شناسهٔ خبر: 26870509 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان:

برای کودکان مجهول‌الهویه کارت ملی صادر می شود

جوان آنلاين

خیریه "سرمد" تاکنون ۱۰۴ کودک خیابانی را تحت پوشش قرار داده که در صورت کمک‌های بیشتر مردم و خیرین می تواند خدمات بیشتری به این کودکان ارائه دهد و این کودکان رااز ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی بسیاری رهایی بخشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،مرضیه فرشاد با بیان اینکه در سه ماهه نخست امسال یک هزار و ۲۷۸ مورد مداخله بهزستی در اورژانس اجتماعی بوده است، اظهار کرد: از این تعداد ۵۵۸ مورد مربوط به کودک آزاری، ۱۹۵ مورد همسرآزاری،۳۴ مورد سالمند ازاری و ۷۱ مورد اقدام به خودکشی بوده است.

وی تصریح کرد: همسرآزاری‌ها عمدتاً آزاری زنان بوده است اما موارد اندکی هم مربوط به مرد آزاری بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه طی سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش خشونت‌ روبه‌رو بوده‌ایم، افزود: همسرآزاری ۱۶ درصد، کودک آزاری دو درصد و سالمند آزاری ۲۴ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه تعداد کودکان بد سرپرست در شیرخوارگاه‌ها بیش از کودکان بی سرپرست است، ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد کودکان در شیرخوارگاه‌ها بدسرپرست هستند و فرایند واگذاری آنها به مراتب سخت‌تر از کودکان بی‌سرپرست است.

وی با اشاره به اجرای طرح مشک (مراقبت مشارکتی شیرخواران) در سال گذشته به صورت پایلوت در ده استان گفت: در قالب اجرای این طرح در استان اصفهان در سال پذشته ۶۳ کودک و در سال جاری تاکنون هفت کودک به صورت موقت به خانواده‌های متقاضی کودک واسپاری شده‌اند.

وی در خصوص طرح واگذاری امین موقت کودکان گفت: نوزادانی که امکان بازگشت والدینشان وجود دارد در این طرح به خانواده‌ها واگذار می‌شوند چرا که در صورت حضور این کودکان در شیرخوارگاه تنها امکان مراقبت جسمی از آنها مهیا بود و بر این اساس امنیت اجتماعی آن‌ها را با حضور در کنار خانواده تامین کردیم.

فرشاد با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۰۰ خانواده در انتظار گرفتن فرزند هستند، افزود: ۴۰ کودک در شیرخوارگاه‌ها دارای شرایط واگذاری به این خانواده‌ها هستند.

فرشاد در خصوص واگذاری کودک به دختران مجرد گفت: اگرچه قانون اجازه دادن فرزند به دختران مجرد را داده اما از آنجا  که ما متولی کودکان هستیم و نه متولی متقاضیان، تنها در صورتی به خانم‌های مجرد واگذاری کودک خواهیم داشت که متقاضی متأهل وجود نداشته باشد، زمانیکه کودک می تواند تجربه داشتن پدر و مادر را در کنار هم داشته باشد سعی می کنیم به افراد متأهل کودک بدهیم و در تحقیقاتی که در مورد واگذاری به صورت امین موقت انجام شده است نتایج نشان داده که این نوع واگذاری عوارض کمتری نسبت به تعویض سه شیفت مراقبان او در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی برای کودک دارد.

وی در خصوص وظایف بهزیستی و شهرداری در ساماندهی کودکان خیابانی گفت: مدعی این موضوع نیستیم که توانسته‌ایم صدرصد پوشش این کودکان را داشته باشیم. تا وقتی سایر دستگاه‌ها به کمک نیایند بازگشت به خیابان در کودکان خیابانی تکرار می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به تفاوت متکدیان با کودکان خیابانی افزود: هرکودکی که قسمت عمده زندگی خود را چه برای کسب درآمد و  چه بی‌هدف و به دلیل نابسامانی خانوادگی در خیابان می‌گذراند کودک خیابانی نامیده می شود، جمع‌آوری این کودکان سال‌ها توسط شهرداری انجام گرفته و پس از تفکیک، عده‌ای وارد سیستم بهزیستی شده و ظرف مدت ۲۱ روز تعیین تکلیف می‌شوند.

وی با اشاره به پذیرش ۲۱۵ کودک خیابانی توسط بهزیستی اظهار کرد: خیریه "سرمد" که در این زمینه فعال است ۱۰۴ کودک خیابانی را تحت پوشش قرار داده که در صورت کمک‌های بیشتر مردم و خیرین می تواند خدمات بیشتری به این کودکان ارائه دهد چرا که این کودکان با ناهنجاری‌ها و آسیب‌های بسیاری روبه‌رو هستند.

فرشاد هزینه نگهداری یک معلول در مراکز توانبخشی بهزیستی را یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که یارانه دولتی به این افراد تنها ۶۵۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۸ خانه کودک و نوجوان تحت پوشش بهزیستی در اصفهان فعالیت دارد، افزود: نظارت بر این خانه‌ها وجود دارد، عمدتاً مراودات و مدل‌های ارتباطی آن‌ها بستگی به هیأت مدیره و مراقبان این مراکز دارد اما به نحوه آموزش و پرورش این کودکان نظارت کافی داشته‌ایم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان درخصوص مناسب‌سازی شهری برای معلولان و سالمندان گفت: دستگاه‌های دولتی در سال‌های اخیر موظف به مناسب‌سازی ساختمان ادارات شده‌اند. همچنین در آخرین جلسه استانداری مناسب سازی حمل و نقل و مناسب سازی عمومی در مورد اتوبوس‌ها و معابر شهری عنوان شد که شهرداری باید پاسخ های مناسبی در این زمینه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه علی رغم همه اعتبارات دولتی و خیران پوشش حمایتی یک فرد ضایعه نخاعی تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته یارانه‌ای که به یک خانواده چهار نفره اختصاص داشت ۱۰۰ هزار تومان بود که با افزایش یارانه در سال ۹۷ این مبلغ به ۴۷۰ هزار تومان رسیده است.

فرشاد درخصوص بیشترین آمار معلولیت‌ها در استان اصفهان گفت: معلولان جسمی و حرکتی با جامعه آماری ۱۲۰ هزار نفری بیشترین نوع معلولیت و جامعه آماری شنوایی کمترین تعداد معلولان استان را شامل می‌شوند.

وی درخصوص علت معلولیت‌ها اظهار کرد: موارد ژنتیکی بیشترین علت معلولیت در استان اصفهان است و در این زمینه حوادث جاده‌ای در رتبه دوم قرار دارد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در خصوص آمار بیماران ترنس در استان اصفهان گفت: در سال گذشته ۲۳ مورد در این خصوص تحت حمایت بهزیستی قرار گرفته و در سال جاری نیز تاکنون چهار مورد از این افراد تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد ترنس‌های اصفهان مونث – مذکر بوده‌اند، افزود: در اصفهان تنها یک انجمن درخصوص بیماران ترنس وجود دارد که مجوز آن‌ها از بهزیستی نیست اما افراد تحت پوشش خود را برای دریافت حمایت‌های مالی به بهزیستی معرفی می‌کند.

فرشاد با تقدیر از اداره کل ثبت احوال استان اصفهان گفت: اداره ثبت احوال استان همکاری خوبی با بهزیستی استان داشته که از بهمن ماه سال ۹۶ برای کودکان شیرخوار مجهول الهویه کد ملی صادر کرده و این کودکان توانستند از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

 

 

نظر شما