شناسهٔ خبر: 26861904 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گزیده اخبار ایران و جهان/ اخبار اقتصادی

سونامی ثبت شرکت صوری برای واردات به راه افتاد/ ترامپ،چین و اتحادیه اروپا را به دستکاری نرخ ارز متهم کرد/ آمریکا چین را به بزرگترین قدم جنگ تجاری تهدید کرد/ قدرت های اقتصادی دنیا در برابر ترامپ اتحاد کردند

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

سونامی ثبت شرکت صوری برای واردات به راه افتاد

فرهیختگان نوشته است:‌ در 70 روز ابتدایی سال 97 رقم ثبت سفارش کالا به 20 میلیارد دلار رسید که در تاریخ تجارت خارجی کشور بی‌سابقه بود. فعالان اقتصادی می‌گویند طی این فرآیند غلط، سوءاستفاده افراد شیاد از رانت ارز 4200 تومانی موجب شد بخش خصوصی نتواند بر اساس نیاز واقعی صنایع خود، ثبت سفارش انجام داده و ارز موردنیاز برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات را دریافت کند. در این راستا با توجه به اینکه کارت‌های بازرگانی مجوز واردات هستند، دولت پس از ایجاد محدودیت‌های اندک برای ممنوعیت واردات برخی اقلام غیرضروری، اقدام به اصلاح قوانین صدور کارت‌های بازرگانی کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد این اقدام دولت زمینه‌های جدیدی را برای سوءاستفاده از ارز دولتی فراهم کرده استآیین‌نامه جدید در بند دیگری مقرر می‌دارد با تایید وزارت صنعت و اتاق تعاون ایران، «شرکت‌ها» می‌توانند بدون رعایت سقف دریافت، ارز بیشتری را دریافت کنند.همچنین در این آیین‌نامه دولت دریافت کارت بازرگانی را منوط به داشتن محل کسب به نام شرکت‌ها کرده است. بر این اساس دولت عملا شرایطی را فراهم کرده است که افراد می‌توانند با تاسیس شرکت‌های صوری، هم کارت بازرگانی دریافت کنند و هم با زدوبند سقف ارز دولتی را دور زده و در شرایط مضیقه ارزی، معادلات ارزی کشور را به هم بریزند. بررسی «فرهیختگان» نشان می‌دهد حتی با یک جست‌وجوی ساده‌ چند دقیقه‌ای در سایت روزنامه رسمی کشور می‌توان نام صدها شرکتی را پیدا کرد که در تیر سال جاری با موضوع «انجام واردات» و ترخیص کالا از گمرک به ثبت رسیده‌اند. حال اگر این موضوع را در کنار تعداد 637 شرکت و شخص ناشناس قرار دهیم که در سه ماهه سال جاری بدون داشتن مشخصات دقیق مالی مبلغ 688 میلیون یورو ارز دولتی دریافت کرده‌اند، به‌راحتی می‌توان نتیجه گرفت که تلاش برخی برای ثبت تعداد بسیار زیاد شرکت با موضوع «واردات و ترخیص کالا» نمی‌تواند تصادفی و بدون در نظر گرفتن زدوبندهای رانتی برای فعالیت وارداتی باشد.

 

ترامپ،چین و اتحادیه اروپا را به دستکاری نرخ ارز متهم کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، روز جمعه حملات خود علیه چین و اتحادیه اروپا را شدت بخشید و آنها را متهم به دستکاری ارزهای ملی شان و نرخ های بهره کرد.رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا طی توییتی بیان کرد، ایالات متحده که در حال حاضر به خوبی جلو می رود، باید حق بازستاندن آنچه را که برای آمریکا سود آور نبوده و از طریق دستکاری غیر قانونی نرخ ارز و معاملات از دست رفته را برای خود محفوظ دارد.این آخرین حمله ترامپ در جهت افزایش اختلافات تجاری میان آمریکا و شرکای تجاری آن است.در اندک زمانی پس از آنکه ترامپ به کاخ ریاست جمهوری نقل مکان کرد، از توافقنامه تجارت آزاد ترانس‌پاسیفیک (TPP) خارج شد و استدلالش آن بود که این توافق میلیون ها فرصت شغلی را از آمریکایی ها ربوده است، و این در حالی است که در حال حاضر قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) که در سال ۱۹۹۴ توسط کانادا، مکزیک و ایالات متحده امضا شده است نیز مورد قبول وی نیست، و در حال مذاکره مجدد در رابطه با آن است.همچنین ترامپ قول داده است که آنچه را او کسری تجاری ایالات متحده آمریکا با چین میخواند، کاهش دهد. وی پکن را به سرقت مالکیت معنوی، دستکاری یوان و اعمال غیرقانونی یارانه صادرات متهم کرده است. در ماه گذشته، کاخ سفید تعرفه هایی را بر روی کالاهای وارداتی از چین به ارزش ۳۴ میلیارد دلاروضع کرد که واکنش متقابل چین رو به رو شد.ترامپ همچنین صادرات فولاد و آلومینیوم را از اتحادیه اروپا هدف تعرفه ها قرار داده و تهدید کرده است که بر روی خودروهای اروپایی فروخته شده در بازار آمریکایی، مالیات وضع خواهد کرد.شاخص دلار پس از صحبت های ترامپ ۰.۵ درصد افت کرد.

 

آمریکا چین را به بزرگترین قدم جنگ تجاری تهدید کرد

دونالد ترامپ در مصاحبه ای با CNBC گفت: "من برای رسیدن به ۵۰۰ آماده هستم.” وی تاکید کرد که در صورت نیاز برای وضع تعرفه بر روی تمام محصولات وارداتی از چین آماده است.بر اساس گزارش اداره آمار ایالات متحده آمریکا، سال گذشته، میزان واردات ایالات متحده از چین  ۵۰۵.۵ میلیارد دلار بوده است. این رقم بسیار بیشتر از ۱۲۹.۹ میلیارد دلار صادرات آمریکا به چین، طی همان سال است.رئيس جمهور آمریکا به این خبرگزاری گفت: "من این کار را برای سیاست انجام نمی دهم، بلکه من این کار را انجام می دهم تا کار درستی برای کشورمان انجام داده باشم...ما برای مدت زمان طولانی توسط چین غارت شده ایم."پیش از این، اقتصاددانان خاطرنشان کردند که پکن به دلیل عدم تعادل قابل توجه در میزان داد و ستد میان دو کشور، قادر نخواهد بود برنده بازی در وضع تعرفه های صادراتی برابر شود. به گفته برخی تحلیلگران، چین می تواند اقدامات دیگری را برای مقابله با حملات تجاری ایالات متحده انجام دهد، از جمله: کاهش سرمایه گذاری های ایالات متحده، توقف واردات نفت و گاز از کشور آمریکا، بازارشکنی اوراق بدهی ایالات متحده و همچنین کاهش ارزش یوان.پیشتر دونالد ترامپ گفته بود که در آینده نزدیک تعرفه های ایالات متحده بر ۱۶ میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی اعمال می شود. وی گفته بود که ایالات متحده آماده است تا بر ۲۰۰ میلیارد دلار دیگر تعرفه اعمال کند و سپس بر روی ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالای چینی وارداتی مجددا این برنامه را اجرا کند.

 

قدرت های اقتصادی دنیا در برابر ترامپ اتحاد کردند

تحولات هفته جاری میلادی در منطقه شرق آسیا و خاور دور نشان می دهد که کشورهای منطقه در حال تحکیم مواضع خود و اتحاد در برابر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و سیاست های مخرب اقتصادی وی هستند. چین دومین قدرت اقتصادی جهان با کشورهای اروپایی از جمله شورای اروپا و کمیسیون این اتحادیه برای انجام پاره ای از اصلاحات در سازمان تجارت جهانی به توافق رسیده است.همزمان گزارش هایی منتشر شده است مبنی بر اینکه امکان افزایش منازعات تجاری میان کشورهای اروپایی، چین، روسیه و ژاپن با آمریکا بیشتر شده است.در این میان اتحادیه اروپا که خود درگیر منازعات تجاری با آمریکاست در بیانیه ای خواستار آن شده است که چین، روسیه و آمریکا اختلافات تجاری را برای جلوگیری از یک جنگ جهانی اقتصادی و هرج و مرج در نظام تجاری دنیا حل و فصل کنند. بررسی ها نشان می دهد که اتحادیه اروپا بزرگترین بازار تجاری جهان با 28 کشور و 500 میلیون نفر جمعیت، می کوشد تا مقابل آمریکا از منافع تجاری خود حراست کند و اجازه ندهد تا آمریکا با اعمال تعرفه های سنگین نظم اقتصادی دنیا را برهم بزند. وحدت تجاری میان کشورهای چین، اتحادیه اروپا و ژاپن می تواند قدرت مقابله جویی آنها را در برابر تعرفه های سنگین آمریکا بالا ببرد و همزمان نشان می دهد که قدرت های اقتصادی بزرگ دنیا دیگر نمی خواهند تسلیم 'باج خواهی و زورگویی' آمریکا شوند. با این حساب به نظر می رسد که قدرت های بزرگ اقتصادی در اروپا و همچنین کشورهای چین و ژاپن به یک وحدت عملی برای رویارویی با آمریکا دست یافته اند و هر چقدر واشنگتن چماق جنگ تجاری را محکم تر بر سر این کشورها می کوبد، وحدت و اتحاد آنها برای پیشبرد برنامه های اصلاحی با هدف زمین گیر کردن برنامه ها و راهبردهای یکجانبه تجاری آمریکا، مستحکم تر می شود.

