شناسهٔ خبر: 26865733 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

گزارش «تابناک» از ترفند عجیب مالی برای تحویل حقوق داوران ایرانی؛

اقدام عجیب فدراسیون فوتبال در انتقال دستمزد فغانی از جام جهانی/دلارهای فیفا را به 4200 تومان تبدیل و واریز می کنند!

حالا که جایزه نقدی چشمگیری برای این داوران برجسته و نخبه در نظر گرفته نشده، حداقل باید دستمزد و حق طبیعی آنها را مستقیم و بدون تغییر به دست آنها رساند و از تبدیل آن به واحد پولی داخلی که به وضوح باعث نصف شدن ارزش آن می شود، جلوگیری کرد. این روزها دلار در بازار آزاد ایران، به مرز 8500 تومان رسیده... اساسا هنوز این پرسش، بی پاسخ است که چرا باید دستمزد داوران از فیفا یا ای اف سی را به واحد پولی دیگری تبدیل کرد و تحویل آنها داد؟!

صاحب‌خبر -

علیرضا فغانی دستمزدش از جام جهانی 2018 را اعلام کرد؛ اما ناخودآگاه یا خودخواسته نکته عجیبی را افشا نمود که می تواند باعث ناراحتی جامعه داوران از فدراسیون فوتبال و سوژه حمله به مسئولان این نهاد عمومی غیردولتی شود.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ داور برجسته فوتبال ایران، در یک برنامه تلویزیونی کم بیننده، میزان درآمدش از رقابت های جام جهانی 2018 را اعلام کرد که این موضوع چندان برد خبری نداشت؛ اما نکته ای در میان صحبت های فغانی نهفته است که می تواند سوژه نقد فدراسیون قرار گیرد.

یکی از مواردی که در طول رقابت های جام جهانی، بارها درباره علیرضا فغانی مطرح شد، میزان دستمزدی است که او از فیفا بابت قضاوت در این مسابقه دریافت می کند و تابناک نیز جمع عایدات این داور را ـ از روی جدول رسمی اعلام شده از سوی رسانه های خارجی به نقل از فیفا ـ چیزی حدود 80 هزار دلار با احتساب حقوق قضاوت در چهار بازی از جام جهانی روسیه اعلام کرد.

فغانی در خلال برگزاری جام جهانی یک بار به این موضوع واکنش نشان داد، ولی ارقام کاملا قانونی و رسمی بودند تا اینکه حالا این داور ایرانی بعد از بازگشت موفقیت آمیز از این رقابت ها، میزان دستمزدش را شفاف اعلام کرده است.

فغانی شب گذشته با حضور در برنامه تلویزیونی ورزش از نگاه دو در این خصوص گفت: «ما دوره قبلی جام جهانی 50 هزار دلار گرفتیم. این دوره با توجه به تعداد بازی هایی که سوت زدیم، از 20 هزار دلار تا 60 هزار دلار پول می گرفتیم که من سقف این مبلغ یعنی حدود 60 هزار دلار را دریافت خواهم کرد.»

اقدام عجیب فدراسیون فوتبال درانتقال دستمزدفغانی ازجام جهانی/دلارهای فیفارا4200تومان تبدیل و واریز می کنند!

نکته مهم افشاگری فغانی البته به جمله آخرش بازمی گردد که گفت: «البته شما باید با دلار 4200 تومانی این مبلغ را حساب کنید. چون فدراسیون دلار را می گیرد و به تومان و با دلار دولتی محاسبه می کند و به ما می دهد. ضمن اینکه با توجه به تحریم ها خیلی زمان می برد تا مبلغ مذکور به حساب فدراسیون فوتبال بیاید.»

باید دید فدراسیون به چه دلیل و اجازه ای دستمزد دلاری داوران بین المللی ایران را دریافت کرده و به ریال دولتی با آنها حساب می کند؟! این موضوع بسیار عجیب و مبهم است و انتظار می رود، دبیرکل یا رئیس فدراسیون مشخصا در این باره توضیح دهند. حالا که جایزه خاصی برای این داوران برجسته و نخبه در نظر گرفته نشده، دست کم باید دستمزد و حق طبیعی آنها را مستقیم و بدون تغییر به دست آنها رساند و از تبدیل آن به واحد پولی داخلی که به وضوح باعث نصف شدن ارزش آن و یا حتی کمتر از نصف شدن آن جلوگیری کرد.

این روزها دلار در بازار آزاد ایران به مرز 8500 تومان رسیده و دولت نیز با اطلاع از این فاصله وحشتناک، نرخ دوم با نام ارز مبادله ای گذاشته است؛ بنابراین، اگر هم بنا بر قوانین، اجباری برای تبدیل حقوق دلاری داوران است که بعید به نظر می رسد، باید این میزان ارز را با آن نرخ دوم محاسبه کرده و به نمایندگان شایسته داوری ایران در جام جهانی پرداخت کنند. اساسا هنوز این پرسش، بی پاسخ است که چرا باید دستمزد داوران از فیفا یا ای اف سی را به واحد پولی دیگری تبدیل کرد و تحویل آنها داد؟! گویا این رویه برای نخستین بار نیست که در فدراسیون فوتبال اجرا می شود و کلیه حقوق های قضاوت داوران و کمک داوران ایرانی در رقابت های آسیایی و جهانی شامل لیگ قهرمانان آسیا و ... نیز با این سبک و روش به داوران تحویل داده می شده است!

نظر شما