شناسهٔ خبر: 26866518 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فدراسیون اسکیت | لینک خبر

استعدادیابی و شناسایی نوجوانان مستعد در هیئت اسکیت استان همدان

وضعیت فعلی اسکیت همدان نوید روزهای طلایی را برای این رشته مفرح و جذاب می‌دهد و سیاست اصلی این هیئت در سال جدید تمرکز بر روی استعدادیابی و شناسایی نونهالان و نوجوانان مستعد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی فدراسیون اسکیت،  در اوایل دهه ۹۰ اسکیت در همدان بیش از آنکه یک ورزش باشد یک سرگرمی مفرح برای کودکان و نوجوانان بود. در سطح استان زیرساخت‌های این رشته محدود و هیئت‌‌ اسکیت در شهرستان‌ها عملا تعطیل بود.

در اوایل دهه ۹۰ در ارزیابی هیئت‌های برتر استانی هیئت اسکیت در رتبه چهل و یکم قرار داشت و در رده بندی هیئت‌های استانی اسکیت که توسط فدراسیون اعلام شد نیز همدان در بین  استان‌های قعر نشین قرار گرفت.

اما با توسعه زیرساخت‌ها در استان، استعدادیابی نونهالان و نوجوانان و همچنین آموزش مربیان، رفته رفته اسکیت همدان  راه خود را در بخش قهرمانی و حرفه‌ای پیدا کرد تا در ۲، ۳ سال اخیر مدال‌های  ملی و فراملی متعددی توسط اسکیت بازان همدانی به موزه افتخارات ورزش استان افزوده شود.

توسعه زیرساخت‌ها

یکی از مهم‌ترین اقدامات هیئت اسکیت استان همدان در سال‌های اخیر توسعه زیرساخت‌های این رشته ورزشی در سطح استان بود.

سالن سرپوشیده اسکیت همدان تا سال ۹۶ فاقد کفپوش استاتدارد بود. تمرین در این سالن از یک سو سبب آسیب دیدگی ورزشکاران می‌شد و از سوی دیگر ورزشکارانی که به مسابقات داخلی و خارجی اعزام می‌شدند به دلیل عدم تمرین بر روی کفپوش استاندارد در این مسابقات به مشکل بر می‌خوردند.

اما در سال ۹۶ عاقبت پس از ۲۰ سال سالن اسکیت همدان با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان صاحب یک کفپوش استاندارد شد.

با نصب این کفپوش  فعالیت همه گرایش‌های اسکیت از جمله اسکیت هاکی، سرعت، اسکیت برد و رول بال در همدان فراهم شد.

از سوی دیگر این سالن تنها سالن کشور با کفپوش استاندارد است که از  سکوی تماشاگران برخوردار بوده  و شرایط میزبانی از مسابقات مهم کشوری در گرایش‌های مختلف اسکیت را دارد.

استعدادیابی و فعال شدن اسکیت در شهرستان‌ها

یکی دیگر از اقدامات مهم هیئت اسکیت استان همدان فعال کردن هیئت‌های شهرستانی از جمله ملایر، بهار و کبودرآهنگ بود.

در سال گذشته پیست اسکیت شهرستان بهار در زمینی به مساحت هزار و ۸۰۰ متر مربع به بهره برداری رسید و در شهرستان‌های دیگر استان  هم برای اختصاص زمین به منظور تاسیس پیست رایزنی‌هایی با مدیران شهری صورت گرفته است.

همچنین از سیاست‌های مهمی که هیئت اسکیت در سال‌های اخیر بر روی آن تمرکز کرده بحث استعدادیابی است.

برگزاری جشنواره استعدادیابی اسکیت در همدان در سال گذشته و نیز برگزاری همایش‌های خانوادگی در جذب کودکان و نوجوانان همدانی به این رشته مفرح موثر واقع شده است تا جایی که حضور نونهالان و نوجوانان استان در ۲ سال گذشته در رشته اسکیت با رشد ۵۰ درصدی مواجه شده است. همچنین بیش از هزار اسکیت باز هم به صورت سازماندهی شده در سطح استان فعالیت می‌کنند.

از سوی دیگر کلاس‌های آموزشی هیئت برای علاقمندان به این رشته از ابتدای تابستان هر سال با تدریس مربیان دوره دیده برقرار است تا نونهالان و نوجوانان همدانی از همان بدو فعالیت اسکیت را به صورت اصولی آموزش ببینند.

مدیریت اسکیت همدان بر غرب کشور

با توسعه زیرساخت‌ها، تمرکز بر استعدادیابی و همچنین آموزش اصولی مربیان وعلاقمندان به این رشته در سال‌های اخیر نه تنها تعداد زیادی از اسکیت بازان همدانی به اردوهای تیم ملی دعوت شدند، بلکه این ورزشکاران موفق شدند مدال‌ها و عناوین متعددی نیز در مسابقات ملی و فراملی کسب کنند.

سجاد محمدی ساسان یکی از همین استعدادهایی است که در سال‌های اخیر شناسایی شده و علاوه بر کسب مدال‌های متعدد داخلی یک عنوان چهارمی و یک عنوان پنجمی جهان را در رشته فری استایل در کارنامه خود دارد.

این ورزشکار امسال از سوی فدراسیون جهانی اسکیت به عنوان پدیده مسابقات قهرمانی جهان معرفی شد.

همچنین هیئت اسکیت همدان با توجه به نتایج خوبی که  در ۲، ۳ اخیر کسب کرده مدیریت اسکیت غرب کشور شامل استان‌های کرمانشاه، کردستان، مرکزی، لرستان و همدان را نیز از سوی فدراسیون ایران بر عهده گرفته است.

تلاش برای همگانی کردن اسکیت

رئیس هیئت اسکیت استان همدان  با بیان این که وضعیت فعلی اسکیت همدان نوید روزهای طلایی را برای این رشته مفرح و جذاب می‌دهد اظهار داشت: سیاست اصلی هیئت اسکیت همدان در سال جدید تمرکز بر روی استعدادیابی و شناسایی نونهالان و نوجوانان مستعد است.

مهدی مجیدی افزود: امسال با یک برنامه ریزی مدون و استفاده از کادری مجرب و حرفه‌ای که در شناسایی استعدادها تبحر دارند مدرسه هیئت اسکیت را فعال کردیم تا از همان ابتدا آموزش اصولی نوجوانان و نونهالان همدانی در دستور کار قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: پیش از آنکه مدیریت هیئت اسکیت همدان را برعهده بگیرم این هیئت در ارزیابی اداره کل ورزش و جوانان چهل و یکمین هیئت ورزشی استان بود، اما در سال ۹۶ به رتبه دهم دست یافت و هدف مهم ما این است که در سال ۹۷ در بین ۳ هیئت برتر استان قرار بگیریم.

مجیدی با بیان این که اسکیت به عنوان یک رشته مفرح باید در بین خانواده‌های همدانی ترویج پیدا کند گفت: همگانی کردن اسکیت با برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های متعدد و همچنین ایحاد زیرساخت در بوستان‌های سطح شهر یکی از اهداف مهم هیئت اسکیت استان همدان است.

وی تصریح کرد: بحث زیر ساخت در این رشته اهمیت بسیاری دارد. چنان که با نصب کفپوش استاندارد در سالن اسکیت همدان علاوه بر فعال شدن رشته‌های بیشتر نتایج ورزشکاران همدانی در مسابقات مختلف روز به روز پیشرفت کرد.

مجیدی با اعلام این که قصد داریم زیرساخت‌های اسکیت را در سطح استان افزایش دهمیم تاکید کرد: درصدد آن هستیم که در تمام شهرستان‌های استان پیست اسکیت احداث کنیم اما برای رسیدن به این هدف نیازمند پیگیری ادارات ورزش و جوانان، هیئت‌های شهرستان‌ها و تعامل و همکاری مدیریت شهری هستیم.

وی خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر اسکیت بازانی از همدان پیراهن تیم ملی را در گرایش‌های مختلف از جمله فری استایل، اسکیت هاکی و اینلاین هاکی بر تن کردند و در آخرین لیست اعلام شده از سوی فدراسیون اسکیت عرفان قمری، عرفان زنگنه و حسام دهقانی از استان همدان به تیم ملی اینلاین هاکی دعوت شدند.

نظر شما