 

سنگ تزئینی به صد در صد رشد رسید

ارزش صادرات پارسال سنگ تزیینی و نما بر پایه داده های گمرک جمهوری اسلامی ایران به 341 میلیون دلار رسید و در همسنجی با سال 1391 رشد 94 درصدی را رقم زد. در این زمینه پارسال با دستیابی به صادرات 341 میلیون دلاری نسبت به سال 1395 رشد 24.45 درصدی رقم خورد.میزان صادرات سال 1395 برابر با 274 میلیون دلار بود که در مقایسه با سال 1394 از افزایش 46.52 درصدی برخوردار شد.ایران بین 6 کشور شاخص تولیدکننده سنگ تزیینی و نما حرف هایی برای گفتن دارد اما از نظر صادرا،ت در میان 20 کشور جای گرفته است.شمار معادن فعال کشور برمبنای تازه ترین آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از سه هزار و 300 معدن است که حدود 2هزار معدن در دست تجهیز قرار دارد.شمار معادن سنگ تزیینی کشور یک هزار و 700 تا یک هزار و 900 مورد برآورد شده که یک هزار و 200 معدن فعال است.

 

کام کاسبان همسایه از تلخی روابط ایران و ترکمنستان شیرین شد

سوء تفاهم‌های پیش رو در صادرات گاز و برق ترکمنستان به ایران، مسیرحرکت مناسبات اقتصادی دو کشور را وارد بن بستی کرد تا کام کاسبان همسایه از تلخی روابط شیرین شود و بازار بکر ترکمنستان را از دست ایران بربایند. محمد احمدی سفیر ایران در ترکمنستان به تشریح روابط دو کشور پرداخت و اظهار داشت: دولت ترکمنستان دراوج تحریم های هسته ای ایران در سال های گذشته حاضر به همراهی با آمریکا و اروپا نشد و فروش گاز خود به ایران را قطع نکرد، درحالی که سوء تفاهم ها درهزینه های گاز مصرفی ایران، مناسبات اقتصادی دو کشور را با مشکل مواجه کرده و ادامه پروژه های اقتصادی در گرو حل این مشکل است.

 

طرح فضایی کشور دست به دامان خصوصی ها شد

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بخش خصوصی دعوت کرد با تشکیل کنسرسیوم های مشترک، در زمینه اپراتورهای ماهواره‌ای ورود کند؛ زیرا در برنامه ششم توسعه جذب ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش فضایی در نظر گرفته شده است. به نوشته تارنمای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، «مرتضی براری» گفت: 75 درصد حجم اقتصاد فضایی در کشورهای صاحب این فناوری در بخش خصوصی است و سهم دولت‌ها 25 درصد است.براری بیان داشت: برای ورود بخش خصوصی در عرصه فضایی کشور و سرمایه‌گذاری آنها تعاملاتی با بانک‌های دولتی و خصوصی، اپراتورها و سایر شرکت‌های خصوصی داشته‌ایم.وی اعلام کرد صدور پروانه مخابرات ماهواره‌ای در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار دارد که نقطه عطفی در ورود بخش خصوصی به حوزه فضایی کشور است.

