسیار به جا بود که با دوری گزیدن از شبهه استفاده از رانت و رابطه بستگان مدیران ارشد شهرداری ساختار سازمان و مجموعه دیگری را برای خدمت گذاری انتخاب می کردند.

فراهانی در رابطه با مقابله با رانت در مدیریت شهری گفت: به مردم شریف تهران نویدی می دهم که در طرح مدیریت تعارض منافع که در دست بررسی شورای پنجم بوده و در کمتر از یک ماه آینده در دستور کار صحن شورا قرار گرفته است.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: انعقاد هر گونه رابطه استخدامی بستگان مدیران ارشد شهرداری تهران و واحدهای تابعه در زمان تصدی مسئولیت در شهرداری تهران و واحدهای تابعه ممنوع خواهد شد‌. از شهردار محترم تهران جناب آقای افشانی اهتمام در مبارزه با این بیماری کشنده و مزمن را خواستارم.

تذکر نظری به هیئت رییسه

در حال حاضر لایحه منع به کارگیری بازنشستگان در مجلس در حال بررسی است و به همان اندازه که  افرادی در مجلس نمی‌خواهند این طرح رای بیاورد آقای هاشمی هم نمی‌خواهد طرح کاهاش سن مدیران در شهرداری مظرح شود.دو هفته پیش در صحن تذکر دادم اما به این موضوع رسیدگی نشد، از هیئت رییسه می‌خواهم که هرچه زودتر به این طرح در هیدت رییسه رسیدگی کند. 

  تاکید بر ضرورت تشکیل ستاد بازآفرینی شهر تهران 

زهرا نژادبهرام نیز با اشاره به عدم توجه شهردار تهران به تذکرات اعضا اظهار کرد: چندی پیش تذکری را درخصوص عدم تشکیل ستاد بازآفرینی شهر تهران به شهردار تهران مطرح کردم و از وی خواستم دلایل عدم تشکیل این ستاد را تشریح کند که تا این لحظه هیچ جوابی داده نشده است.

وی گفت:  نزدیک به یک سال است که از مدیریت شهری و حضور دو شهردار در شهر تهران می‌گذرد اما تاکنون یک جلسه از این ستاد نیز تشکیل نشده است.

نژاد بهرام با اشاره به افزایش بودجه نوسازی در شهر تهران گفت: علیرغم اینکه بودجه 4 برابر شده است اما خبری از ستاد بازآفرینی شهر تهران و توجه به بافت فرسوده وجود ندارد.

وی  ابراز امیدواری کرد: باید این ستاد تشکیل شود تا اقدامات لازم برای بازسازی بافت‌های فرسوده در دستور کار قرار گیرد.

حفظ ۱۵ باغ تحت مالکیت بنیاد مستضعفان در قالب کارگروه مشترک شورای شهر، شهرداری و بنیاد

علی اعطا، رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای اسلامی شهر تهران در تذکری در هفتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر گفت: هفته گذشته سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان نامه‌ای خطاب به رئیس شورای شهر تهران نوشته و اعلام آمادگی خود در رابطه با حفظ باغات و جلسه مشترک در همین زمینه را اعلام کردند.

وی افزود: این جلسه روز گذشته در دفتر رئیس شورای شهر تهران با حضور تعدادی از اعضای شورا و ریاست و مدیران بنیاد مستضعفان برگزار شد. در این جلسه اعلام شد که بنیاد مستضعفان ۱۵ باغ تحت اختیار خود دارد و این پیشنهاد مطرح شد که در قالب یک کارگروه مشترک میان بنیاد مستضعفان، شورای شهر و شهرداری تهران تشکیل و در مورد چگونگی بهره برداری از باغات به گونه‌ای که حفظ شود، مذاکره گردد.

اعطا ضمن تشکر از ریاست بنیاد مستضعفان بابت اعلام آمادگی و حضور در شورای شهر برای این همکاری و پیش‌بردن موضوع حفظ باغات به صورت مشترک، اذعان داشت: در این دوره در شرایطی هستیم که تمام دستگاه‌های اجرایی و نظارتی بر روی حفظ باغات تاکید دارند. شورا، دولت، مجلس و مکرر مقام معظم رهبری در این زمینه هشدار داده‌اند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در دو مورد به موضوع باغات اشاره کردند. ابتدا در جلسه ۱۷ اسفند سال ۹۳ در هفته درختکاری در دیدار با اعضای کمیته ماده ۵ سراسر کشور و سپس در اسفند ماه سال ۹۶ به مناسبت هفته درختکاری که مشخصاً و صراحتاً در مورد باغ‌های درون شهری تهران هشدار دادند.

عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: در این دوره که همه دستگاه‌ها هم راستا هستند، اگر مسئله را نتوانیم حل و فصل کنیم، عذری نخواهیم داشت.

اعمال اصلاحات در دستورالعمل نحوه اعمال تخفیف و تقسیط هزینه‌های خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا(س)

همچنین امروز اصلاحاتی در دستورالعمل نحوه اعمال تخفیف و تقسیط هزینه‌های خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا(س) ایجاد شد که از جمله آن‌ها می‌توان به حذف «مسلمین که ضمن وجوب شرعی و کفایی»  از جمله ضرورت دفن اموات «مسلمین که ضمن وجوب شرعی و کفایی» مطابق به قانون بنا بر پیشنهاد زهرا صدرعظم نوری،رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اشاره کرد و از این به بعد همه افراد با هر دینی می‌توانند از خدمات سازمان بهشت زهرا(س)استفاده کنند.

براساس این لایحه این اختیار به مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س)در موارد خاص و استثنا در جهت تسکین خانواده‌هایهای مصیبت دیده صدرصد تخفیف اعمال کند اما با پیشنهاد صدراعظم نوری این اختیار از مدیرعامل گرفته به سازمان محول شد.

همچنین براساس پیشنهاد حسن رسولی تنها دستگاه‌های و نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و  سازمان بهزیستی می‌توانند برای استفاده از تخفیف و تقسیط خانواده متوفیان را به سازمان بهشت زهرا(س)معرفی کنند پیش از این علاوه بر سازمان بهزیستی و کمیته امداد هر سازمان دیگری میتوانست به مدیرعامل بهشت زهرا(س)معرفی نامه داده و خواست تقسیط و تخفیف کند.

در ادامه نیز و براساس رای اعضای شورای شهر این اختیار از مدیرعامل گرفته شد که شخصا تشخیص دهد آیا خانواده‌ای توانایی مالی برای خرید قبر دارد دارد یا نه.

و همچنین به پیشنهاد بهاره آروین عنوان شرایط خاص از ماده چهارم لایحه حذف شد که براین اساس مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س)در خصوص حوادث پیش‌بینی نشده و غیر متقربه ملی تا ۵۰درصد تخفیف برای بستگان متوفی در همه فازهای ۱.۲۳بهشت زهرا اعمال کند.

در ادامه نیز و در دستور دستور جلسه سوم زهرا صدراعظم نوری در تشریح ٥دلیل کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران برای رد طرح «الزام شهرداری به ارائه گزارش از میزان آمادگی و ایمنی زیرساخت‌های امدادی» گفت:

1ـ با توجه به عنوان طرح مزبور و اهداف مورد انتظار طراحان محترم که مبنی بر اقدام به اخذ گزارش در خصوص میزان آمادگی و ایمنی زیرساخت های امدادی شهر تهران می باشد لازم به ذکر است مستنداً به بند 3 ذیل ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران -اصلاحات بعدی آن- مصوب 1375/03/01 نظارت بر اجرای مصوبات شورا و امور شهرداری و سایر سازمان های خدماتی تابعه آن از وظایف ذاتی شورای اسلامی شهرها بوده و اصولاً اخذ گزارش از شهرداری تهران در ارتباط با تکالیف تعیین شده و موارد مرتبط با طرح نیازی به ایجاد مصوبه جدید نداشته و می توان گزارش هایی در این خصوص را طی درخواستی از شهرداری مطالبه نمود.

2- نظر به موارد مطرح شده در دلایل فوریت طرح سنجش میزان آمادگی و ایمنی زیرساخت های امدادی شهر تهران بیشتر با تاکید بر رخداد زلزله در نظر گرفته شده و با عنوان و متن ماده واحده که در آن جهت دهی به مدیریت بحران به طور عام دیده شده است دارای تفاوت می باشد. 

3- در راستای ارزیابی و سنجش میزان ایمنی زیرساخت ها و آمادگی دستگاه های ذی مدخل در امر مدیریت بحران و امداد رسانی نیاز است که شاخص ها و معیارهایی جهت ارزیابی عملکرد، میزان آمادگی، چالش ها و موانع موجود بطور علمی و فنی تعیین شده و تهیه چک لیست های سطوح ریسک، آمادگی و پایش دوره ای سالیانه و ظرفیت مراکز امدادی متعلق به شهرداری تهران در دستور کار قرار گیرد و پس از آن این مهم به عنوان یک رویه برای اخذ سایر گزارش های ایمنی و مدیریت بحران در نظر گرفته شود. لازم به ذکر است با توجه به بررسی به عمل آمده، به این منظور پروژه پژوهشی تحت عنوان «طراحی و تدوین معیارها، شاخص ها و مدل سنجش میزان آمادگی ستاد مدیریت بحران شهر تهران» در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران با هدف تهیه مدل ارزیابی اقدامات صورت گرفته در شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران در دست اجرا می باشد.

4- در خصوص برخی سوالات مطرح شده که به ارزیابی وضعیت میزان آمادگی استان های معین و مقاومت و ایستایی سازه های مراکز حیاتی مدیریت و پشتیبانی بحران همچون مدارس و بیمارستان ها می پردازد، موارد مذکور در حوزه اختیارات و وظایف شهرداری تهران نمی باشد و نیاز است که ارزیابی و پایش از سوی دستگاه های متولی آنها صورت پذیرد. ارزیابی آمادگی استان های معین از اختیارات سازمان مدیریت بحران کشور می باشد که ظرفیت های آنها از طریق این سازمان پایش و در قالب چک لیست و سطح ریسک تهیه و ارائه می گردد.

5- با توجه به اینکه اهداف طرح مد نظر در راستای سنجش میزان آمادگی فعلی زیرساخت های واکنش اضطراری شهر تهران در مقابله با وقوع زلزله مطرح شده است و با اهداف مصوبه «الزام شهرداری تهران به تهیه و ارائه لایحه برنامه عملیاتی واکنش اضطراری برای مقابله با زلزله در شهر تهران» -ابلاغی به شماره 160/2442/4533 به تاریخ 1397/02/26 دارای همپوشانی می باشد، لذا می تواند بجای ارائه طرح جدید در قالب مکاتبه ای به شهرداری تهران ابلاغ گردد که در تدوین برنامه عملیاتی موصوف که ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه مذکور می بایست به شورا ارائه شود موضوع پایش مستمر میزان آمادگی و ایمنی زیرساخت های امدادی شهر تهران که در حدود اختیارات شهرداری تهران است لحاظ گردد. همچنین متناسب با موضوع طرح مد نظر مصوباتی به شرح ذیل موجود می باشد که در خواست ارائه گزارش جامع در خصوص آنها می تواند از طریق مکاتبه رسمی شورای اسلامی شهر تهران از شهرداری پیگیری گردد:

- مصوبه «مجوز تقویت و عملیاتی نمودن سیستم مدیریت بحران شهر تهران» -ابلاغی به شماره 160/557/10163 به تاریخ 1383/05/21

- مصوبه «ایمن سازی مدارس شهر تهران در برابر خطر زلزله» -ابلاغی به شماره 160/615/2392 به تاریخ 1383/12/19

- مصوبه «الزام شهرداری تهران به تهیه و ارائه برنامه جامع کاهش خطرپذیری لرزه ای شهر تهران» -ابلاغی به شماره 160/1131/9686 به تاریخ 1387/06/10

- مصوبه «چگونگی ایمن سازی و استاندارد بیمارستان ها و مراکز درمانی و تشخیصی شهر تهران» -ابلاغی به شماره 160/1118/8680 به تاریخ 22/05/1387

از این روی نظر به اینکه مصوبات پیشین شورای اسلامی شهر تهران اهداف طرح مذکور را تامین می کند و اخذ گزارش از شهرداری تهران در خصوص وضعیت موجود میزان آمادگی و ایمنی زیرساخت های امدادی شهر تهران از وظایف شورای اسلامی شهر تهران می باشد، لذا وضع مصوبه جدید باعث ایجاد مصوبه موازی و انباشت مصوبات می شود و این کمیته ضمن رد طرح مذکور پیشنهاد می نماید مقررات ذکر شده در قوانین فوق الذکر پیگیری گردد.

این طرح با رای اعضا شورای شهر رد و به کمیسیون تخصصی بازگشت.

نظر شما