شناسهٔ خبر: 26860827 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

رئيس دفتر فرماندهي کل قوا:

جابه‌جايي سردار جعفري شايعه است

صاحب‌خبر -
رئيس دفتر فرماندهي کل قوا هرگونه جابه‌جايي فرمانده کل سپاه را تکذيب کرد؛ شايعه‌اي که يکي از سايت‌هاي خارجي مطرح کرده بود و حالا سردار شيرازي به تسنيم گفته است که جابه‌جايي فرمانده سپاه «شايعه» است. فعلا به‌هيچ‌وجه جابه‌جايي و تغيير فرمانده سپاه در برنامه نيست.
سردار شيرازي در اين گفت‌وگو تأکيد کرد: بعضي‌ها شايعه کرده‌اند که فرمانده محترم کل سپاه ممکن است از سمت فرماندهي جابه‌جا شوند، اينها همگي شايعه است و صحت ندارد.
او افزود: فعلا به‌هيچ‌وجه چنين جابه‌جايي و تغييري در برنامه نيست. شايعه هم، کار و اقدام خوبي نيست چرا که مسئول و فرمانده و بدنه را سست مي‌کند و اين، قطعا مانع کار است.
رئيس دفتر فرماندهي معظم کل قوا با تأکيد بر اينکه حتما بايد جلوي اين شايعات را گرفت، گفت: شايعه درست‌کردن هيچ فايده‌‌اي ندارد چرا که هر چيزي اصول و روش خود را داشته و از طريق همين روش و اصول همه چيز پيش مي‌رود.
او با بيان اينکه ممکن است ميان خودي‌ها هم کساني باشند که چنين شايعاتي را از روي غفلت مطرح مي‌کنند، گفت: البته ديگران از جمله رسانه‌هاي معاند و ضدنظام هم مشخصا با مقاصد و رويکرد خاص خودشان در اين‌گونه شايعات مي‌دمند؛ شايعاتي که مربوط به نيروهاي مسلح، سپاه و نهادهايي است که اثربخشي زيادي دارند.
رئيس‌دفتر فرماندهي معظم کل قوا درباره جابه‌جايي سردار آبرومند از معاونت هماهنگ‌کننده سپاه و معرفي سردار سلامي به‌عنوان سرپرست اين معاونت و ارتباط اين موضوع با شايعات درباره فرمانده سپاه، تأکيد کرد: اين‌گونه انتصابات جزء اقدامات جاري هر فرمانده است و اين انتصاب نيز جزء اختيارات فرماندهي سپاه است. اين انتصاب در جهت عکس شايعه منتشرشده درباره جابه‌جايي فرماندهي کل سپاه بود و نشان داد که سردار جعفري با قوت و برنامه در حال ادامه کار و فعاليت است.
ادامه مسئوليت حداقل تا 3سال ديگر
سردار محمدعلي(عزيز)جعفري، فرمانده کل سپاه پاسداران، سال گذشته در مراسم معرفي فرمانده جديد سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ، با اشاره به خبرهايي درباره پايان يا تمديد فرماندهي‌اش گفته بود: مسئوليتش در سمت فرماندهي کل سپاه حداقل تا سه سال ديگر ادامه خواهد يافت و با تلاش مضاعف به خدمتگزاري خود به نظام و انقلاب ادامه خواهد داد.
فرمانده کل سپاه کيست
سردار محمدعلي(عزيز)جعفري، سال 1386 با حکم مقام معظم رهبري به فرماندهي کل سپاه پاسداران منصوب و جايگزين سردار يحيي رحيم‌صفوي شد. او در همان سال به درجه سرلشکري نائل شد. محمدعلي جعفري متولد سال ۱۳۳۶ در يزد است که تحصيلات خود  را تا مقطع دبيرستان در اين شهرستان به پايان رساند. او در سال 1356 در رشته معماري در دانشگاه پذيرفته شد و فعاليت‌هاي سياسي خود را نيز در همان دوران شروع کرد.
در سال 58 به عنوان نماينده دانشکده معماري در انجمن اسلامي دانشگاه تهران حضور داشت و در تسخير سفارت آمريکا در تهران نيز فعال بود و همراه با عليرضا افشار به نمايندگي از سوي انجمن اسلامي به جمع تسخيرکنندگان سفارت آمريکا و گروگان‌گيري 52 ديپلمات پيوست. عزيز‌جعفري در گزينش نخستين بسيج، قبول شد و چندي بعد در واحد پاسداران انقلاب فرهنگي فعاليت خود را آغاز کرد. پس از شروع جنگ به عنوان بسيجي به جبهه رفت. او عضو اطلاعات سپاه شد و به کردستان رفت و از خرداد 1360 رسما وارد واحدهاي رزمي سپاه شد و به عضويت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درآمد و تا پايان جنگ به صورت پيوسته و به عنوان فرمانده قرارگاه‌هاي عمليات غرب و جنوب حضور داشت.
فرماندهي عمليات سوسنگرد، معاونت سپاه شوشتر، فرماندهي تيپ‌هاي عاشورا و الغدير، فرماندهي قرارگاه‌هاي غرب، قدس و نجف و حضور در کربلاي چهار و پنج بخشي از مسئوليت‌هاي سردار جعفري در زمان جنگ  ايران و عراق است. عزيز‌جعفري پس از بهبودي از جراحت حاصله در کربلاي چهار و پنج، به ستاد سپاه منتقل شد و در سمت معاون عمليات ستاد کل و سپس جانشين رئيس ستاد فعاليت کرد و بعد از مدتي به فرماندهي نيروي زميني سپاه رسيد. او در سال ۱۳۷۱ مدرک کارشناسي ارشد در رشته معماري را دريافت کرد. تدريس در مرکز علمي نظامي دافوس از ديگر سوابق اوست.
عزيز‌جعفري، سال 1371 مسئوليت فرماندهي نيروي زميني سپاه را به مدت 13 سال بر عهده گرفت که در پنج سال آخر آن، مسئوليت فرماندهي قرارگاه ثارالله تهران نيز بر عهده او بود. آخرين مسئوليتي که از سال 1384 ا به او محول شده بود، راه‌اندازي مرکز راهبردي سپاه بوده است.
نبرد نامتقارن
فرمانده سپاه پاسداران در نخستين مصاحبه مطبوعاتي خود بعد از دريافت حکمش در سال 1386، در جواب به سؤالي درباره «ادامه استراتژي نبرد نامتقارن در سپاه» ضمن اشاره به برتري مادي و تکنولوژي دشمن، گفته بود: «ما بايد به سمت انتخاب سياست‌ها و روش‌هاي مناسبي برويم تا در صورت نياز بتوانيم اين نيازمندي‌ها را كنترل كرده و همچون جنگ 33روزه شكست را به دشمن بچشانيم».
سردار جعفري در جلسه توديع خود از فرماندهي نيروي زميني سپاه در شهريور ۸۴ با اشاره به مشکلات و معضلات دهه 70 در تشريح کارنامه ۱۳ساله خود گفت: «با فرمان فرمانده کل قوا دو مأموريت عمده به ما واگذار شد؛ يکي مقابله با ناامني‌هاي جنوب شرق کشور و ديگري مأموريت برقراري امنيت در کردستان که بعد از دو سال با اعزام چند تيپ از نيروي زميني به آن مناطق و ايجاد اقدامات تاکتيکي و هوشمندانه، ضدانقلاب از آن منطقه فرار کرد. اين موفقيت در حالي نصيب ما شد که در سال‌هاي قبل از آن، در درگيري با ضدانقلاب در آن منطقه ما هر سال در حدود ۲۰۰ شهيد مي‌داديم. ولي در اواسط دهه 70 امنيت کردستان را برقرار کرديم و حتي يک شهيد هم نداديم».
به گفته عزيز‌جعفري، «بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر سمت‌وسوي همه فعاليت‌هاي نيرو تغيير کرد و تلاش مضاعفي برای ايجاد آمادگي رزمي صورت گرفت که اولين اقدام در اين راستا طرح‌ريزي نبرد نامتقارن بود که متعاقب آن رزمايش‌هايي در چارچوب نبرد نامتقارن انجام گرفت».
تغييرات در سپاه بعد از سردار جعفري
از جمله تغييراتي که در سپاه با آمدن جعفري صورت گرفت، تغييرات ساختاري در سپاه‌هاي استاني بود. همچنين تقويت بخش سايبري سپاه که در فضاي اينترنت به فرماندهي پدافند سايبري مشهور شده و ورود و مقابله بسيج به بحث تهديدات نرم هم از ديگر تغييرات در دوره سردار جعفري است. به‌دست‌گرفتن مسئوليت امنيت خليج‌فارس و حضور در خليج عدن، گسترش نيروي هوافضاي سپاه و برخي تغييرات در راستاي گسترش اشراف اطلاعاتي سپاه و... از ديگر تغييرات در دوره سردار جعفري است. 

نظر شما