شناسهٔ خبر: 26864351 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

یک جمهوری‌خواه: ای کاش اوباما در کسری از ثانیه به قدرت برمی گشت

هنگامی که اوباما از نظم جهانی لیبرال که هم اکنون توسط ترامپ در حال نابود شدن است، دفاع می کرد، نزدیک بود گریه ام بگیرد.

صاحب‌خبر -

ستون نویس جمهوری‌خواه، روزنامه واشینگتن پست در شماره روز جمعه این روزنامه با اشاره به فضای سیاسی کنونی آمریکا، آرزو کرد باراک اوباما رئیس جمهور دموکرات سابق این کشور در کسری از ثانیه به قدرت بر می گشت.

به گزارش عصر ایران به نقل از هیل، این کارشناسی جمهوری‌خواه معروف مکس بوت است. بوت به کمپین جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری 2008 و 2012 علیه اوباما، در زمینه سیاست خارجی مشاوره می داد.

بوت با وجود انتقاداتی که در گذشته به اوباما داشته است در مقطع فعلی، دوران ریاست جمهوری اوباما را «دوره ای طلایی می نامد که در آن اخلاق و عقلانیت حاکم بود.»

بوت می گوید پس از تماشای سخنرانی اوباما در آفریقای جنوبی به مناسبت صدمین سالگرد نلسون ماندلا، دید جدیدی به دولت اوباما به دست آورده است.

یک جمهوری‌خواه: ای کاش اوباما در کسری از ثانیه به قدرت برمی گشت

بوت در ادامه می نویسد: «هنگامی که اوباما از نظم جهانی لیبرال که هم اکنون توسط ترامپ در حال نابود شدن است، دفاع می کرد، نزدیک بود گریه ام بگیرد.» اوباما در سخنرانی روز پنجشنبه اش انتقادات گسترده ای نسبت به ترامپ انجام داد: «آنهایی که در قدرت هستند به دنبال تضعیف نهادها و هنجارهای دموکراسی هستند.»

بوت می گوید اوباما برخلاف ترامپ بدون این که از خودش تعریف کند حتی از ترامپ نامی هم نبرد. جملات وی کامل و طولانی بودند و احتمالاً توسط خودش نوشته شده بودند. فقط کافی است تصور کنید که ترامپ می تواند جمله ای طولانی تر از توییت –که آنها هم پر از غلط است- بنویسد؟

بوت به این نکته هم اشاره می کند که کاخ سفید اوباما قابل مقایسه با دولت کنونی نیست. وی می نویسد: «باور می کنید بزرگترین رسوایی دولت اوباما پوشیدن کت و شلوار روشن و قراردادن پاهایش بر روی میز بوده است؟» اشاره بوت به سرمقاله سال 2013 واشینگتن تایمز است که نوشته بود: «اوباما با قراردادن پاهایش بر روی میز، جهان را شوکه کرد.»

بوت می نویسد: «ای کاش آن روزها بر می گشت. پیش از این ما رئیس جمهوری داشتیم که با یک حاکم روسی و ستاره فیلم های غیراخلاقی رابطه نداشت.»

بوت به کارشناسان محافظه کار مشهوری همچون جورج ویل و جو اسکاربارو هم اشاره می کند که به خاطر ترامپ از حزب جمهوری خواه خارج شدند. بوت ابراز امیدواری می کند که دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای کنگره که در ماه نوامبر (آبان) برگزار می شود بتوانند کنترل هر دو مجلس کنگره را به دست بیاورند.

بوت معتقد است هم اکنون حزب جمهوری خواه تبدیل به «حزب ناسیونالیست سفیدپوست با رگه هایی از محافظه کاری» شده است. و این سوال را مطرح می کند که وقتی شما قسمتی از رگه های حاشیه ای این حزب باشید باید چه کار کنید؟

 

برچسب‌ها:

نظر شما