شناسهٔ خبر: 26867584 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آرامش پس از طوفان

خبرگزاری صداوسیما

نور امید از قعر زندگی تاریک طوفان طلوع می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز خراسان شمالی باز هم صدای شیون و ناله، باز هم پیکر بی جان یک انسان. مهدی مهدی زاده جوان 35 ساله ای که بر اثر تصادف فوت کرده است، در میان هیاهو بر روی دستان خانواده اش آمده تا در آغوش خاک آرام بگیرد. برای موسی فرقی نمی کند، شادی یا غم، زندگی یا مرگ... اما با شنیدن صدای هیاهو باید دوباره جسم ناتوان خود را جمع و جور کند و دست به کار شود. سالهاست که بی انگیزه چکش می زند و نقش پایان زندگی انسان ها را بر قامت سنگ سیاه قبر حک می کند. روز و شبش تیره و طوفانی است. در بین اهالی شهر بجنورد بخاطر شرارت هایش به همین نام معروف شده است. طوفان سنگ تراش.

گزارش مکتوب ... آرامش پس از طوفان

 نرود میخ آهنین در سنگ

20 سالی است که با دیو سیاه اعتیاد دست و پنجه نرم می کند و بارها و بارها رفته تا شاخش را بشکند. اما افسوس... انگیزه ای برای ادامه زندگی ندارد. به آخر خط رسیده، سنگ قبرخودش را هم ساخته، هر روز صبح به آن خیره می شود و برای دیدن فرشته مرگ لحظه شماری می کند. سر و وضعش همچون کارگاهش آشفته و به هم ریخته است. خالی از رنگ و بوی زندگی.

راه یا بیراهه

 تردید داشتم که توان صحبت کردن داشته باشد. با اکراه در پاسخ به سوالم که از کی سراغ مصرف مواد رفتی، با مکثی طولانی می گوید: از سال 70.

با حسرت و اندوه سری تکان و ادامه می دهد: 13 سالگی از مدرسه فرار کردم، رفیق باز بودم. از سیگار شروع کردم و کم کم سراغ تریاک و مواد دیگه رفتم. 20 ساله که اسیرشم. زن و بچه داشتم اما سالهاست که ترکم کردن. تنها مونسم همین مرده هان، با اینا حرف می زنم. از خودم بیزارم.

قطره اشکی از گوشه چشمش چکید و بی اختیار جسم نحیفش بر زمین افتاد. با اورژانس تماس گرفتم.  در حالیکه آمبولانس دور می شد، با خودم گفتم: این بود سوت پایان زندگی طوفان.

تا چند روز ذهنم با افکار موسی مشغول بود. تصمیم گرفتم بیشتر درباره اعتیاد تحقیق کنم.

خراسان شمالی از نظر شیوع اعتیاد جزء 5 استان اول کشور

براساس آخرین شیوع شناسی صورت گرفته در سال 94، هفت و 2 دهم درصد از جمعیت 15 تا 64 سال خراسان شمالی درگیر اعتیاد بودند؛ یعنی در سال 94 حدود 40 تا 45 هزار نفر در این استان موادمخدر مصرف می کردند.

به گفته احمد ریواده دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در این استان بیش از 17 هزار معتاد به انواع مواد مخدر با میانگین 20 تا 29 سال وجود دارد.

ریواده، تدوین طرح جامع استان پاک را راهکاری موثر برای کنترل و کاهش آسیب اعتیاد عنوان می کند و می گوید: قرار است با اجرای این طرح، امسال و سال آینده نرخ رشد شیوع اعتیاد در خراسان شمالی به صفر برسد.

 وی با بیان اینکه 59 سازمان مردم نهاد در حوزه های مختلف اعتیاد اعم از پیشگیری، درمان و صیانت اجتماعی فعالیت می کنند، می گوید: سازمان های مردم نهاد، بیش از 80 درصد فعالیت های فرهنگی، پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی را انجام می دهند.

اعتیاد و مواد مخدر؛  جرم 65 درصد محکومان زندان های خراسان شمالی

سرهنگ غلامی رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی هم با اشاره به اینکه در این استان، 45 نقطه به مواد مخدر آلوده
گزارش مکتوب ... آرامش پس از طوفاناست، می گوید: در سال 96، 1200 کیلوگرم انواع مواد مخدر در خراسان شمالی کشف شد.

وی به افزایش مصرف ماده مخدر شیشه در بین خانم ها در سال های اخیر اشاره می کند و گوید: متاسفانه به علت تبلیغات غیرواقعی درخصوص تاثیر این ماده مخدر صنعتی در کاهش وزن، گرایش به این ماده در بین خانم ها بسیار شایع شده است. 

خراسان شمالی پایلوت اجرای طرح جامع استان پاک

وزیر کشور، سی و یکم خرداد ماه در جلسه ستاد فرهنگی اجتماعی و مدیریت ساماندهی آسیب های اجتماعی در بجنورد، خراسان شمالی را پایلوت مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد و گفت: در صورت آمادگی خراسان شمالی، ستاد مبارزه با مواد مخدر آماده است این استان را در مدت دوسال، با بسیج همه امکانات و استفاده از نهادهای اجتماعی، توان علما و دستگاه های اجرایی، به عنوان استان عاری از اعتیاد به مواد مخدر اعلام کند.

عبدالرضا رحمانی فضلی بر اجتماعی شدن بحث مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد و افزود: وارد مرحله جدیدی شده ایم و باید از همه ظرفیت ها و امکانات و منابع برای ریشه کن کردن اعتیاد استفاده می کنیم.

 وی به نقش موثر سازمان های مردم نهاد در این امر اشاره کرد و گفت: اکنون راهبرد مبارزه همه جانبه با مواد مخدر در برنامه ششم توسعه در کل کشور اجتماعی شده است و ما با استفاده از ظرفیت همه مردم، فعالان اجتماعی، خیران و سازمان های مردم نهاد در این حوزه با جدیت اقدام می کنیم.گزارش مکتوب ... آرامش پس از طوفان

سری به انجمن معتادان گمنام (NA) در بجنورد زدم تا نقش این تشکل مردم نهاد را در پیشگیری و کاهش آمار اعتیاد بررسی کنم. مختاری مسئول رسانه ای این انجمن به توفیقات NA  در خراسان شمالی اشاره می کند و می گوید: در این استان، 4 هزار نفر عضو این انجمن هستند و 91 گروه زن و مرد در شهرها و روستاها در طول هفته در 326 جلسه 90دقیقه ای شرکت می کنند. 

همکاری شهرداری و آموزش و پرورش با تشکل های مردم نهاد

مختاری با قدردانی از حمایت های شهرداری و آموزش و پروش برای در اختیار قرار دادن مکان برگزاری جلسات این انجمن، موفقیت این انجمن را روز به روز بیشتر توصیف می کند و می گوید: اعضا با شرکت در جلسات فردی و گروهی، به این آگاهی ذهنی  می رسند که اعتیاد، راه آزادی و رسم صحیح برای زندگی نیست.

وی اذعان می کند: براساس آمار، افرادی که در جلسات مستمر شرکت و خدمات مشاوره ای دریافت می کنند، کمتر به مصرف مواد مخدر رجوع می کنند.  

گزارش مکتوب ... آرامش پس از طوفان

نشریات و دفاتر خدماتی انجمن معتادان گمنام

مختاری به نشریات و دفاتر و خدماتی هم اشاره می کند و می گوید:  این نشریات علمی که به 72 زبان دنیا ترجمه شده است و تمرکز
 آن ها بر روی مسئله پیشگیری و مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر است، در طول روز خلاء  افراد تازه رها یافته را جبران و آنان را به مسیر صحیح ترک اعتیاد و زندگی دوباره هدایت می کند.
 

جشن رهایی یافتن 200 معتاد در خراسان شمالی

چند روز پیش، 29 تیرماه، به دعوت آقای مختاری، در جشن رهایی یافتن 200 معتاد خراسان شمالی شرکت کردم.  دکتر حمید صرامی کارشناس و پژوهشگر اعتیاد در این همایش نقش معنویت را در عدم گرایش به اعتیاد بسیار با اهمیت می داند و می گوید: از دیدگاه قرآن و سایر مکاتب اسلامی، نماز، افراد را از گرایش به جرایم و انحرافات اجتماعی مصونیت می بخشد.

وی تشکیل اتاق فکر را راهکاری موثر برای تعمیق رابطه والدین با  فرزندان می داند و می گوید: صداقت، عامل بودن والدین به گفته ها، تفاهم و مهربانی و تقویت رفتارهای مذهبی از دیگر مواردی است که فرزندان را از گرایش به اعتیاد باز می دارد.گزارش مکتوب ... آرامش پس از طوفان

دکتر سید هادی معتمدی، روانپزشک و پژوهشگر اعتیاد در مرکز ترک اعتیاد خراسان شمالی که بیش از 10 سال در زمینه اعتیاد تحقیق
کرده، روابط ناصحیح با فرزندان و طلاق عاطفی والدین را از مهم ترین عوامل گرایش نوجوانان به اعتیاد عنوان می کند و می گوید: والدین باید از دوران کودکی با فرزندانشان، ارتباط عاطفی و کلامی صحیح برقرار و آن ها را با پیامدهای اعتیاد آشنا کنند و با رفتار خود، الگویی صحیح برای آنان باشند.

