شناسهٔ خبر: 26861726 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

طلب ۲۰۰ میلیون یورویی واردکنندگان دارو از دولت

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران از طلب ۲۰۰ میلیون یورویی واردکنندگان دارو از دولت خبر داد.

صاحب‌خبر -

­ناصر ریاحی در نشست کمیسیون اقتصاد سلامت با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: نوسانات ارزی به عنوان چالش‌برانگیزترین مشکل واحدهای تولیدی و وارداتی بخش دارو و تجهیزات پزشکی است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی اضافه کرد: عدم پاسخگویی دولت به مطالبه بخش خصوصی حوزه دارو، کار را به جایی رسانده که اعضای سندیکای واردکنندگان دارو در تدارک شکایت به دیوان عدالت اداری از وزارت بهداشت برای دریافت مطالبات خود هستند.

هشدار نسبت به بحران کمبود دارو

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با بیان اینکه برخی شرکای اقتصادی ایران پیش از شروع دور تازه تحریم‌های دولت آمریکا به استقبال آن رفته‌اند، گفت: شرکت‌هایی از کشورهای چین و کره‌جنوبی که طی چندین سال با شرکت‌های ایرانی همکاری داشتند، پیش‌دستی کرده و آماده خروج از بازار ایران شده‌اند. با این حال بخش عمده مشکلات حوزه دارو و درمان به تصمیمات و اقداماتی که در داخل کشور اتخاذ می‌شود، بازمی‌گردد.

محمود نجفی‌عرب افزود: در شرایطی که بیش از ۷۰ درصد کالاهای تولیدی و وارداتی بخش دارو و تجهیزات پزشکی در داخل کشور ازجانب دولت خریداری می‌شود پرداختی‌ها در این بخش  با مشکلات جدی مواجه است به طوری که بنگاه‌های حوزه دارو و درمان با کمبود نقدینگی شدید روبه‌ رو هستند.

وی با بیان اینکه برخی از واحدهای تولیدی باسابقه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، تعطیل شده‌اند، افزود: دخالت‌های وزارت بهداشت در قیمت‌گذاری‌ها بر بار مشکلات بخش خصوصی فعال در این حوزه افزوده است.

مرتضی آذرنوش از دیگر اعضای کمیسیون و از اعضای انجمن علمی داروسازان ایران نیز در این نشست گفت: سال گذشته به دلیل اضطرار، واردکنندگان اقدام به واردات داروهای ساخته شده مورد نیاز کشور کردند، که در ابتدای امسال و به دنبال تک‌نرخی شدن ارز، دولت از این واردکنندگان درخواست تفاوت ارز کرده که مشکلات جدی برای فعالان این بخش ایجاد شده است.

وی افزود: دولت در حالی بخش عمده‌ای از متقاضیان دریافت ارز برای واردات دارو را به سامانه نیما حواله می‌دهد که با دست خالی از آن بازگشته‌اند.

آذرنوش گفت: پیشنهاد ما این است که ارز مورد نیاز دارو، از محل ارز کالاهای اساسی تامین شود ضمن اینکه در قیمتگذاری آن نیز باید ملاحظاتی صورت گیرد.

تفاهم‌نامه وزارت بهداشت با گمرک

در این نشست همچنین مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از امضای تفاهم‌نامه این وزارتخانه با گمرک ایران به منظور تسهیل در واردات تجهیزات پزشکی به کشور خبر داد و گفت: طی نشست مشترک با رییس‌کل بانک مرکزی، به منظور تسهیل و تسریع در فرآیند تخصیص ارز به توافقاتی دست پیدا کرده‌ایم.

رضا مسائلی افزود: در وزارت بهداشت، جلسات متعددی برای بررسی مجدد تعرفه «سایر» در بخش تجهیزات پزشکی در حال انجام است.

دستورالعمل واردات در مقابل صادرات

در ادامه این نشست، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دستورالعمل اخیر دولت مبنی بر واردات در مقابل صادرات بدون انتقال ارز، گفت: بر اساس مصوبه کارگروه ماده ۱۴ مصوبه ساماندهی و مدیریت بازار ارز، آن دسته از خریدهای اعتباری در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی که پیش از نوسانات ارزی اخیر با ارز متقاضی صورت گرفته، با شرط تایید دستگاه‌های ذی‌ربط همگی در چارچوب و قالب دستورالعمل جدید واردات در مقابل صادرات انجام خواهد گرفت.

مجتبی خسروتاج با بیان اینکه طبق بررسی‌ها، ۱۴۰ شرکت معادل ۹۰۰ میلیون یورو خرید اعتباری داشته‌اند، افزود: بر اساس مصوبه‌ای که به امضای معاون اول رییس‌جمهوری رسیده است، از این پس اولویت‌بندی‌ها را دستگاه‌های ذی‌ربط تعیین می‌کنند، از این رو اخذ مجوز واردات کالاهای دارویی و پزشکی توسط وزارت بهداشت صورت می‌گیرد.

وی همچنین در رابطه با دخالت وزارت بهداشت در قیمت‌گذاری کالای و خدمات این بخش، گفت: موضوع قیمتگذاری‌ها در نشست سران سه قوه که اخیرا برگزار شد، از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح و منجر به این بخشنامه شد که تنها مرجع رسمی قیمتگذاری ها در کشور سازمان حمایت است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به فهرست ممنوعه ۱۴۰۰ قلم کالا که چندی پیش از سوی دولت اعلام شد، گفت: با توجه به دستورالعمل واردات در مقابل صادرات، اگر کالاهایی در بخش مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی نیاز ضروری به واردات دارد اما در فهرست ممنوعه قرار گرفته است، از سوی بخش خصوصی این حوزه اعلام شود تا پس از بررسی در گروه ۳ جای داده شود.

 

منبع: صداوسیما

نظر شما