شناسهٔ خبر: 26869677 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

وزیر اطلاعات"

رسانه و فضای مجازی در هیچ کشوری رها نیست

وزیر اطلاعات گفت: وزارت اطلاعات کار رصد و پایش رسانه‌های مجازی و مدیریت آنان را در دستور کار خود قرار داده است و این مسئله در همه کشورهای دنیا مورد توجه قرار گرفته است و در هیچ کشوری عرصه رسانه و فضای مجازی تحت عنوان آزادی، یله و رها نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات امروز یکشنبه ۳۱ تیرماه جهت پاسخگویی به سوال تنی چند از وکلای ملت درباره علت دستگیری مدیران چند کانال تلگرامی به بهارستان آمد.

بر اساس این گزارش حجت الاسلام والمسلمین علوی در صحن علنی پارلمان گفت: وزارت اطلاعات بر فضای مجازی اشراف کامل دارد و از رویکردهای کانال‌های تلگرامی هم اطلاع داریم.

وی با بیان اینکه وزارت اطلاعات همواره این حساسیت را نسبت به فضای مجازی داشته و آنها را رصد می‌کند، ادامه داد: وزارت اطلاعات نسبت به مسائل نگاه حرفه‌ای و کارشناسی دارد و بر اساس شرع مقدس عمل می‌کند و تمایلات جناحی و گرایش‌های قومیتی را در کار اطلاعاتی وارد نمی کند.

حجت‌ الاسلام والمسلمین علوی با اشاره به یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اعمال مسائل جناحی در کار اطلاعاتی گناه است، متذکر شد: بر این اساس ما همواره در امور خود از سایه انداختن مسائل جناحی و قبیله‌ای و قومیتی در کار اطلاعاتی استنکاف کرده‌ایم.

وزیر اطلاعات درباره دستگیری مدیران تلگرامی بیان کرد: وزارت اطلاعات کار رصد و پایش رسانه‌های مجازی و مدیریت آنان را در دستور کار خود قرار داده است و این مسئله در همه کشورهای دنیا مورد توجه قرار گرفته است و در هیچ کشوری عرصه رسانه و فضای مجازی تحت عنوان آزادی، یله و رها نیست و چارچوب‌هایی برای فعالیت آنان می‌گذارند.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم که در وهله اول باید روش‌هایی چون تذکر، هشدار و اخطار قبلی به این افراد داده شود و در صورتی که این موارد چاره ساز نباشد، گام نهایی یعنی دستگیری را در دستور کار خود قرار می‌دهیم.

حجت‌ الاسلام والمسلمین علوی افزود: درباره موضوع مذکور هم ما این رویه را انجام دادیم و با کسانی که دانسته و یا ندانسته محتوایی را تولید و بازنشر کردند که مخالف با مصالح ملی و تهدیدی برای امنیت ملی بود، ابتدا به آنان تذکر و هشدار دادیم و برخورد سخت افزارانه را در نهایت کار گذاشتیم.

وی تصریح کرد: در کارنامه وزارت اطلاعات برخورد سخت افزارانه نسبت به مجموعه برخوردهایی که با فعالان فضای مجازی داشته‌ایم، مثل تذکر، هشدار و نصایح دلسوزانه، یک در چند هزار هم نمی‌شود چرا که گاهی تذکرها و هشدارها اثراتشان را بر این افراد گذاشته‌اند و با مدیران کانال‌های تلگرامی هم به این شکل رفتار کردیم.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم که همه بیماران را نباید به اتاق عمل برد، اظهار کرد: ما سعی کردیم بیماری های این عرصه را در ابتدا معالجه کنیم و اگر چاره ساز نبود در آخر کار به اتاق عمل فرستاده شوند همان طور که یک پزشک حاذق هم در گام اول بیماران را به اتاق عمل نمی‌فرستد و به دنبال پیشگیری است.

حجت‌‌ الاسلام والمسلمین علوی درباره سوال الیاس حضرتی مبنی بر تداخل وظایف دستگاه‌های اطلاعاتی،‌ گفت: اگر کارکردهای متفاوتی داریم، به دلیل آن است که بخش‌های دیگر اطلاعاتی کشور هم دلایل کارشناسی خودشان را دارند اما همواره اعلام آمادگی کرده‌اند که حاضرند درباره مواضع خود توضیح کامل دهند.

وزیر اطلاعات با تأکید بر اینکه تفاوت در نوع نگاه و عملکرد دستگاه‌ها کاملا طبیعی و یک اصل پذیرفته است، بیان کرد: بین وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه همواره برنامه را بر اساس همدلی و هم افزایی گذاشته‌ایم و هیچ گاه دنبال رقابت با یکدیگر نبوده‌ایم و از هم اندیشی با یکدیگر هم بهره‌های بسیار زیادی برده‌ایم که امنیت کشور و نظام هم نتیجه این همدلی دستگاه‌های امنیتی است.

حجت الاسلام  والمسلمین علوی افزود: رهبر معظم انقلاب چندین بار از همدلی و هم کاری که بین دستگاههای اطلاعاتی برقرار است ابراز خوشحالی کردند.

وی متذکر شد: علاوه بر نشست‌های ماهانه جامعه اطلاعاتی یک کشور،‌ بنده و آقای طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه هم ماهی یک بار با هم جلسه می‌گذاریم و دیدگاه‌های دو دستگاه به هم بسیار نزدیک و همکاری‌ها تنگاتنگ است که این همدلی منجر به آرامش ملت و کشور می‌شود.

گفتنی است پس از استماع توضیحات وزیر اطلاعات، مسعود پزشکیان از الیاس حضرتی به عنوان نماینده سوال کنندگان پرسید که آیا باید پاسخ‌های وزیر به رای گذاشته شود که حضرتی اعلام کرد از توضیحات وزیر اطلاعات قانع شده است./۸۵۶/پ
۲۰۴/ق

نظر شما