شناسهٔ خبر: 26860904 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مصرف ميوه و سبزيجات خطر ابتلا به سرطان را کاهش مي دهد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از پایگاه خبری یورک الرت؛ محققان علوم پزشکی اعلام کردند زنانی که هر روز مقادیر زیادی سبزیجات و میوه مصرف می کنند کمتر از دیگر زنان در خطر ابتلا به سرطان پستان به ویژه از نوع مهاجم آن قرار دارند.
دکتر مریم فروید و همکارانش در دانشگاه هاروارد اعلام کردند گرچه مطالعات پیشین درباره ارتباط بین سبزیجات و سرطان پستان صحبت کرده بودند ولی این مطالعات اندک و محدود بوده است.
نتایج مطالعه این محققان در شماره اخیر نشریه سرطان Cancer منتشر شده است.
محققان دریافتند زنانی که روزانه پنج و نیم وعده میوه و سبزیجات مصرف می کنند به میزان 11 درصد کمتر از زنانی که دو و نیم وعده یا کمتر از میوه و سبزی مصرف می کردند در خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.
سلول‌های سرطانی از سازوکارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند. علت دقیق این پدیده نامشخص است ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا عوامل بیرونی هم‌چون ویروس و مواد سرطان زا موثر باشد.
در یک جاندار سالم، همیشه بین میزان تقسیم سلول، مرگ طبیعی سلولی و تمایز، تعادل وجود دارد.
سرطان شامل همه انواع تومورهای بدخیم می‌شود که در پزشکی آنها را بیشتر با نام نئوپلاسم می‌شناسند.
احتمال بروز سرطان در سنین مختلف وجود دارد ولی احتمال بروز سرطان با افزایش سن زیاد می‌شود سرطان باعث ۱۳٪ مرگ‌ها است بر طبق گزارش انجمن بهداشت آمریکا سالانه هفت میلیون و ششصد هزار نفر بر اثر سرطان مرده‌اند.
سرطان،‌ ویژه انسان نیست و همه جانوران و گیاهان پرسلولی نیز ممکن است به سرطان دچار شوند.
در جنین میزان تکثیر سلول‌ها بیشتر از مرگ طبیعی سلولی است اما در جاندار بالغ میزان مرگ سلولی و تقسیم سلولی به تعادل می‌رسد.

نظر شما