شناسهٔ خبر: 26864228 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاد موسیقی بلوچ در بیمارستان زاهدان بستری است

زاهدان - ایرنا - معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: دین محمد زنگشاهی(زمکزهی) استاد موسیقی بلوچ به دلیل بیماری کبد در بیمارستان امام علی(ع) زاهدان بستری است و بزودی برای درمان بهتر به شیراز اعزام می شود.

صاحب‌خبر -

نصیراحمد ملازهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این استاد موسیقی یکی از نوازندگان برجسته ساز قیچک است که بنجو نیز می نوازد.
وی افزود: پدر وی استاد موسی زنگشاهی دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بیماری این استاد موسیقی مبتلا به هپاتیت اخیرا تشدید شده و از چند روز قبل برای درمان در بیمارستان امام علی(ع) زاهدان بستری شده است.
ملازهی ادامه داد: با توجه به شدت بیماری در کمترین زمان این هنرمند را عضو صندوق اعتباری هنر کردیم و بیمه تکمیلی شد بر این اساس تمام هزینه های درمانش رایگان است.
وی افزود: در چند روز آینده این هنرمند برای درمان بیشتر به شیراز اعزام می شود.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: این هنرمند متولد 1333 که تا کنون در 20 کشور و تمام استان های ایران اجرای برنامه داشته ساکن شهرستان میرجاوه است.
وی اظهار داشت: تا کنون 2 جلد کتاب در رابطه با موسیقی بلوچی از این هنرمند با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان به چاپ رسیده است.
به گزارش ایرنا دین محمد زنگشاهی از خوانندگان و نوازندگان بنام بلوچستان، از جوانی صدایی دلنشین داشت و نخستین پویه های موسیقی را از پدرش موسی زنگشاهی که خود از نوازندگان و آهنگسازان چیره دست مکران (بلوچستان) بود، فرا گرفت.
ˈدین محمد میراث دار بنیانگذاران موسیقی مکران است که آهنگ های بلوچی سینه به سینه به وی رسیده و با استعداد ذاتی و کوشش پیگیر خود، شیوه قیچک نوازی را به گونه ای استادانه و دلنشین اعتلا بخشیده است.
3042**6081

نظر شما