شناسهٔ خبر: 26867248 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

«دبی» در مسیر تبدیل شدن به شهر ارواح

صاحب‌خبر -
به گزارش  جهان نيوز به نقل از مشرق، در منطقه لوکس و مجلل جمیرا در دبی، اجاره واحدهای مسکونی مجلل 15 درصد نسبت به یک سال اخیر کاهش یافته است. این امر برخی را نگران کرده است. آنها معتقدند این کاهش نشانه ای از آن است که دستورالعمل امارت ثروتمند دبی برای موفقیت اقتصادی دیگر درست نیست.

در طول بیش از دو دهه، دبی به عنوان یکی از مهمترین مناطق جهان که از جایگاهی بین المللی برخوردار است، شکوفا شده است. این امارت منبع جذب افراد و اموال از سراسر جهان بوده است.

9 سال پیش، دبی به برنامه نجات مالی به ارزش 20 میلیارد دلار از امارات نفت خیر ابوظبی نیاز پیدا کرد تا بتواند بحران بدهی های ناشی از سقوط قیمت های املاک را پشت سر بگذارد. اقتصاد دبی قدرت خود را بازیافت و از آن زمان با حمایت تجارت خارجی و گردشگری رشد کرد و خود را به مرکز اصلی خدمات تجاری در منطقه تبدیل کرد.
اما امروز دبی بار دیگر دوران دشواری را سپری می کند. قیمت املاک مسکونی نسبت به اواخر سال 2014 میلادی 15 درصد کاهش یافته و این کاهش همچنان ادامه دارد. بازار سهام نیز از آغاز سال جاری میلادی با ثبت بدترین عمکرد در منطقه، 15 درصد کاهش یافته است.

بخش املاک در نیمه اول سال 2018 میلادی نیز با کاهش روبرو بود؛ به گونه ای که میزان سرمایه گذرای ها در بخش ساختمان و املاک تجاری به میزان زیادی کاهش یافته است. ساختمان های دبی که با قیمت 626 دلار برای هر متر مربع فروش می رفت؛ اکنون به کمتر از 163 دلار برای هر متر مربع به فروش می رود.
این کاهش تقاضا به خاطر موج فروش املاک توسط اکثر سرمایه گذاران، سبب کاهش شدید املاک فروشی در دبی شده است. ساخت و سازی که ستون اقتصاد امارت دبی را تشکیل می دهد.

در برهه اخیر، بسیاری از تاسیسات گردشگری در دبی از هتل ها و بازارها و فروشگاه ها گرفته تا رستوران ها و کافه ها شاهد بسته شدن بوده است؛ این وضعیت می رود که شهر پول و تجارت جهانی را با سرعت در آینده نزدیک تبدیل به "شهر ارواح" کند.

دبی چهار هزار و 722 مجوز جدید برای شرکت ها در سه ماه دوم سال 2018 میلادی صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال 2016 میلادی 26 درصد کاهش یافته است. سال 2016 میلادی سالی بود که میزان مجوزهای جدید به اوج خود رسید.

شاید این کاهش ها موقت و در نتیجه کند شدن اقتصادی منطقه خلیج فارس به خاطر کاهش قیمت های نفت باشد اما آمار دیگری وجود دارد که نشان می دهد برخی از محرک های سنتی برای رشد در دبی از قدرت لازم برخوردار نیستند و این چه بسا به معنای کاهشی بلند مدت باشد.

رشد جابجایی مسافر در فرودگاه بین المللی دبی بعد از 15 سال رشد قدرتمند، به عدد صفر نزدیک شده است. این وضع چه بسا جایگاه دبی به عنوان مرکز مسافرت بین آسیا و اروپا را تضعیف کند.منابع رسانه ای فاش کردند که کاهش شاخص های اقتصادی دبی به شرکت های هواپیمایی نیز رسیده است. شرکت های هوایی از جمله الاتحاد و ویژن اتلانتیک شماری از پروازهای خود را لغو کرده اند.

حسنین مالک رئیس جهانی تحقیقات سهام و راهبرد در موسسه اکسوتکس کاپیتال در دبی گفت: زمانی که امکان داشت تا افراد برای ثروت آفرینی به دبی بروند؛ چه بسا به پایان راه خود نزدیک می شود.وی افزود: امارت دبی به طور روز افزونی به عنوان پایگاه ثروتمندان به شمار می رفت که تمایل داشتند از ثروت خود در سراسر جهان بهره ببرند.

مالک تصریح کرد: روشن نیست که آیا بخش های حمل و نقل و مناطق اقتصادی دبی قادر هستند که به رشد سریع خود به طوری ادامه بدهند که برای جذب شمار زیادی از افراد خارجی کفایت کند و آنها را برای حمایت از تقاضا دربازار املاک دبی حفظ کنند.

هر چند اداره توسعه اقتصادی دبی در بیانیه ای این هفته اعلام کرد که این امارت به جذب شرکت ها و سرمایه گذاران به عنوان یک مرکز رقابتی برای توسعه پایدار اقتصادی ادامه می دهد و آمار مجوزها نشان دهنده تداوم سرمایه گذاری در همه بخش های اقتصادی حیاتی در دبی است، اما اکثر رشد سال گذشته به خاطر افزایش زیاد هزینه های دولتی بوده است. این درحالی است که دبی درحال احداث تاسیسات زیربنایی برای میزبانی نمایشگاه بین المللی اکسپو 2020 است و بودجه دبی برای سال 2018 میلای به میزان 19.5 درصد نسبت به سال 2017 میلادی یعنی 15.4 میلیارد دلار افزایش یافته است. دولت دبی قادر نیست که به افزایش هزینه ها با این سرعت برای مدت نامعلومی ادامه دهد.

جیم کرین پژوهشگر بخش انرژی در دانشگاه رایس در تگزاس و نویسنده کتاب "شهر طلا؛ دبی و رویای سرمایه گذاری" گفت: امارت دبی با چالش های ساختاری از جمله محیط ژئوپولتیک روبرو است که دشواری را افزایش می دهد.میر محمد علی خان کارشناس و بازرگان می گوید: اقتصاد دبی نظیر قطعه یخی در تابستان داغ در سواحل منطقه جمیرا آب می شود.

گزارش مرکز فرانسوی " Capgemini " درباره ثروت جهانی نشان می دهد که ثروت ثروتمندان در امارات کاهش یافته است.
این درحالی است که سایت "مدرن دیپلماسی" فاش کرد که میزان زیادی از چک ها برگشت خورده است که تهدیدی درخصوص فروپاشی اقتصادی امارت دبی به شمار می رود.
 

نظر شما