شناسهٔ خبر: 26865786 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اصفهان| برداشت بیش از ۳.۵ تن گل محمدی از مزارع شهرستان شهرضا به پایان رسید

R41346/P1494/S6,51/CT1

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرضا گفت: برداشت گل محمدی از ۲ هکتار مزارع گل محمدی این شهرستان به پایان رسیده و با وجود سرمازدگی و کم آبی، در سال زراعی امسال بیش ۳.۵ تن گل تَر از این مزارع به دست آمده است.

صاحب‌خبر -

رضا باقری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرضابا اشاره به ضرورت و اهمیت کشت گیاهان دارویی، اظهار داشت: گل محمدی به عنوان یکی از گیاهان دارویی، در 7 هکتار از اراضی کشاورزی دهستان اسفرجان شامل روستاهای اسفرجان، هونجان و امین آباد، کاشته شده است.

وی با بیان اینکه افزایش بهره‌وری آب از مزایای توسعه کاشت این گونه گیاهان است، افزود: لازم است، کاشت محصولات کشاورزی دارای توجیه اقتصادی، در منطقه افزایش یابد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرضا از پایان عملیات برداشت گل محمدی از 2 هکتار مزارع گل محمدی این شهرستان خبر داد و گفت: با وجود سرمازدگی و کم آبی، در سال زراعی امسال بیش 3.5 تن گل تَر از این مزارع برداشت شده است.

وی با اشاره به مشاهده بیماری آتشک گلابی در تعدادی از باغات شهرستان شهرضا، تصریح کرد: شبکه مراقبت این مدیریت همه باغات شهرستان شهرضا را برای ردیابی این بیماری و مشخص شدن سطح آلوده بررسی کرد.

باقری تصریح کرد: در این برررسی مشخص شد سطوح آلوده به این بیماری در روستاهای میرآباد، وشاره، مقصودبیک و باغ سرخ هستند که توصیه‌های لازم به باغداران این مناطق انجام شد.

وی با اشاره به اینکه 112 رشته قنات، 20 دهنه چشمه و 408 حلقه چاه آب کشاورزی شهرستان شهرضا منابع آب شهرضا را تأمین می‌کنند، خاطرنشان کرد: کاهش شدید نزولات آسمانی و تغییرات جوی سبب شده منابع آب استحصالی شهرستان از 200 میلیون متر مکعب در سال، در سال‌های گذشته به حدود 80 میلیون متر مکعب در سال کاهش یافته که حاکی از کاهش حدود 60 درصدی منابع آب شهرستان شهرضا است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرضا با بیان اینکه کاهش بارندگی سبب شده کشاورزان شهرستان به شدت با بحران خشکسالی درگیر و باغات شهرستان شهرضا در معرض خشک شدن باشند، افزود: این مدیریت در نظر دارد در راستای مقابله با آثار و خسارات خشکسالی و بحران شدید کم آبی و افزایش راندمان آبیاری نسبت به اجرای پروژه‌هایی در راستای مقابله با خشکسالی اقدام کند.

وی بیان کرد: احداث کانال‌های آبیاری عمومی در روستاها و مزارع مهم شهرستان شهرضا به میزان 75 کیلومتر و اعتبار مورد نیاز بالغ بر 100 میلیارد ریال که سبب جلوگیری از اتلاف حدود 30 درصد از منابع آب در مسیر انتقال می‌شود.

باقری خاطرنشان کرد: بازسازی 45 رشته از قنوات مهم و اولویت‌دار شهرستان با هزینه‌ای بالغ بر 80 میلیارد ریال که سبب تداوم استحمال آب از آب‌های زیر زمینی بدون استفاده از انرژی و با حفظ تعادل آب‌های زیر زمینی با جریان طبیعی آب می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما