شناسهٔ خبر: 26863067 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مرد مرموزی که باعث ظهور پدیده «ترامپ» شد/ «استیو بنن» کیست و چه برنامه‌های جدیدی در سر دارد؟

«استیو بنن» که بسیاری او را مرد پشت پرده ظهور پدیده ترامپ می‌خوانند، می‌گوید پروژه تازه‌ای را در اروپا آغاز کرده که هدف آن تقویت احزاب راستگرا است.

صاحب‌خبر -

پروژه تازه مردی که ترامپ را برکشیدبه گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛«استیو بنن» را بسیاری از کارشناسان مردی می‌دانند که توانست «دونالد ترامپ» را به ریاست‌جمهوری آمریکا برساند. این سیاستمدار راستگرا که تا پارسال استراتژیست ارشد دولت ترامپ بود، بعد از اختلاف نظر با رئیس‌جمهور آمریکا، کاخ سفید را ترک کرد.

پایگاه «دیلی بیست» در گزارشی اختصاصی نوشته این سیاستمدار مخالف جهانی‌سازی که ضدیت با مهاجرین را ترویج می‌کند، این بار در اروپا به دنبال تقویت راستگرایان است. بنن به این پایگاه گفته قصد دارد بنیادی به نام «جنبش» در اروپا راه‌اندازی کند که هدف آن روی کار آوردن احزاب پوپولیست راستگرا است.

بیشتر بخوانید:آیا استیو بنن رئیس جمهور بعدی آمریکاست؟ 

این بنیاد از طریق انجام نظرسنجی، مشاوره در زمینه پیام‌رسانی، انتشار هدفمند اطلاعات و فعالیت‌های تحقیقی و اندیشکده‌ای تلاش خواهد کرد تا از راستگرایانی که در سرتاسر اروپا در حال ظهور هستند، حمایت کند.

بنا بر این گزارش، بنن که «جورج سوروس» سرمایه‌دار یهودی حامی اتحادیه اروپا را رقیب خود و البته مدلی برای اعمال نفوذ در اروپا می‌داند، گفته در یک سال اخیر با برخی از جریان‌های راستگرا مانند «نایجل فاریج» رهبر حزب استقلال انگلستان، «مارین لو پن» رهبر حزب جبهه ملی فرانسه و احزاب راستگرای لهستان و مجارستان رایزنی کرده است.

او هدف خود را ایجاد بلوکی بزرگ متشکل از سیاستمداران راستگرا در پارلمان اروپا می‌خواند و می‌گوید تلاش می‌کند این بلوک در انتخابات سال آینده تا یک سوم کرسی‌های پارلمان اروپا را از آن خود کند. در صورت تحقق این هدف، بنن می‌تواند بسیاری از روند‌های پارلمانی در اروپا را مختل کند.

پروژه تازه مردی که ترامپ را برکشید

 

دفتر مرکزی این بنیاد احتمالا در بروکسل بلژیک تأسیس می‌شود و در مرحله اول با فعالیت ۱۰ کارمند آغاز به کار می‌کند. به گفته بنن، در صورت موفقیت این بنیاد، گستره فعالیت آن در سال ۲۰۱۹ افزایش می‌یابد.این بنیاد به عنوان رابطی میان گروه‌های راستگرا در اروپا و انجمن حزبی طرفدار ترامپ «آزادی» در آمریکا، عمل خواهد کرد.

در سال‌های اخیر به خصوص پس از ظهور بحران پناهجویان در اروپا، گروه‌های راستگرای بیگانه‌ستیز قدرت چشمگیری در این قاره یافته‌اند و در کشور‌هایی مانند مجارستان، اتریش و لهستان قدرت را به دست گرفته‌اند و در کشور‌هایی مانند فرانسه، انگلستان، ایتالیا و هلند به شدت قدرتمند شده‌اند.

به نوشته دیلی بیست، بنن افرادی مانند «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه را از رهبران آسیب‌پذیر اروپا می‌داند و معتقد است که می‌توان آن‌ها را با رهبرانی راستگرا جایگزین کرد.

بنا بر این گزارش، در سال‌های اخیر جنبش‌های راستگرا با وجود افزایش محبوبیت، با ضعف در سیاستگذاری و تأمین منابع مالی مواجه بوده‌اند. بنن امیدوار است بنیاد تازه تأسیس او بتواند با تدوین خط مشی برای این احزاب، این نقطه ضعف را برطرف کند.

پایگاه «اینترسپت» پیش از این گزارش داده بود که احزاب راستگرای اروپا هرچند در ظاهر به یهودستیزی متهم می‌شوند، اما در عمل به دلیل ضدیت آشکار با اسلام، روابط بسیار نزدیکی با رژیم صهیونیستی دارند. شبکه «سی. ان. ان» هم این هفته با اشاره به سفر «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان به فلسطین اشغالی، نوشت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با حمایت از گروه‌های راستگرا، برای شکستن اتحاد اتحادیه اروپا در موضوعات سیاست خارجی تلاش می‌کنند.

«راهیم کسام» از کارمندان سابق فاریج و از دبیران کنونی وبسایت «بریتبارت» (که بنن موسس آن بوده)، می‌گوید: «مرکل‌تان را فراموش کنید. سوروس و بنن بزرگترین بازیگران سال‌های آینده سیاست اروپا خواهند بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

 پشت پرده ظهور پدیده ترامپ پروژه تازه‌ای را در اروپا آغاز کرد

نظر شما