شناسهٔ خبر: 26869920 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

امام جمعه موقت كاشان:

عامل اصلي مشكلات اقتصادي داخلي است

امام جمعه موقت كاشان عامل اصلي همه مشكلات اقتصادي كشور را داخلي دانست و گفت: تحريم هاي دشمن نمي تواند به صورت جدي تأثيرگذار باشد اما عامل اصلي و ريشه همه مشكلات اقتصادي كشور عوامل داخلي است و اين عوامل بايد شناسايي و دستگير شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني برگزار شد در ادامه  تفسير آيه 11 سوره مباركه رعد، گفت: در اين آيه مباركه خداوند كي فرمايد ما براي انسان محافظاني را قرار داده شده است.

وي با اشاره به اينكه اميرمومنان(ع) در نهج البلاغه مي فرمايد ملائكه مسؤوليت هاي مختلفي بر عهده دارند، افزود: مسؤوليت گروهي از ملائكه حفاظت انسان ها از بلاهاي طبيعي و حوادث غيرحتمي است چرا كه دنيا محل حوادث و بلايا است و با وجود اينكه خداوند مي تواند انسان ها در برابر حوادث و بلاها حفظ كند، اما حكمت الهي است تا ملائكه انسان ها را حفظ كنند.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: حفظ انسان از بلاها از سوي ملائكه استثناءهايي نيز دارد و اينگونه نيست كه انسان را از هر نوع بلايي حفظ كنند، چرا كه مسبب اصلي برخي از بلاها خود انسان ضمن اينكه برخي از حوادث نيز حتمي است و اگر اراده خداوند باشد ملائكه دخالت نمي‌كنند.

وي افزود: امام باقر(ع) مي فرمايد، ملائكه انسان را به فرمان الهي از حوادث حفظ مي كند اما اگر قضا و قدر الهي باشد، ملائكه بين قضا و قدر الهي و انسان را خالي كرده و انسان را به قضا و قدر الهي مي سپارند.

امام جمعه موقت كاشان گفت: خداوند در ادامه اين آيه به يك قانون كلي ديگر نيز اشاره دارد كه خداوند با وجود اينكه انسان را از بلاها حفظ مي كند اما به جهان بيني اسلامي و جامع شناسي اسلامي در رابطه با ملت ها نيز اشاره دارد.

حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه ملت ها در طول تاريخ دچار بلاهاي سختي شدند، ابراز کرد: اگر ملتي دچار بلا و ذلت و خواري شد و يا بر عكس آن اگر ملتي به عزت و قدرت رسيد خداوند به يك قانون كلي كه سرنوشت ساز و حركت آفرين و هشدار دهنده براي سرنوشت ملت ها است اشاره دارد و آن نيز اين است كه عزت و ذلت ملت ها به دست خودشان است و اگرخداوند عذاب و يا نعمتي را برملتي نازل كند بي مقدمه نيست.

امام جمعه موقت كاشان گفت: خداوند در ادامه اين آيه مي فرمايد، عامل ذلت و عزت يك ملت به دست خودشان است و اگر ملتي دچار عزت و قدرت شد نبايد عامل عزت و قدرت يك كشور را در عوامل خارجي و خارج از كشور جستجو كرد و اينگونه تصور شود كه از كشورهاي خارجي كمك گرفته شده است.

وي ادامه داد: اگر ملتي دچار ذلت و خواري شد نبايد عامل اين ذلت و خواري را عوامل بيروني دانست بلكه بايد عامل آن در درون جستجو كرد و اين يك قانون كلي است كه خداون در قرآن بيان كرده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: اگر ملتي در دورن خود دچار ضعف و مشكل شود نبايد غرب و آمريكا را عامل همه مشكلات دانست چرا كه دشمن خارجي بدون داشتن پايگاه دروني و عوامل داخلي توان نفوذ در هيچ كشوري را ندارد.

وي افزود: اگر پايگاه عوامل داخلي دشمن نابود شوند دشمن هيچ غلطي نمي تواند بكند و براي همين است كه امام خميني(ره) مي فرمايد آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند اما اگر دشمن به كشور ضربه بزند با كمك عوامل داخلي دشمن است.

امام جمعه موقت كاشان گفت: غلبه ميكرب بر انسان نيز به دليل مساعد بودن زمينه رشد آن در داخل بدن انسان استو اين در حالي است كه اگر انسان واكسينه شده باشد ميكروب توان غلبه بر بدن انسان را نخواهد داشت.

حجت الاسلام اسلامي تبار ابراز کرد: ذلت يك ملت زماني است كه از درون با مشكل روبرو باشد و با ضعيف شدن از درون ميكروب خارجي كه عامل استعماري است برملت مسلط شده و براي براي تبرئه خود آمريكا را مقصر معرفي خواهد كرد در حاليكه تا زمينه هاي داخلي  براي دشمن فراهم نباشد هيچ غلطي نمي تواند بكند.

وي با اشاره به اينكه دشمن تا زماني كه از درون چراغ سبز نبيند هيچ كاري از او ساخته نخواهد بود، افزود: براي ريشه يابي همه مشكلات بايد به دنبال جستجوي ضعف هاي  خود و عوامل داخلي بود و براي همين است كه خداوند در اين آيه مي فرمايد، ‹‹اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ››، خداوند نعمتي را از هيچ ملتي نخواهد گرفت مگر اينكه خود عامل آن باشند.

امام جمعه موقت كاشان گفت: عزت و ذلت هر ملتي به دست خود آن ملت است كه زمينه آن را براي خود فراهم كرده اند و در چنين شرايطي خداوند مانع عزت و ذلت ملت  نخواهد شد.

حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: ريشه عقب افتادگي مسلمانان كه زماني پيشرفته ترين ملت هاي جهان بودند و غرب پيشرفت خودش را مديون مسلمانان است خداوند در قرآن اعلام كرده است، ‹‹اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ››، نفوذ دشمن در بين مسلمانان سبب شد تا زمينه عقب افتادگي خود و پيشرفت غرب را فراهم كنند.

وي با اشاره به اينكه عامل عزت و ذلت هر ملتي را بايد در درون جستجو كرد، افزود: اگر ملتي غفلت كند و راههاي نفوذ را به روي دشمن باز كند و دشمن هجوم بياورد خداوند از هجوم دشمن جلوگيري نخواهد كرد، چرا كه چنين ملتي به دست خودش راه هاي نفوذ دشمن را باز گذاشته است.

امام جمعه موقت كاشان عامل اصلي همه مشكلات داخلي كشور را عوامل داخلي خواند و افزود: تحريم هاي دشمن نمي تواند به صورت جدي تأثيرگذار باشد اما عامل اصلي و ريشه همه مشكلات اقتصادي كشور عوامل داخلي است و اين عوامل بايد شناسايي و دستگير شوند تا دشمن كه عددي نيست مأيوس شود./1307/پ203/ب1

نظر شما