شناسهٔ خبر: 26866733 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس جهاد کشاورزی اردبیل مطرح کرد؛

اردبیل قطب تولید بذر در کشور/ بحران کم آبی چالش مهم کشاورزی است

اردبیل – رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اردبیل قطب تولید انواع بذور و تامین کننده بذر بخشی مهمی از محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، خلیل نیکشاد صبح یکشنبه در تشریح وضعیت کشاورزی این استان اضافه کرد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد تولید بذر سورگوم و بذر چغندر قند مورد نیاز کشور در این استان تولید می شود.

وی با بیان اینکه این استان با تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن سیب زمینی در سطح کشور شاخص و رتبه اول را دارد، ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد بذور گندم و جو و ذرت در بخش غلات دانه ریز که امنیت غذایی کشور وابسته به آن است، در استان اردبیل تولید می شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان با اشاره به شناسایی و شناسنامه دار شدن بیش از ۴۰۰ گونه گیاهان دارویی در جنوب استان تاکید کرد که اردبیل به لحاظ فلورگیاهی در دنیا بی نظیر است.

تولید ۶۴۰۰ تن عسل با برند جهانی سبلان در اردبیل

وی با اشاره به تولید شش هزار و ۴۰۰ تن عسل سبلان به عنوان برند جهانی در این استان تصریح کرد: چهار میلیون و ۲۰۰ هزار و احد دامی در این استان وجود دارد که از این میزان سالانه۲۵۰ هزار تن شیر خام و محصولات لبنی تولید و عرضه می شود.

نیکشاد با اشاره به تولیدات عشایر این استان متذکر شد: عشایر استان ۱۲ هزارو ۵۰۰ خانوار بوده که با برخورداری از یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دام سالانه ۴۲ هزار تن گوشت سفید در استان تولید و ضمن تامین نیاز داخلی به سایر استان های کشور نیز صادر می شود.

وی با اشاره به فرصت ها و تهدیدهای بخش کشاورزی این استان و چالش های پیش رو بیان داشت: اولین چالش تغییرات آب و هوایی و دومین چالش مهم بحران کم آبی است که البته این موضوع چالش های جهانی در حوزه کشاورزی محسوب می شوند و مختص کشور و این استان نیست.

کمبود آب ترمز توسعه را در تمامی بخش‌ها کشیده است

رئیس جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه کمبود آب ترمز توسعه را در تمامی بخش ها کشیده است، یادآور شد: بارش کم، پراکنش نامنظم بارندگی، شوری آب و شوری خاک مسائلی است که ایجاب می کند که با رویکرد به سامانه های نوین آبیاری آب را در بخش کشاورزی درست مصرف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در این راستا بیش از ۵۰ هزار هکتار از  اراضی این ستان تحت پوشش نوین آبیاری قرار گرفته یا در حال اجرا و مطالعه است، افزود: بیش از ۱۵ هزار هکتار از اراضی نیز در حال تامین اعتبار و مطالعه می باشد تا به مرحله اجرا برسد.

نیکشاد این استان را در توسعه سامانه نوین آبیاری جزو استان های سرآمد در کشور برشمرد و عنوان کرد: چالش بعدی مسائل نظام پولی کشور است و نوسانات پولی کشور بخش کشاورزی را دچار کاستی و نقصان می کند.

تغییرات آب هوایی چالش و تهدید جدی حوزه کشاورزی

وی با اشاره به شرایط خاص کشاورزی در استان اردییل اضافه کرد: اول اینکه از ناحیه اقلیم گرمایی در منطقه مغان در شمال استان که به خاک طلا معروف است در دنیا کم نظیر بوده و دوم اینکه در مرکز استان در منطقه دشت اردبیل با ارتفاع هزار و ۴۳۰ متر از سطح دریا، برای تولید بذور مختلف گیاهان در دنیا منحصر به فرد است.

رئیس جهاد کشاورزی استان در عین حال تغییرات آب هوایی و خشکسالی را از چالش های تهدید کننده در کشور برشمرد و ادامه داد: این چالش جهانی بوده و گفته می شود که با هر یک درجه سانتیگراد گرم شدن هوا پنج درصد میزان تولید کاهش می یابد.

وی افزایش سطح دما را برای عرصه کشاورزی با تاثیرات منفی برشمرد و تصریح کرد: البته پیشگیری، مقابله و کاهش تهدیدهای در این خصوص برپایه علمی ودانش محور بررسی می شود تا با تداوم تولید امنیت غذایی طی سال های آینده حفظ شود.

نظر شما