شناسهٔ خبر: 26864528 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

تا مهرماه نگران بروز اپیدمی در مناطق زلزله‌زده هستیم

نمایندگی کرمانشاه

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به گرمی هوا و شرایط مناطق زلزله زده، گفت: در حال حاضر احتمال بروز اپیدمی بالاست و اگر تا مهرماه بتوانیم اقدامات کنترلی را ادامه دهیم، مرحله خطر را پشت سرگذاشته‌ایم.

صاحب‌خبر -

دکتر محمودرضا مرادی در گفت و گو با خبرنگار  ایسنا، با اشاره به وضعیت مساعد بهداشتی در مناطق زلزله زده گفت: به طور معمول بعد از هر زلزله و بلایای طبیعی با میزان خسارت بالا، یک سری بیماری‌های واگیر از جمله سالک، وبا و حصبه شایع می شود و در همین راستا باید به سرعت اقدامات پیشگیری انجام شود.

وی افزود: بر همین اساس از همان روزهای ابتدای زلزله سال گذشته استان، در کنار اقدامات درمانی و رسیدگی به وضعیت مجروحین کار واکسیناسیون افراد منطقه هم انجام شد و بیش از 25 هزار نفر واکسن آنفلوآنزا تزریق کردند که در پیشگیری از اپیدمی آنفلوآنزا  بسیار موثر بود.

این مسئول تصریح کرد: با برگزاری جلسات متعدد حساسیت زایی در میان دستگاه های مختلف در خصوص جمع‌آوری نخاله‌ها و روان آب‌ها صورت گرفت، چرا که این دو مخزن جوندگان و حشرات هستند که  می تواند در بروز بسیاری بیماری‌های واگیر از جمله سالک موثر باشد.

مرادی با بیان اینکه بروز هر بیماری واگیر در منطقه می تواند فاجعه‌ای بزرگتر از زلزله را رقم بزند، گفت: در زلزله حدود 600 نفر کشته شدند، اما اگر بیماری مانند وبا شایع می شد واقعا معلوم نبود چه اتفاقی رخ می داد.

وی با اشاره به روند مطلوب جمع آوری نخاله‌های ساختمانی بویژه در شهرهای مناطق زلزله زده، گفت: در بحث آب آشامیدنی شهری هم در همان روزهای اول مشکلات مرتفع شد و آب روستاها نیز با پیگیری دستگاه‌های مربوطه وضعیت مساعدی پیدا کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: مجموع این اقدامات موجب شده تاکنون علی رغم شرایط نامساعد منطقه و گرمی هوا، اپیدمی بیماری واگیر در مناطق زلزله زده نداشته باشیم.

وی با اشاره به ادامه گرمی هوا و شرایط مساعد وقوع بیماری تا پایان مهرماه، گفت: اگر تا پایان مهرماه کنترل بیماری‌ها ادامه داشته باشد و از این مرحله عبور کنیم دیگر نگرانی برای اپیدمی بیماری نخواهیم داشت و نگرانی ما تنها تا پایان مهرماه است.

انتقادات در خصوص "بانگر" را قبول نداریم/ این بیمارستان موقت بزرگترین خدمت بود

وی در ادامه به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی استان در مناطق زلزله زده اشاره کرد وافزود: اگر از من در خصوص بزرگترین خدمت در این مناطق بپرسند از راه اندازی بیمارستان بانگر نام خواهم برد.

وی در خصوص انتقادات مطرح شده نسبت به این بیمارستان، گفت: بانگر قبل از اینکه تبدیل به بیمارستان شود اقامتگاه سربازان بود و با توجه به شرایط موجود و نیاز بالای منطقه به بیمارستان، تنها ظرف مدت 12 روز راه اندازی شد و قطعا نباید انتظار یک بیمارستان مدرن را از آن داشت، اما همین بیمارستان موقت توانست جان هزاران نفر را نجات دهد و هم اکنون با دو اتاق عمل ماهانه 300 عمل جراحی بزرگ و سرپایی در آن انجام می شود .