وی می افزاید: خیلی از پدر و مادرها به اشتباه، صحبت درباره اعتیاد و طرح این موضوع در خانه را ممنوع می کنند؛ درحالیکه گفتگو و بررسی پیامدهای تلخ اعتیاد، بهتر از ناآگاهی و گرایش فرزندان به این بلای خانمان سوز است. 

گزارش مکتوب ... آرامش پس از طوفان

 

 

 

 

 

 

علی اکبری، تازه رها یافته از اعتیاد می گوید: پدر و مادرها باید از کودکی فرزندانشان را آموزش بدهند و از هر چیزی که می دانند برای آنان در آینده خطرساز خواهد بود، آگاهشان کنند.

وی از والدین می خواهد در خانه سیگار مصرف نکنند، از ارتباط فرزندانشان با افراد معتاد جلوگیری کنند، با آنها دوست باشند و اجازه ابراز عقیده و بیان احساسات به جوانان بدهند.گزارش مکتوب ... آرامش پس از طوفان

 خانم مریم بهادری، مادری که فرزندش گرفتار اعتیاد شده و اکنون در کمپ ترک اعتیاد بسر می برد، با بیان اینکه ضرر و زیانِ آگاهی داشتن، خیلی پایین تراست از آگاهی نداشتن، می گوید: بعضی معتقدند آگاهی دادن سبب تحریک و گرایش جوانان به مواد مخدر می شود شاید تا حدودی هم این موضوع درست باشد اما به هرحال، یک روز در اجتماع با این مسئله روبرو می شوند. گزارش مکتوب ... آرامش پس از طوفان

خواستن، توانستن است

پس از مدتی برای شرکت در مراسم تدفین یکی از اقوام همسرم به قبرستان جاوید بجنورد رفتم. وقتی جنازه را به غسالخانه بردند، ناگهان به یاد طوفان افتادم. کنجکاو شدم ببینم الان چه کسی کارش را ادامه می دهد. در قسمت سنگ تراشی، مردی بلند قامت و ورزیده مشغول کار بود. خدا قوت گفتم و از حال طوفان یا همان موسی سنگ تراش پرسیدم. کمی سکوت کرد و به صورتم زل زد و با لبخند گفت: من موسی هستم. برق از چشمم پرید؛ باور نمی کردم. ادامه داد: 3 ساله که پاک پاکم. ترک کردم. دیگه طوفان نیستم. امروز یک زندگی سالم و آرام دارم. زیر لب گفتم: آرامش پس از طوفان...

خوشحال بود و مشتاقانه گفت: نگاه من به زندگی عوض شده، پیش از این گمان می کردم که همه دنیا جمع شدن که من را خاک کنند. اما  امروز معنای واقعی زندگی را می فهمم و از خداوند سپاسگزارم که فرصتی دوباره به من داد، من الان عاشقم. عاشق بچه هام، خانوادم، همه مردم. حتی عاشق شما. 

در آخر همانطور که کارش را از سر می گرفت، شعری که در وصف حال خودش گفته بود زمزمه می کرد: من از پایان شروع کردم، من از اعماق گمنامی، من از گودال ناکامی، من از بن بست هر تصمیم، من از طوفان طلوع کردم.گزارش مکتوب ... آرامش پس از طوفان

 حالا روزنه مهر و امید بر زندگی او پرتو افکنده و نقش عشق می زند بر چشمه زندگی که اینک برای او همیشه جاریست. موسی پس از طوفان طلوع کرد...              

سالانه بیش از 500 معتاد در خراسان شمالی با اراده خودشان به زندگی بر می گردند.

 

 

 

آرامش پس از طوفان آرامش پس از طوفان آرامش پس از طوفان آرامش پس از طوفان آرامش پس از طوفان آرامش پس از طوفان آرامش پس از طوفان آرامش پس از طوفان آرامش پس از طوفان آرامش پس از طوفان آرامش پس از طوفان آرامش پس از طوفان آرامش پس از طوفان آرامش پس از طوفان آرامش پس از طوفان آرامش پس از طوفان آرامش پس از طوفان آرامش پس از طوفان آرامش پس از طوفان آرامش پس از طوفان آرامش پس از طوفان آرامش پس از طوفان
نویسنده: مهری شهرکی 

 

نظر شما