شناسهٔ خبر: 26864463 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کاهش نیم‌متری تراز آب سفره‌های کم‌عمق گلستان

نمایندگی گلستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: تراز آب زیرزمینی سفره کم‌عمق استان نسبت به سال آبی گذشته نیم متر و نسبت به دوره دراز مدت آن، 85 صدم متر کاهش داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مهندس «علی نظری» در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان گلستان، اظهار کرد: این تغییر تراز آب زیرزمینی معادل با کاهش 126 میلیون متر مکعب نسبت به سال قبل و 227 میلیون متر مکعب نسبت به دوره دراز مدت است.

وی افزود: تراز پیزومتری سفره عمیق استان نسبت به سال آبی گذشته 4/91 متر و نسبت به دوره دراز مدت، 6/64 متر کاهش داشته است. این تغییر تراز پیزومتری معادل با کاهش 17 میلیون متر مکعب نسبت به سال قبل و  53 میلیون متر مکعب نسبت به دوره دراز مدت است.

نظری تصریح کرد: طبق هشدار سازمان ملل، اگر جهان به میزان فعلی به مصرف آب ادامه دهد تا سال 2025 میلادی 2 میلیارد و هفتصد میلیون نفر با کمبود آب مواجه خواهند شد و بنا به همین گزارش، سازمان ملل تا سال 2025، تعداد 30 کشور با مشکل جدی کم‌آبی مواجه می‌شوند که 18 کشور آن‌ها اطراف ما است و ما هم جزو همین کشورها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات ارائه شده گواهی این مدعاست که ما در زمینه مطالعات و اجرا و مدیریت مصرف و عرضه تکالیف زیادی داریم. از جمله  آب تخصیص داده شده به کشاورزی 87 درصد است و با برنامه‌ریزی مناسب باید بهره‌وری آن را افزایش دهیم و به جای کشت سنتی به سمت  کشت گلخانه‌ای روی بیاوریم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان یادآور شد: افت سطح آب در آبخوان کم‌عمق و افزایش درخواست کف‌شکنی چاه‌ها، تجاوز و اضرار به حریم آب چاه‌های مجاز دارای پروانه بهره‌برداری، ایجاد فرونشست و از میان رفتن حجم مفید آبخوان و خسارت به تأسیسات در سطح زمین، افت تراز آب در آبخوان عمیق و تهدید منابع آب شرب که عمدتاً از آبخوان عمیق تأمین می‌شوند و شوری آب و بیابانزایی را از نتایج برداشت آب چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت چاه‌های مجاز در استان عنوان کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما