شناسهٔ خبر: 26863420 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

رصد کامل طولانی‌ترین خسوف قرن در تبریز

تبریز - استاد نجوم دانشگاه تبریز، تبریز را طلایی‌ ترین نقطه عرض جغرافیایی برای رصد طولانی ‌ترین ماه گرفتگی قرن ۲۱ دانست.

صاحب‌خبر -

علی عجب ‌شیری ‌زاده، در گفتگو با خبرنگار مهر، ماه‌گرفتگی در تبریز از ساعت ۲۴ و ۱۵ ثانیه روز جمعه ۵ مرداد، آغاز شده و در ساعت ۲۴ و ۵۱ دقیقه و ۴۴ ثانیه به بیشترین میزان گرفتگی در این شهر خواهد رسید.

وی افزود: کل ماه‌ گرفتگی در تبریز یک ساعت و ۴۳ دقیقه و ۱۱ ثانیه طول خواهد کشید و با توجه به ساعات اشاره شده، ماه‌ گرفتگی در تبریز، معادل کل گرفتگی قرن ۲۱ است.

استاد نجوم دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز یادآور شد: در طولانی ‌ترین خسوف قرن ۲۱، ماه از مرکز سایه زمین خواهد گذشت و در کل دنیا یعنی آسیا، اروپا، آفریقا، استرالیا و بخش‌ های جنوبی آمریکا قابل مشاهده خواهد بود.

عجب شیری ‌زاده همچنین از برگزاری کارگاه ۲ روزه در حاشیه این رخداد علمی در تبریز خبر داد و گفت: در این کارگاه امکان شرکت برای تیم‌ های حرفه ‌ای و افراد آماتور وجود دارد، به همین منظور متقاضیان می ‌توانند با مراجعه به سایت دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز، برای شرکت در کارگاه ‌های نجوم اقدام کنند.

گفتنی است، ماه گرفتگی ۵ مرداد سال جاری، یکی از خاص ‌ترین رویدادهای نجومی سال‌های اخیر است و همزمان با این ماه‌ گرفتگی می‌ توان مریخ را از نزدیک ‌ترین فاصله مشاهده کرد.

نظر شما