 

بورس تا اطلاع بعدی به سکه آتی ایست داد

با توجه به نوسان بهای سکه در بازار آتی و معاملات روزانه، بورس کالا با هدف کاهش شدت رشد قیمت ها، محدودیت هایی را برای معاملات در نظر گرفت.بر اساس اطلاعیه بورس کالا که امروز منتشر شد، تا اطلاع بعدی «اخذ موقعیت تعهدی خرید و فروش فزاینده در قراردادهای آتی سکه طلا برای فعالان بازار مقدور نیست»قیمت سکه در بازار نقدی امروز از مرز سه میلیون و 100 هزار تومان عبور کرد.به تبع آن بهای نرخ سکه در معاملات آتی تحویل دی 97 در بورس کالا به سه میلیون و 750 هزار تومان افزایش یافت.

 

سلطانی علامت سوال جلوی تضمین 80 میلیاردی اروپایی‌ها را پاک کرد

پس از ارایه بسته پیشنهادی اروپا به ایران و یأس رئیس جمهور از این بسته، مطالب عنوان شده از اعطای تضمین ۸۰ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا بعید به نظر می‌رسد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه با اشاره به اینکه تضمین‌های اتحادیه باید به صورت جز به جز و قابل اجرایی شدن باشد، افزود: بعید می‌دانم چنین مبلغی برای تضمین موارد مطرح شده از سوی اتحادیه اروپا صورت گرفته باشد که اگر این امر محقق شده بود دولت این بسته را غیرقابل قبول تلقی نمی‌کرد. گفتنی است، اظهارات برخی از اعضای اتاق بازرگانی مبنی بر این تضمین در هاله‌ای از ابهام باقی مانده و آنطور مشهود است کل اعتبار این صندوق ۸۰ میلیارد دلار است و این میزان مبلغ نمی‌تواند تنها سرمایه بنگاه‌های کوچک و بزرک ایران را پشتیبانی کند.البته شب گذشته پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در واکنش به مطالب درج شده در برخی از روزنامه ها، در حساب کاربری خود از کذب بودن این موارد خبر داده و از رسانه‌ها در خواست کرده است تا مطالب خود را اصلاح کنند.

 

روزه سکوت ناظران در لبنیات شکسته نشد

قیمت انواع محصولات لبنی به ویژه شیر که نرخ مصوب دارد طی روزها و هفته‌های گذشته با افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی مواجه شده است، در حالی که دستگاه‌های متولی مانند سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و حتی صنایع لبنی حاضر به پاسخگویی درباره مجاز یا غیرمجاز بودن آن نشدند. چرا که بازار امروز لبنیات نشان می‌دهد همه محصولات لبنی در اکثر برندهای مطرح با افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۰ درصدی مواجه شده‌اند که این افزایش از حدود ۲۰ روز گذشته به تدریج در بازار اعمال شده است.لبنیاتی‌ها به گفته مسئولان متولی بازار یکی از صنایعی هستند که بیشترین تخلف و افزایش قیمت را نسبت به صنوف دیگر طی سال‌های گذشته مرتکب شده و پرونده‌های بسیاری از آنها در دستگاه‌های نظارتی وجود دارد. اما سالانه چندین بار با تکرار این تخلفات و عدم برخورد از سوی ناظران مواجه هستیم و خبری از اصلاح این رویه نادرست نیست. اما در این آشفته بازار مشخص نیست که دستگاه‌های نظارتی کجا هستند و چرا حاضر به پاسخگویی نمی‌شوند. چراکه علیرضا رستمی - مدیرکل نظارت بر مواد غذایی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان - حاضر نشد که به این ابهامات پاسخ دهد و نهایتا به روابط عمومی ارجاع داد که این بخش هم پاسخگوی این سوالات نشد.

 

حباب سکه به ۷۰۰ هزار تومان رسید

عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر ضمن اعلام اینکه سکه‌های تحویل شده به بازار عرضه نشده است، از افزایش حباب ۲۰۰ هزار تومانی سکه طی یک هفته خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت سکه حدود ۷۰۰ هزار تومان حباب دارد.محمد کشتی‌آرای با اشاره به قیمت‌های امروز بازار طلا و سکه، اظهار کرد: امروز قیمت سکه تمام طرح جدید به بیش از سه میلیون تومان رسید و در بازار سه میلیون و ۱۳۲ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز پنج‌شنبه ۱۸۰ هزار تومان افزایش در قیمت آن مشاهده می‌شود.وی افزود: نیم سکه در بازار یک میلیون و ۴۶۱ هزار تومان، ربع سکه ۷۴۱ هزار تومان و سکه‌ یک گرمی ۴۲۲ هزار تومان معامله شد.عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر با بیان اینکه هر مثقال طلای آب‌شده در روز پنج‌شنبه یک میلیون و ۴۰ هزار تومان بوده است، اظهار کرد: این قیمت امروز به یک میلیون و ۶۶ هزار تومان رسید. اما موضوعی که باید درباره طلا گفت این است که قیمت طلا هیچ حبابی ندارد و هرگونه افزایش قیمت آن ناشی از افزایش قیمت ارز است.به گفته کشتی‌آرای، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز امروز ۲۴۶ هزار و ۱۰۰ تومان است.

 

میزان محبوبیت کالاهای ایرانی در دنیا مشخص شد

میزان محبوبیت کالاهای "ساخت ایران" طی سال گذشته در کشور پاکستان با ۴۱ درصد، بیشترین و در کشور فرانسه با ۳ درصد، کمترین بوده است.ویژگی‌های اثرگذار در محاسبه شاخص "ساخت کشور" شامل کیفیت،  استانداردهای ایمنی، قیمت مناسب، ‌ منحصر به فرد بودن، طراحی‌ عالی، استفاده از فناوری پیشرفته، ‌اصالت کالا، پایداری و سازگانی با محیط زیست و  نیز تولید منصفانه است که با هدف بررسی شهرت و محبوبیت محصولات کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۱۷ برای ۴۹ کشور و نیز اتحادیه اروپا محاسبه شده است که به طور کلی ایران در ارزیابی کالاهای ۵۰ کشور با امتیاز شاخص ۲۷ در رتبه ۵۰ قرار دارد و محبوبیت کالاهای ایرانی براساس ویژگی‌های ارزیابی در مقایسه با سایر کشورها کمتر از حد متوسط است. درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین ۵۲ کشور دنیا در سال ۲۰۱۷ به گونه‌ای است که کالاهای ساخت ایران با ۴۱ درصد دارای بیشترین میزان محبوبیت در کشور پاکستان هستند. پس از آن ویتنام و بحرین با ۳۵ درصد،  چین با ۳۳ درصد، هندوستان با ۲۹ درصد، ‌مالزی با ۲۷ درصد، اکوادور با ۲۵ درصد، مکزیک با ۲۴ درصد و شیلی و آمریکا با ۲۳ درصد قرار دارند.پس از این کشورها، کالاهای ساخت ایران در کشورهای کنیا با ۲۲ درصد، سنگاپور، کانادا و ونزوئلا با ۲۱ درصد، پرتغال و فیلیپین با ۲۰ درصد، ‌ ترکیه، آرژانتین، ‌انگلستان و روسیه با ۱۹ درصد، ‌مراکش و پرو با ۱۸ درصد دارای بیشترین محبوبیت هستند.همچنین دانمارک، هلند، اندونزی، رژیم اشغالگر قدس با ۱۷ درصد، برزیل و سوئیس با ۱۶ درصد، هنگ‌کنگ، سوئد و نروژ با ۱۵ درصد، عربستان با ۱۴ درصد، کلمبیا، ‌ایتالیا، ژاپن، ‌تایوان و کره‌ جنوبی با ۱۳ درصد، ‌اتریش با ۱۲ درصد، ایرلند و تایلند با ۱۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.بر اساس اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت و بنابر گزارش موسسه statista  (یکی از موسسه‌های پیشرو در حوزه آمار)،  در این بین اما کشورهای فرانسه با سه درصد، ‌اسپانیا، ‌اوکراین و الجزایر با چهار درصد، آلمان، مصر و آفریقای جنوبی با شش درصد، یونان و بلژیک با هشت درصد و امارات، استرالیا و لهستان با ۹ درصد کشورهایی هستند که کمترین درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در آن‌ها طی سال گذشته وجود دارد.

 

"سیب" کاغذ را از مراکز بهداشتی حذف کرد

برخی شواهد نشان می‌دهند با ارائه خدمات و فعالیت‌های مربوط به ثبت داده‌ها، کاغذ از فرآیند سلامت در مراکز بهداشتی کشور حذف شده و قرار است سامانه‌ای به نام "سیب" در صورت ارتباط با بیمه، دفترچه‌های کاغذی بیمه را نیز حذف کند.اواخر سال گذشته بود که مدیرکل بیمه سلامت استان تهران از برنامه این سازمان برای حذف دفترچه بیمه کاغذی در بخش خدمات بستری طی ماه‌های آینده خبر داد و گفت: این سامانه در مرحله اول برای چند بیمارستان در استان تهران به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و بعد از آن امکان اجرا در تمام کشور وجود خواهد داشت. او معتقد بود اگر بتوانیم دفترچه‌های کاغذی را حذف کنیم، خدمت‌رسانی راحت‌تر می‌شود و امکان سوء استفاده از این دفترچه‌ها کاهش پیدا می‌کند. حذف دفترچه‌ها پیش‌نیاز استقرار نظام جامع سلامت در کشور است و در کنار آن سالانه از هزینه‌های گزاف سرسام‌آور و میلیاردی چاپ دفترچه‌های کاغذی در کشور جلوگیری شده و این مبلغ کلان که بالغ بر ده‌ها میلیارد تومان است، به چرخه درمان کشور بازخواهد گشت.

 

"تیر"،ایران را پیشگام الکترونیکی در دنیا کرد

پروژه "تیر" الکترونیک برای نخستین بار در دنیا توسط گمرک ایران با موفقیت پیاده‌سازی شد.پس از امضای آئین‌نامه اجرایی طرح الکترونیکی تیر با هدف تسهیل روند ترانزیت و کاهش خطرپذیری در سال ۱۳۹۴ توسط رئیس‌کل وقت گمرک و رئیس اتاق بازرگانی ایران، مقرر شد "کارنه تیر" که به صورت کاغذی مبادله می‌شد به شکل الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد.در همین راستا، برای نخستین بار در دنیا با توجه به زیرساخت‌هایی که در گمرک جمهوری اسلامی ایران فراهم شده بود، پروژه کارنه تیر الکترونیکی بین ایران و ترکیه با موفقیت انجام شد که انجام موفقیت آمیز این پروژه باعث شد اتحادیه حمل و نقل جاده‌ای (ایرو) این فعالیت را در سایر کشورها توسعه دهد.با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و همینطور فعالیت‌های صورت گرفته، این امر توسعه پیدا کرد و گمرک جمهوری اسلامی توانست پروژه حمل‌ونقل ترکیبی و چند وجهی تحت عنوان پروژه اسلوونی - ایران را برای نخستین بار تحت رویه تیر با موفقیت پیاده‌سازی کند.کلمه تیر (TIR) مخفف حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی است و در حال حاضر سیستم TIR تنها سیستم ترانزیت جهانی و تحت نظارت کمیسیون اقتصادی اروپایی سازمان ملل است که تحت آن کالاها از گمرک مبدأ به گمرک مقصد با کنترل‌های هماهنگ و پروسه‌های مشترک با تضمین بین‌المللی معتبر منتقل می‌شود که این امر موجب تسهیل تجارت و حمل‌ونقل شده و از بروز مشکل در جمع‌آوری حقوق و عوارض گمرکی جلوگیری می‌کند.

 

مپنا برای جایگزینی در پارس جنوبی خیز برداشت

با توجه به اینکه فقط ۱۰ روز از مهلت داده شده وزیر نفت به شرکت توتال برای تعیین تکلیف این فاز باقی مانده است شرکت مپنا آمادگی خود را برای حضور در این پروژه اعلام کرد. از مهلت 60 روزه وزیر نفت به شرکت توتال فقط 10 روز مانده است هر چند که مدیرعامل توتال رسما اعلام کرده این شرکت نمی‌تواند معافیت‌های لازم را برای بقا در ایران و اجرای پروژه فاز 11 از آمریکا بگیرد.براساس قراردادی که شرکت ملی نفت ایران با کنسرسیوم توتال منعقد کرده است اگر به هر دلیل توتال نتواند در این پروژه ادامه همکاری دهد شرکت «سی ان پی سی ای» چین جایگزین و کار توسعه توسط این شرکت چینی و شرکت پتروپارس ایران که سهم 19 درصدی در اجرای این پروژه را دارد انجام خواهد شد.این گزارش حاکی است اگر به هر دلیل نیز شرکت چینی نتوانست در پروژه باقی بماند اجرای کار به شرکت پتروپارس واگذار می شود.

 

کره‌ای‌ها برای معافیت خرید نفت ایران به آمریکا رفتند

یک هیات از کره جنوبی به ریاست یون کانگ هیون، معاون اقتصادی وزیر خارجه این کشور برای گفت وگو با آمریکا در مورد معافیت خرید نفت ایران، به واشنگتن سفر کرده است.کره جنوبی امیدوار است که همانند دوره 'باراک اوباما' رییس جمهوری وقت آمریکا قبل از توافق هسته ای از معافیت های دولت آمریکا برای خرید نفت ایران بهره مند شود البته در آن زمان میزان زیادی از خرید نفت از ایران را کاهش داده بود.کره جنوبی حدود 13 درصد از نفت مورد نیازش را از ایران خریداری می کند این کشور بویژه به نفت فوق سبک ایران که دارای کیفیت بسیار بالایی است و برای تولید محصولات شیمیایی بکار می رود نیاز جدی دارد.در سال 2017 میلادی حجم تبادلات ایران و کره جنوبی به 12 میلیارد دلار رسید که از این میزان 8 میلیارد دلار آن سهم صادرات ایران به کره بوده است. این بیانیه تصریح می کند که مقام های ذی ربط گفته اند که به طور جدی درخواست کره جنوبی برای معافیت از تحریم های نفتی را در نظر می گیرند اما در پاسخ به این خواست سکوت کرده و زمانی برای پاسخ هم اعلام نکرده اند.

 

نفت ساز ناکوک زد

قیمت‌های نفت تحت تاثیر سیگنال‌های مختلفی که بازار از وجود تقاضای بالا برای بنزین در آمریکا و اظهارات تولیدکنندگان درباره افزایش بیشتر تولید دریافت کرد، جهت حرکت متفاوتی پیدا کردند.بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱۱ سنت یا ۰.۲ درصد کاهش، به ۷۲.۷۹ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶ سنت یا ۰.۱ درصد افزایش، به ۶۸.۸۲ دلار در هر بشکه رسید. با این حال آمار هفتگی رسمی نشان داد تولید نفت آمریکا به رکورد ۱۱ میلیون بشکه در روز صعود کرده است. آمریکا از نوامبر با رشد سریع حفاری شیل، یک میلیون بشکه در روز به تولیدش افزوده است.ذخایر بنزین آمریکا در هفته گذشته ۳.۲ میلیون بشکه و ذخایر میعانات شامل دیزل و نفت کوره ۳۷۱ هزار بشکه کاهش یافت. در نظرسنجی که رویترز پیش از انتشار این آمار انجام داده بود، تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند ذخایر بنزین تغییری نخواهد کرد و ذخایر میعانات حدود ۹۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت.رشد چشمگیر ذخایر نفت در آمریکا، به معنای بازگشت مازاد عرضه بوده و قیمت‌ها را با فشار کاهشی مواجه می‌کند. ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته ۵.۸ میلیون بشکه افزایش یافت در حالی که تحلیلگران کاهش این ذخایر به میزان ۳.۶ میلیون بشکه را پیش‌بینی کرده بودند.بر اساس گزارش رویترز، بازارهای نفت هفته گذشته که عربستان سعودی و روسیه تولید نفت خود را افزایش دادند و اختلالات عرضه کمتر شد ریزش قیمت سنگینی را تجربه کردند.

 

شبکه برق دست به دامان مردم شد

طبق اعلام شرکت توانیر، از امروز ۳۰ تیرماه تا پایان هفته جاری ، هوای بسیار گرمی را در همه نقاط کشور، به جز نوار شمالی، شاهد خواهیم بود. این موضوع ضرورت صرفه جویی در مصرف برق را دوچندان کرده است. افزایش هر یک درجه دمای هوا منجر به افزایش 1000 تا 1500 مگاواتی مصرف برق می شود. این مسئله، موضوع اصلی نگرانی مسئولان صنعت برق کشور بابت گرمایی است که در روزهای آینده در پیش داریم.شرکت مادرتخصصی توانیر که مسئولیت اصلی تأمین برق کشور را به خصوص در بخش انتقال و توزیع در دست دارد، پیرو پیش بینی افزایش گرمای هوا، اطلاعیه ای صادر کرد وبیان داشت: بی تردید در چنین شرایطی برای تامین برق پایدار، بیش از هر زمان دیگر به کمک و همیاری همه مردم عزیز در مدیریت مصرف برق نیازمندیم.از این رو از آحاد مردم عزیز کشور در بخش های مختلف خانگی، تجاری ( به ویژه اصناف و کسبه)، مجتمع های تولیدی و صنعتی و کشاورزان تقاضا دارد تا با پیش گرفتن راهکارهای مدیریت مصرف برق به ویژه در ساعت های اوج بار (12 الی 16 و 20 الی 23)، کارکنان صنعت برق را تنها با 10 درصد صرفه جویی، در ارائه هرچه بیشتر خدمات و تأمین برق پایدار یاری و از بروز محدودیت های خاموشی ناخواسته که به دلیل افزایش بیش از حد مصرف برق رخ می دهد، جلوگیری نمایند.

 

باز هم بنزین در فضای مجازی کم آورد

در پی انتشار موضوعاتی درباره گران شدن بنزین؛ دو نرخی شدن آن و همچنین کمبود بنزین موجب ازدحام و هجوم شدید مردم به جایگاه‌های عرضه سوخت استان زنجان شد؛ موضوعی که موجب شده مردم ساعت‌ها در جایگاه سوخت منتظر پر کردن باک‌های خود باشند.انتشار دوباره همین خبر در فضای مجازی مبنی بر کمبود بنزین در جایگاه‌ها سایر مردم را نیز بر آن داشته که به جایگاه‌ها رفته و نسبت به تهیه بنزین اقدام کنند.مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان زنجان در همین باره گفت:در پی شایعات شبکه‌های مجازی مبنی بر تغییر نرخ و یا سهمیه‌بندی بنزین، مردم احتمال دادند که چنین اتفاقی رخ می‌دهد و از همین رو باک‌های خود را پر می‌کنند.محسن شهبازی با اشاره به انتشار خبر کم بودن بنزین در شهر گفت: این خبر صحت ندارد و شایعه‌ای بیش نیست که متأسفانه از ظهر امروز در فضای مجازی انتشار یافت و باعث هجوم مردم به جایگاه‌های سوخت شد.وی افزود: ما امروز دو برابر معمول بنزین توزیع کردیم و باز هم داریم، توزیع می‌کنیم و مشکل کمبود نداریم, اما مراجعات زیاد است، امروز ما حدود ۲ میلیون لیتر توزیع داشتیم، در صورتی که مصرف روزانه ما یک میلیون متر مکعب است.مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان زنجان با اشاره به اینکه برنامه تغییر یا افزایش نرخی برای بنزین در دستور کار نیست؛ گفت: اگر هم این باشد به صورت سراسری اعلام می‌شود.

 

فلز زرد سرمایه گذاران را تهدید جدی کرد

برای سومین بار در سال میلادی جاری است که هر دو گروه دیدگاه بدبینانه نسبت به طلا پیدا کرده‌اند.در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال‌استریت ۱۸ نفر شرکت کردند که از میان آن‌ها ۹ نفر یا ۵۰ درصد کاهش قیمت طلا و شش نفر یا ۳۳ درصد افزایش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند در حالی که ۳ نفر یا ۱۷ درصد نظری نداشتند.در این بین، ۸۶۸ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران خرد شرکت کردند که از میان آن‌ها ۴۴۶ نفر یا ۵۱ درصد کاهش قیمت طلا و ۳۱۹ نفر یا ۳۷ درصد افزایش قیمت این فلز زرد را پیش‌بینی کردند؛ ۱۰۳ نفر یا ۱۲ درصد نظری نسبت به روند قیمت طلا نداشتند.برای هفته گذشته ۶۳ درصد از کارشناسان وال‌استریت کاهش قیمت طلا و اکثریت سرمایه‌گذاران (۴۴ درصد)، افزایش قیمت این فلز زرد را پیش‌بینی کرده بودند.در معاملات روز جمعه بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در اوت ۷.۱۰ دلار یا معادل ۰.۶ درصد افزایش یافت و در ۱۲۳۱.۱۰ دلار بسته شد. طلا برای کل هفته گذشته ۰.۸ درصد کاهش ثبت کرد. این فلز ارزشمند روز پنج شنبه به پایینترین قیمت در یک سال اخیر سقوط کرده بود.وی در این باره گفت: ممکن است طلا در هفته‌های آینده به کف قیمت فصلی برسد و احتمال اینکه تا مرز ۱۲۰۰ دلار یا حتی پایین‌تر از آن سقوط کند، بعید نیست.

نظر شما