شناسهٔ خبر: 26865920 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آمریکای ترامپ؛ از دوگانه ایجاد اغتشاش تا درخواست مذاکره

تهران- ایرنا- آمریکای ترامپ که پس از خروج از برجام با اجرای سیاست های منطقی و معقول تهران، قافیه را باخته، از سویی از مذاکره با ایران سخن می گوید و از سوی دیگر، طرحی را کلید زده که هدف آن انتشار هدفمند اطلاعات تحریف‌ شده درباره جمهوری اسلامی برای ایجاد ناآرامی و اغتشاش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در حالیکه «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران می گوید در سفر سال گذشته دکتر روحانی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک، ترامپ هشت بار برای ملاقات با رئیس جمهوری ایران تماس گرفته است، رسانه های غربی مدتهاست از تشکیل کمپین ها و اتاق های فکر دولت آمریکا علیه ملت ایران خبر می دهند.
در تازه ترین افشاگری، خبرگزاری انگلیسی رویترز به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرده است دولت ترامپ با هدف ایجاد اغتشاش و ناآرامی ها در ایران و کمک به اعمال فشار بر این کشور برای پایان دادن به برنامه هسته ای، کمپین اظهارات تهاجمی و تماس های آنلاین تشکیل داده است.
پیش از این پایگاه خبری آمریکایی آکسیوس با فاش کردن توطئه ها علیه ملت ایران نوشته بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی در راستای فشار بر دولت و مردم ایران کارگروهی مشترک برای ایجاد اغتشاش تشکیل داده اند.
به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری رویترز، چند تن از مقامات فعلی و سابق آمریکا گفتند که هدف این کمپین که از سوی مایک پمپئو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا حمایت می شود، تحکیم تلاش ترامپ برای در تنگنا قرار دادن ایران از طریق تحریم های سخت است . به گفته این مقامات آمریکایی، «این کمپین، درصدد ترسیم تصویری بیرحمانه از ایران و استفاده از اطلاعات بزرگنمایی شده یا مغایر با اظهارات مقامات سابق است.»
کاخ سفید از اظهار نظر در باره این کمپین خودداری کرده و وزارت خارجه آمریکا نیز از توضیح درباره آن، به ویژه نقش پمپئو، طفره رفت.
یکی از مقامات ارشد ایران ضمن مردود خواندن این کمپین، گفت که آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979، بیهوده درصدد تضعیف دولت ایران است. تلاش های آنها بار دیگر شکست خواهد خورد.
حساب توئیتری فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا و سایت آمریکایی این وزارتخانه که از خود به عنوان محل بحث در باره دمکراسی و سایر مسایل یاد می کنند، ماه گذشته پیام هایی انتقادی علیه ایران منتشر کردند.
پمپئو نیز در پست هایش در رسانه اجتماعی و اظهاراتش، ایرانی ها را به طور مستقیم خطاب قرار داده است.
پمپئو در توئیتی درتاریخ 21 ژوئن مدعی شد: اعتراض ها در ایران در حال افزایش است. مردم ایران سزاوار بهره مندی از حقوق بشر هستند.
وزیر خارجه آمریکا یکشنبه در کالیفرنیا سخنانی با عنوان 'حمایت از صدای مردم ایران' ایراد و با آمریکایی های ایرانی تبار که پس از انقلاب از کشور خارج شدند، دیدار می کند.
یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالات رویترز گفت: باید به طور شفاف بگویم که ما به دنبال تغییر نظام نیستیم.به دنبال ایجاد تغییراتی در رفتار دولت ایران هستیم.معتقدیم چشم اندازی مثبت از آنچه می توانیم به دست آوریم و آنچه مردم ایران می خواهند، ارایه می دهیم.
این مقامات فعلی و سابق آمریکا می گویند که اطلاع رسانی دولت ترامپ، ناقص یا تحریف شده است.
بررسی حساب فارسی وزارت خارجه آمریکا درتوییتر و سایت اینترنتی آن نشان می‌دهد که طی یک ماه گذشته نوشته‌های مختلفی با این هدف انتشار یافته است.
در شبکه‌های اجتماعی هم حساب‌های کاربری وزارت خارجه آمریکا مکررا با مخاطب قراردادن 'مردم ایران'، 'جامعه ایرانیان خارج از کشور' و مشابه آن تاکید می‌کنند که 'مردم ایران سزاوار برخورداری از حقوق بشرند.'
پمپئو در 21 مه در واشنگتن مدعی شد که حکومت ایران از هزینه کردن پول های آزاد شده پس از امضای توافقنامه خودداری و آن را صرف عوامل نیابتی می کند.
این در حالی است که 'رابرت اشلی'، مدیر سازمان اطلاعات وزارت دفاع آمریکا در ماه مارس در کمیته سنا گفته بود که با وجود صرف برخی هزینه ها برای نیروهای امنیتی در ایران، سرمایه گذاری های اجتماعی و اقتصادی همچنان در اولویت تهران قرار دارد.
پمپئو همچنین ایران را به نفوذ در عراق و برخی نیروهای امنیتی این کشور پس از امضای توافقنامه هسته ای متهم کرد. در حالی که این گروه ها پس از سقوط ارتش عراق در سال 2014، با داعش در این کشور جنگیدند و مانع سلطه آنها بر عراق شدند.
مقام وزارت خارجه آمریکا که در بالا از او یاد شد، اذعان کرد که نیروهای مردمی، طبق قانون بخشی از نیروهای امنیتی عراق هستند و در مقابله با داعش در سال 2014 نقش داشتند.
افزون بر این، کارشناسان معتقدند، دولت ترامپ در باره نزدیکی رابطه ایران و طالبان افغانستان و القاعده، بزرگنمایی می کند.
وزارت خارجه آمریکا به درخواست رویترز برای توضیح درباره درستی این اطلاعات پاسخی نداد.
مقامات آمریکایی می گویند، هنوز زود است که درباره تاثیر این کمپین دولت ترامپ قضاوت شود.
'کریم سجادپور'، کارشناس ایرانی اندیشکده کارنگی، هدف راهبرد در تنگنا قرار دادن مردم به لحاظ اقتصادی و ایجاد نارضایتی ازنظام ایران را ، دستیابی به یک یا دو نتیجه دانست.
وی افزود: هدف واداشتن ایران به تسلیم و مجبور کردن این کشور به تعلیق برنامه هسته ای و آمال منطقه ای اش است.
به گزارش ایرنا، پیش از این تارنمای آکسیوس روز 13 تیرماه جاری فاش کرده بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی چند ماه پیش کارگروهی مشترک برای ایجاد اغتشاش در ایران تشکیل داده اند.
این تارنمای آمریکایی تشکیل این گروه را نمونه تغییر سیاست آمریکا در منطقه دانسته و نوشته بود: دو مقام اسرائیلی اعلام کردند که این گروه، در قالب تمهیدات واشنگتن و تل آویو برای مقابله با ایران تشکیل شده است. مقام های مزبور یادآور شدند که این تیم طی چند ماه گذشته، بارها با هم دیدار داشته اند.
به گزارش تارنمای آکسیوس، آمریکا و اسرائیل در چند هفته گذشته شروع به استفاده از رسانه های اجتماعی کرده اند تا پیام های ضد حکومتی را به مردم ایران منتقل کنند. نتانیاهو نیز به تازگی چند فیلم ویدئویی با ترجمه فارسی را در یوتیوپ، فیس بوک و توییتر منتشر و مردم ایران را به مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ترغیب کرده است.
«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز توییت هایی را در حمایت از اعتراض ها در ایران منتشر کرده است
در همین حال، برخی مقامات آمریکایی و سایر کارشناسان می گویند، دولت آمریکا با دامن زدن به ناآرامی در ایران می تواند باعث تشویق بیشتر حکومت ایران به اتخاذ سیاستی تهاجمی تر از سوی این کشور و در نهایت، خطر تقابل آمریکا و ایران شود.
دولت 'جرج دبلیو بوش'، رادیو فردا را تاسیس کرد، رادیویی که با هزینه مالی آمریکا فعالیت می کند و دولت اوباما در سال 2011، حساب کاربری توئیتر فارسی @USAdarFarsi را راه اندازی کرد.
به گزارش ایرنا، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» چندی قبل در مورد شروط 12 گانه پمپئو و رویکردهای دولت ترامپ در قبال مردم ایران نوشت: «راهبرد رئیس جمهوری آمریکا برای تغییر در ایران نتیجه عکس خواهد داد. ترامپ و مشاوران وی اعتقاد دارند پیگیری خواسته های کاخ سفید با افزایش فشار علیه ایران حداقل باعث نارضایتی های اجتماعی می شود که نظام ایران را برای امضای توافقی بزرگتر با ایالات متحده تحت فشار قرار می دهد. اما این رویکرد کاخ سفید نتیجه نخواهد داد زیرا در شرایط وجود یک تهدید بیرونی، توجه مردم ایران از مسائل داخلی به سوی دشمن خارجی یعنی آمریکا تغییر می کند و به جای اینکه تنش ها افزایش یابد در عرصه داخلی موجب انسجام و وحدت ملی مردم ایران می شود.»
اروپام**1088 ** 1908

نظر شما