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص انتقادات نسبت به تعداد کم تخت‌های این بیمارستان، گفت: تعداد تعداد های بیمارستان بانگر با بیمارستان شهدای سرپل ذهاب که در زلزله دچار آسیب شد برابر است و هم اکنون 55 تخت در این بیمارستان فعال است.

وی به انتقادات در خصوص سیستم سرمایشی این بیمارستان هم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 70 کولر گازی در این بیمارستان فعال است و وقتی انتقادی می شود باید منصفانه باشد.

مرادی تصریح کرد: قبول داریم که خدمات این بیمارستان در شان مردم سرپل ذهاب نیست، اما باید نسبت به شرایط موجود حرف بزنیم و اینکه بانگر تنها ظرف 12 روز برای نجات جان بیماران راه اندازی شد و خدمات آن بسیار موثر و قابل توجه است.

افتتاح بیمارستان سرپل ذهاب تا 2 ماه دیگر

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با اشاره به روند بازسازی بیمارستان شهدای سرپل ذهاب، گفت: متاسفانه زلزله 12 فروردین ماه امسال کار ساخت را اندکی با مشکل مواجه کرد، چرا که اورژانس بیمارستان که در زلزله سال گذشته آسیب مختصری دیده بود در زلزله امسال تخریب شد و همین امر روند ساخت بیمارستان را با تاخیر مواجه کرد.

وی افزود: مشکل دیگر در زمینه ساخت این بیمارستان، کمبود مصالح و بُتن به خاطر حجم بالای کار ساخت و ساز در مناطق زلزله زده است که موجب کندی پیشرفت پروژه شده است.

مرادی خاطرنشان کرد: از طرفی بهار امسال یک ماه بصورت ممتد بارندگی داشتیم که این امر هم در تاخیر پروژه بی‌تاثیر نبود و علی رغم این شرایط امیدوار هستیم بیمارستان شهدای سرپل ذهاب ظرف دو تا سه ماه آینده راه اندازی شود و قطعا در سالگرد زلزله استان این بیمارستان به بهره برداری می رسد.

وی در خصوص ساخت بیمارستان اسلام آبادغرب هم اظهار کرد: بیمارستان قدیم این شهرستان در حال نوسازی است و بیمارستان جدید و تازه ساز آن که در زلزله دچار آسیب شده بود منتظر نظر شورای فنی استان است که یا تخریب و بازسازی شود و یا فقط کار مقاوم سازی آن انجام شود.

وی با بیان اینکه مجری ساخت این بیمارستان اداره کل راه و شهرسازی است، گفت: هر تصمیمی که در خصوص این بیمارستان مبنی بر تخریب و بازسازی یا مقاوم سازی آن صورت گیرد باید بیمارستانی احداث شود که مقاوم بوده و در کوتاهترین زمان ممکن تحویل شود.

2 بیمارستان با مشارکت خیرین ساخته می شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه به فعالیت خیرین درساخت واحدهای بهداشتی و درمانی در مناطق زلزله زده اشاره کرد و افزود: در حال حاضر قرارداد ساخت 48 خانه بهداشت را با همکاری خیرین داریم که کار ساخت 30 مورد از آن در حال انجام است.

وی افزود: همچنین تفاهم نامه ساخت هشت مرکز جامع سلامت را با خیرین داریم که کار ساخت تعدادی از آنها شروع شده است.

مرادی افزود: علاوه بر این خیرین قرار است در دو پروژه بیمارستانی نیز مشارکت داشته باشند که در این راستا خیرین کاشان ساخت فاز توسعه بیمارستان شهدای سرپلذهاب با 50 تخت را برعهده گرفته اند و در حال حاضر زمین به آنها تحویل و کار ساخت شروع شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: همچنین بانک های خصوصی هم ساخت بیمارستان 96 تخت خوابی جدید در شهرستان اسلام آبادغرب را برعهده گرفته اند که کار تحویل زمین و ساخت آن نیز در حال انجام است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما