شناسهٔ خبر: 26864965 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اسرائیل کلاه سفیدها را از سوریه فراری داد

دولت اردن با درخواست سازمان ملل برای عبور حدود ۸۰۰ سوری از طریق خاک این کشور به مقصد کشورهای غربی موافقت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی گفت: به درخواست آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی، اسرائیل عملیات انتقال کلاه سفیدها و خانواده‌های آنها را از بلندی‌های جولان انجام داد.

یک منبع در دولت این رژیم نیز دست داشتن ارتش صهیونیستی در این عملیات را تایید کرد.

ارتش صهیونیستی همچنین تاکید کرده است که این اقدامات به نشانه تغییر در سیاست عدم مداخله اسرائیل در سوریه نیست.

اردن نیز اعلام کرد با پیشروی نیروهای سوری، اسرائیل ۸۰۰ کلاه سفید و خانواده آنها به اردن منتقل کرده تا از آنجا راهی انگلیس، کانادا و آلمان شوند.   

سایت شبکه الجزیره نیز اعلام کرد، محمد الکاید، سخنگوی وزارت خارجه اردن تاکید کرد: برنامه‌ریزی روند عبور این سوری‌ها با مدیریت سازمان ملل انجام شده و اردن هیچ تعهدی در این باره ندارد.

اردن در توجیه این چراغ سبز گفته است، موافقت با این امر تنها به دلایل انسانی است.

دولت اردن به درخواست سازمان ملل با حضور موقت اعضای سازمان کلاه‌سفیدها (سازمان در ظاهر دفاع مدنی سوری) در این کشور با هدف اقامتشان در کشورهای غربی موافقت کرد، این امر پس از اینکه سه کشور انگلیس، آلمان و کانادا کتبا در این باره تعهداتی به اردن دادند، صورت گرفت.

این سه کشور غربی متعهد شده‌اند برای مدت زمان حدود سه ماه این سوری‌ها در اردن بمانند و در این مدت در یک منطقه بسته و امن در داخل اردن باشند و بعد از آنجا به این کشورها بروند.

کشورهای مذکور پیشنهادشان جهت استقبال از این سوری‌ها را به این بهانه توجیه کردند که "جان اعضای سازمان کلاه‌سفیدها در مناطق تحت سیطره مخالفان که ارتش سوریه به آنجا حمله کرده، در خطر است."

در واقع این اقدامات درچارچوب طرح خروج کلاه‌سفیدها از سوریه صورت می‌گیرد که متهم به انتشار اخبار دروغ درباره حمله شیمیایی در سوریه و مقصر نشان دادن دمشق در این باره هستند.

اردن مرزهایش با سوریه را که طول آن به ۳۷۵ کیلومتر می‌رسد پس از انفجارهای صورت گرفته در منطقه مرزی "الرکبان" در ژوئن بست اما اخیرا ده‌ها هزار آواره از استان درعا به دلیل حملات به مناطقشان، در مرزهای اردن حضور دارند.

کریستا فریلند، وزیر خارجه کانادا در بیانیه‌ای گفت که کشورش با انگلیس و آلمان همکاری نزدیکی در این تلاش‌ها داشته و هدایت تلاش‌های بین‌المللی برای تضمین امنیت کلاه سفیدها و خانواده آنها را برعهده داشتند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما