شناسهٔ خبر: 26871289 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

حاشیه‌های جنجالی موسسه «ثامن‌الححج» در مطبوعات امروز

روزنامه شرق می‌نویسد: در سايه برنامه‌سازی روز گذشته صداوسيما، تخلفات مؤسسه مالی و اعتباری‌ای که 12 هزار ميليارد تومان از اموال مردم را بلوکه و به نفع خود بهره‌برداری کرده بود، کم‌رنگ شد.

صاحب‌خبر -

شاید بتوان انتشار گزارش مربوط به موسسه اعتباری ثامن‌الححج را از جنجالی‌ترین خبرهای اقتصادی یک ماه گذشته نام نهاد.

به گزارش تجارت‌نیوز، پس‌لرزه‌های گزارش روزنامه شرق همچنان وجود دارد. به نحوی که یک گزارش به دنبال خود سلسله تکذیبیه‌ها و تاییدیه‌ها را به همراه داشت.

روزنامه هفت صبح در این زمینه می‌نویسد: شبکه سه یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های خود را در اختیار احسان علیخانی قرار داد تا طی یک ساعت اتهامات مربوط به ثامن‌الحجج را پاسخ دهد.

هفت صبح با تیتر «ضد حمله سنگین تلویزیون» به بررسی این موضوع پرداخته است. اما روزنامه سازندگی نیز با تیتر «صندوق گیت؛ چگونه یک دامدار بانکدار شد؟» به بررسی ابعاد این پرونده پرداخته است.

سازندگی با انتشار عکس‌هایی از منوچهر متکی، احسان علیخانی، مهران مدیری و ابوالفضل میرعلی در صفحه یک خود، سوالاتی را در زمینه این پرونده مطح کرده است.

سازندگی این سوال را مطرح می‌کند که ابوالفضل میرعلی چگونه و از کجا توانست موسسه ثامن‌الحجج را تاسیس کند؟ این روزنامه ادامه می‌دهد که چرا میرعلی وقت وارد حرم امام رضا (ع) شد به مردم پول و ماشین هدیه می‌داد؟

این روزنامه ادامه می‌دهد: منوچهر متکی وزیر امور خارجه دولت احمدی‌نژاد مشاور بین‌الملل موسسه ثامن‌الحجج بوده است که مبلغ ۱۲۴ میلیارد از آن وام گرفته است. در ادامه سازندگی این سوال را مطرح می‌کند که چرا وزارت اطلاعات در سال ۹۲، صلاحیت میرعلی را برای مدیرعاملی رد کرده بود؟

روزنامه شهروند امابا تیتر «مدیری و علیخانی شاکی و پیگیر» پرونده مربوط به موسسه ثامن‌الحجج را بررسی کرده است.

شهروند می‌نویسد: انگار همه منتظر بودند گزارش شرق منتشر شود و آوار شوند سر سلبریتی‌ها. گزارشی که البته از تخلفات و ریخت‌وپاش‌های موسسه اعتباری ثامن حکایت می‌کرد. اصل تخلفاتش هم جای دیگری اتفاق افتاده بود. اما شباهت نام‌های مخفف الف.ع به احسان علیخانی و م.م به مهران مدیری برای ترکیدن بغض مردم در فضای مجازی کافی بود.

اما این روزنامه با کامبیز نوروزی، حقوقدان و نایب‌رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران در مورد ابعاد حقوقی گزارش روزنامه شرق گفتگو کرده است.

روزنامه شهروند همچنین در گزارشی دیگر با تیتر «١١‌هزار سپرده‌گذار ناپدید شده‌اند» به نقل از مسعود پزشکیان نماینده مجلس،‌ خبر غیبت ١١‌هزار سپرده‌گذار موسسه ثامن را داده و نوشته است: «از ٢۵‌هزار و ٩٠٠ نفر سپرده‌گذار موسسات مالی که بیش از ٢٠٠‌میلیون تومان سپرده داشته‌اند، ١۵‌هزار نفر به بانک‌های عامل مراجعه کرده‌اند که از تعداد ١۵‌هزار نفر پرونده‌ها حدود ٨‌هزار ارایه شده و ٧‌هزار نفر سپرده خود را دریافت کرده‌اند. یک نکته قابل تأمل و تعجب‌برانگیز این است که ١١‌هزار سپرده‌گذار اصلا مراجعه‌ای به بانک‌های عامل نداشته‌اند و درخواستی برای دریافت سپرده خود ارایه نکرده‌اند.»

شرق می‌نویسد: به گفته نایب‌رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران، روزنامه اسمی از اشخاص نبرده و در نتیجه از خود گزارش می‌توان متوجه شد وجه مجرمانه ندارد؛ چون اسامی مشخص نیست و نشر اکاذیب و افترا صدق نمی‌کند.

اما شاید جالب‌ترین روایت مربوط به روزنامه شرق باشد. این روزنامه که چند روزی است به نوعی درگیر این پرونده شده، در گزارش جدید خود به صداوسیما انتقاد می‌کند و می‌نویسد: صدا و سیما در واکنش به گزارش «شرق» برنامه زنده روی آنتن فرستاد.

شرق که با تیتر «دفاع از مردم یا دفاع از خود» گزارش می‌دهد، ادامه می‌دهد: در سایه برنامه‌سازی روز گذشته صداوسیما، تخلفات مؤسسه مالی و اعتباری‌ای که ۱۲ هزار میلیارد تومان از اموال مردم را بلوکه و به نفع خود بهره‌برداری کرده بود، کم‌رنگ شد.

شرق از زبان مدیر مسئول خود می‌نویسد: اگر تلویزیون و آقای احسان علیخانی با من مشورت می‌کردند، صادقانه به آنها می‌گفتم که این کار را نکنید. به قول دکتر شریعتی اگر می‌خواهید حقیقتی را خراب کنید، خوب به آن حمله نکنید، بد از آن دفاع کنید.

این روزنامه به نقل از مدیر مسئول خود ادامه می‌دهد امروز تلویزیون از خودش بد دفاع کرد. اگر این برنامه پخش نمی‌شد، به نفع تلویزیون بود؛ بنابراین من با رسانه‌ای که خودش چنین کاری را با خودش انجام می‌دهد، حرفی ندارم.

نظر شما