شناسهٔ خبر: 26872685 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

رئیس دانشکده معماری دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز، خبر داد:

برگزاری اولین همایش بین المللی معماری و شهرسازی جهان اسلام در عصر جهانی شدن در تبریز

نصر: رئیس دانشکده معماری دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز، گفت: اولین همایش بین المللی معماری و شهرسازی جهان اسلام در عصر جهانی شدن در تاریخ ۲۳ تا ۲۴ آبان سال جاری به همت دانشگاه هنر اسلامی تبریز و تحت حمایت پایگاه سیویلیکا و با مشارکت کنسرسیوم مهندسی و معماری آرکا در شهر تبریز برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر نصر، "مرتضی میرغلامی" رئیس دانشکده معماری دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز و دبیر علمی این همایش در گفت و گو با خبرنگار نصر، در خصوص برگزاری این همایش بین المللی گفت: دانشگاه هنر اسلامی تبریز در صدد است پیرو دو همایش ملی که در حوزه معماری و شهرسازی اسلامی برگزار کرده ، اولین همایش بین‌المللی  با عنوان " معماری و شهرسازی جهان اسلام در عصر جهانی شدن"را در آبان سال 97 برگزار نماید.

میرغلامی در مورد اهداف برگزاری این همایش گفت : همایش های اول و دوم این دانشگاه که در سطح ملی برگزار شده بود مبنی بر شناخت نظریه های موجود در خصوص معماری و شهرسازی اسلامی و کاربرد معماری و شهرسازی اسلامی در دنیای معاصر  بود که یکی از نیازهای ضروری و روز جامعه به شمار می آمد، به دنبال برگزاری موفقیت آمیز دو دوره گذشته این دور از همایش با هدف جهانی و کاربردی معماری و شهرسازی اسلامی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر ارتباطات علمی و تئوری دانشگاه های با دانشگاه های مختلف دنیا وسیع تر شده و به دنبال آن حوزه معماری اسلامی جایگاه خود را در جوامع بین المللی به ثبات نسبی رسانده است، ادامه داد: با توجه به اینکه در جای جای جهان، کشورهای اسلامی بسیاری وجود دارد، بنابراین برگزاری این همایش را می توان نقطه ای اتحادی برای کشورهای اسلامی در راستای تعامل و برقراری ارتباط علمی در حوزه معماری و شهرسازی اسلامی دانست.

 رئیس دانشکده معماری اسلامی تبریز، خاطرنشان کرد: علی رغم اینکه محورهای اصلی کشورهای اسلامی مشترک اند با این حال هر کشور معماری و دیدگاه شهری بخصوص خود را دارد و تفاوت در این موضوع نیز زمینه بررسی ایده ها، طرح ها و دیدگاه های هرچند مختلف اما در یک قالب فکری را فراهم کرده است.

 وی مشارکت کشورها و ادغام نظریات مدرن در راستای جهانی شدن را لازمه تداوم و پایداری معماری اسلامی دانست و گفت: برخی از کشورهای اسلامی که با بکارگیری تفکری مدرن موفق به ایجاد محوری جدید در معماری و شهرسازی اسلامی شده اند، در این همایش می توانند با استفاده از تجربیات و روش های منحصربفرد ارائه شده گامی مهم را در راستای تداوم و پایداری معماری اسلامی در کشور خود و همچنین سایر کشورها بردارند.

 میرغلامی افزود: برگزاری این همایش در سال ۲۰۱۸ برای تبریز فرصتی را فراهم ساخته تا توانمندی ها و قابلیت های این کهن شهر در حوزه معماری و شهرسازی شناخته شده و  زمینه لازم برای ارتقا سطح دانش معماری آن ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه همایش بین المللی معماری و شهرسازی جهان اسلام در عصر جهانی شدن میزبان شرکت کنندگان برگزیده دوره های پیشین این همایش نیز است، ادامه داد: با توجه به اینکه پیش از این مقالات دریافتی دوره های گذشته بصورت کتاب ویژه همایش به چاپ رسیده بود، به دنبال آن در این دوره از همایش از صاحبان مقالات دعوت شده تا در این دوره نیز شرکت و مقالات جدید خود را ارائه دهند.

میرغلامی تبادل اندیشه و نقد نقطه نظرات را از مهم ترین ویژگی های این همایش عنوان کرد و گفت: این همایش به دنبال تبادل اندیشه و همچنین نقد تخصصی و ارائه نظریات تخصصی است، چراکه نظریات ماندگار و کاربردی به دنبال نقد و بررسی و هم اندیشی  به وجود می آیند.

این گزارش حاکی است، "آیدا ملکی" دبیر اجرایی همایش بین المللی معماری و شهرسازی جهان اسلام در عصر جهانی شدن، در ارتباط با نحوه شرکت و ارائه مقالات به دبیرخانه این همایش، گفت: شرکت کنندگان در این همایش ابتدا چکیده مقالات خود را به دبیرخانه ارسال و پس از تایید هیئت داوران به مرحله ارزیابی مقاله کامل راه خواهند یافت.

وی ادامه داد: مقالات ارائه شده در کتابچه این دوره از همایش  و چند مقاله برگزیده در مجله تخصصی علمی، پژوهشی دانشکده به چاپ خواهد رسید.

دبیر اجرایی همایش بین المللی معماری و شهرسازی اسلامی در ادامه به برگزاری مسابقه و نمایشگاه های عکاسی معماری، پیرامون برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: پیرامون برگزاری این همایش، مسابقه و نمایشگاه عکاسی معماری با هدف ارتقا سواد عمومی جامعه در حوزه معماری و شهرسازی اسلامی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما