شناسهٔ خبر: 26871236 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

وضعیت اسرائیل بحرانی است

اسرائیل در بحران به سر می‌برد و این امر آشکارا در تهدیدهایش برای ترور یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش، در نوار غزه مشخص شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

 نوار غزه بار دیگر در سرخط خبر‌های قرار می‌گیرد، زیرا مسئولان «جنبش حماس» و شاخه نظامی آن حرف آخر را می‌زنند و دیدگاه خود را یعنی آتش در برابر آتش برای مقابله با اسرائیل اشغالگر اجرا می‌کند.  نمی‌دانیم توافق آتش‌بس چه مدت طول خواهد کشید. این جنبش اعلام کرد این آتش‌بس که در جمعه شب به دست آمده است نتیجه میانجیگری مصر است. این توافق پس از تنش به وجود آمده بر اثر تجاوزگری‌های اسرائیل و شهادت چهار فلسطینی و کشته شدن یک نظامی اسرائیلی به دست آمده است؛ اما آنچه که می‌توان نتیجه گرفت این است که اسرائیل در بحران به سر می‌برد و این امر آشکارا در تهدیدهایش برای ترور یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش، در نوار غزه مشخص شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: درست است که موازنه قوا به نفع اشغالگران است و آن به دلیل برتری‌اش در حملات هوایی است، اما این هم درست است که جنبش‌های مقاومت اسلامی در نوار غزه نوآور و مبتکر شدند و در این زمینه می‌توان به هواپیما‌های کاغذی، بادبادک‌های آتش‌زا، رخنه در مرز‌ها و رسیدن به مکان‌های استقرار تک‌تیراندازان اسرائیلی و گلوله‌باران آن اشاره کرد.

موفقیت دو روز قبل شاخه نظامی جنبش حماس در شکار یک نظامی اسرائیلی به شدت اهمیت دارد؛ زیرا مدت زیادی گذشت که مردان مقاومت قدرت دسترسی به این نظامیان را نداشتند، موضوعی که اسرائیل را بر آن داشت تا تهدید کند حمله نظامی گسترده‌ای را به نوار غزه انجام خواهد داد و آقای سنوار را ترور خواهد کرد. سنوار افسر رابط عملی بین دو شاخه سیاسی و نظامی جنبش است و از جمله باز‌های به شدت افراطی توصیف می‌شود.

رای الیوم افزود: اسرائیل جرات حمله مجدد به نوار غزه را ندارد؛ زیرا تل‌آویو در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ در سه حمله‌ای که انجام داد، شکست خورد و اقدام به ترور سنوار هزینه سنگینی برای اسرائیل خواهد داشت که هزینه آن کمتر از آنچه که اسرائیل به خاطر ترور یحیی عیاش پرداخته است، نخواهد بود.

افیخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل، روز گذشته تهدید کرد سنوار را ترور خواهد کرد. وی در صفحه شخصی اش نوشت کسانی که (به زعم وی) در «تروریسم» دخالت دارند، هیچ مصونیتی ندارند. وی از سنوار نام برد. این تهدید‌ها که نشانی از رسیدن به بن‌بست است نشان دهنده درد وی از افزایش قدرت جنگی جنبش حماس است.

گزارش‌های رسیده از نوار غزه نشان می‌دهد سنوار به طور مستقیم بر همه راه پیمایی‌های بازگشت و مراکزی که هواپیما‌های کاغذی و بادبادک‌های آتش زا و هواپیما‌های بدون خلبان به هوا می‌فرستند، نظارت دارد و همین مسئله علت عدم همراهی سنوار با هیئت حماس در سفر به قاهره برای مذاکره با عباس کامل رئیس اطلاعات مصر است و اگر سخنگوی ارتش اسرائیل اطلاعات موثقی درباره نقش وی در تشدید مقاومت نمی‌داشت، تهدید به ترورش نمی‌کرد.

طبیعی است که مسئولان جنبش حماس و شاخه نظامی آن تهدید‌ها درباره ترور سنوار و دیگر رهبران جنبش را کاملا جدی بگیرند حتی پس از اینکه به توافق‌هایی برای آتش‌بس دست یافتند؛ زیرا ارتش اسرائیل سابقه طولانی در نقض توافق‌ها دارد آن هم زمانی که هدف یکی از رهبران بزرگ در حد واندازه‌های سنوار باشد.

در انتهای این مطلب آمده است: اوضاع نوار غزه آبستن هر نوع احتمالی است و درباره دوام توافق آتش‌بس تردید وجود دارد نه به این دلیل که «جنبش حماس» نمی‌خواهد به آن پایبند باشد بلکه به این دلیل که نتانیاهو در پی شکست‌های پی در پی که متحمل شد، سردرگم شدده است. پیشروی ارتش عربی سوریه و باز پس گیری القنیطره در جنوب سوریه، خروج متحدان اسرائیل و حامیان آن به سمت ادلب، تحقق پیروزی‌های سیاسی و نظامی ملموس جنبش‌های مقاومت در مرز‌های نوار غزه و کشیده شدن دوباره مسئله فلسطین و دقیقا حق بازگشت به کانون توجهات بین المللی و جوامع عربی، از جمله شکست‌های نتانیاهو به شمار می‌رود.

 

برچسب‌ها:

نظر شما