شناسهٔ خبر: 26870940 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

الگوی گردش آب اقیانوس ها کند شده است

محققان دریافتند الگوی گردش آب اقیانوس ها به میزان زیادی کندتر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، بر اساس این تحقیقات جریان گردش آب اقیانوس اطلس که خود بخشی از یک چرخه عظیم گردش آب در اقیانوس های زمین است، در مقایسه با گذشته کندتر شده است. این گردش عظیم آب که چندین دهه به طول می انجامد، بر دمای زمین در دهه های آینده تاثیرگذار است.

محققان نگران بودند که گردش آب اقیانوس اطلس در اثر گرمایش زمین کندتر شود، اما اولین اطلاعات مستقیمی که در این رابطه وجود دارد، به سال 2004 میلادی باز می گردد. بر اساس اطلاعاتی که از آن زمان تاکنون گردآوری شده است، میزان کند شدن گردش آب اقیانوس 10 برابر بیش از چیزی است که انتظار می رفت.
سرعت امواج و جریان های آب نشان دهنده میزان گرمای منتقل شده به عمق اقیانوس است و چرخه سریع تر موجب انتقال گرمای بیشتر به عمق اقیانوس می شود. بنابراین با کند شدن گردش آب، گرمای کمتری به عمق اقیانوس منتقل می شود و دمای سطح زمین با سرعت بیشتری افزایش می یابد.
بر اساس این تحقیقات، خبر خوب این است که چرخه کنونی گردش آب در اقیانوس اطلس به زودی پایان می یابد و چرخه جدیدی آغاز می شود اما خبر بد این است که دمای سطحی در دهه های آینده با سرعت بیشتری افزایش می یابد. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.

لینک کوتاه

نظر شما