شناسهٔ خبر: 26860813 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

هشدارهای قبل از سکته قلبی

سکته قلبی عامل مرگ و میر عده زیادی از مردم است، اما می‌توان با دقت در نشانه‌های هشداری قبل از سکته از وقوع حوادث تلخ جلوگیری کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، سکته قلبی این روزها عامل مرگ و میر بسیاری از افراد به ویژه جوانان است. از آنجا که اکثر این مرگ و میرها بدلیل بیماری‌های کروناری قلبی می‌باشند، آگاهی در مورد حمله قلبی مهم است. هیچگاه مشکلات قلبی را فراموش نکنید چرا که موضوع آن‌ها چیزی غیراز مرگ و زندگی نمی‌باشد.

برای مثال آگاهی شما در مورد علایم هشدار دهنده سکته قلبی باید زیاد باشد، چرا که شمارا در کمک به خودتان و نزدیکانتان توانمندتر می‌کند. واکنش و عملکرد سریع باعث نجات بسیاری از زندگی‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دارویی که خطر سکته‌های قلبی را کاهش می‌دهد

برخی ازحملات قلبی ناگهانی و شدید هستند. اما اکثر آن‌ها به آهستگی آغاز می‌شوند و با درد یا ناراحتی خفیفی همراه میباشند. در این قسمت برخی از علایم سکته قلبی ذکر می‌شوند:احساس ناراحتی، فشار، پری یا درد در مرکز قفسه سینه که بیش از چند دقیقه به طول انجامیده یا رفع شده و دوباره بر گردد.

یک حمله کروناری (حمله قلبی) زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به ناحیه‌ای از قلب قطع می‌شود (اغلب توسط یک لخته خون). این حالت اغلب بدین دلیل رخ می‌دهد که سرخرگ‌های تامین کننده خون عضلات قلب بدلیل رسوب چربی، کلسترول و سایر مواد که پلاک نامیده می‌شود، بتدریج ضخیم‌تر، سفت‌تر و تنگ ترمی شوند. اگر پلاک جدا شود و لخته خون تشکیل گردد، جریان خون دچار انسداد شده و حمله قلبی رخ می‌دهد.

این روزها خانواده‌های زیادی در دنیا به خاطر مرگ ناگهانی عزیزانشان در اثر سکته قلبی سوگوار هستند، اما می‌توان با دقت در نشانه‌های هشدار قبل از سکته از وقوع حوادث تلخ جلوگیری کرد.

کارشناسان بهداشتی به افراد سالمند و میانسال و نیز افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی را دارند توصیه می‌کنند نسبت به برخی علائم که هشدار وقوع حمله قلبی است بی توجه نباشند.

گفتنی است، از جمله این علامت‌ها می‌توان احساس تنگی نفس و فشار روی قفسه سینه، داشتن علائم سرماخوردگی و آنفولانزا، ایجاد عرق سرد بر روی پیشانی، سرگیجه، خستگی و ضعف را نام برد.

متخصصان بویژه توصیه می‌کنند افراد نسبت به وضعیت ریه خود جدی باشند، زیرا ریه و قلب دوعضوی هستند که به شدت به همدیگر وابسته هستند و کارکرد ضعیف ریه می‌تواند سبب رسیدن کم اکسیژن و مواد مغذی به قلب.

مرگ بخش‌هایی از سلول‌های آن و در نهایت ایست قلبی شود.

کارشناسان اعتقاد دارند بروز سکته قلبی در زنان و مردان به یک شکل نیست و معمولا علائم هشدار دهنده بروز سکته در زنان کمتر نمایان می‌شود.

کارشناسان معتقدند که عوامل مختلفی باعث بروز سکته قلبی می‌شود از جمله سن، فاکتورهای ژنتیکی، بی تحرکی، چاقی، رژیم غذایی نامناسب، استعمال دخانیات، استرس و خشم کنترل نشده، فشار خون بالا و جنسیت که همگی می‌توانند سبب بروز سکته قلبی حتی در سنین جوانی در افراد شود، در عین حال کارشناسان با توجه به متداول بودن درد قفسه سینه در اکثر بیماران مبتلا به حمله قلبی به افراد توصیه می‌کنند از پیش داوری خودداری کرده و به پزشک مراجعه کنند، زیرا همیشه درد قفسه سینه به خاطر بروز سکته قلبی نیست و گاهی اوقات می‌تواند در اثر نفخ معده بروز کند، اگر درد قفسه سینه و احساس تنگی نفس برای چند روز ادامه داشته باشد و فشاری بسیار زیاد بر روی قلب احساس شود زنگ خطری جدی برای حمله قلبی است.

کارشناسان حال به افرادی که دچار سکته قلبی قبلا شده اند توصیه می‌کنند در هوای آلوده فعالیت در فضای آزاد را کاهش دهند همچنین داروهای خود را سر وقت مصرف کنند، و نیز در صورت احساس بروز استرس در قلب خود حتما به پزشک مراجعه کنند.

همچنین افراد اگر احساس کرده اند دچار سکته قلبی خفیف شده اند سریعا به اورژانس مراجعه کنند، زیرا پزشک تنها با گرفتن نوار قلبی می‌تواند بروز سکته قلبی در آن‌ها را شناسایی کند و نسبت به نوع درمان مورد نیاز تصمیمات لازم را بگیرد.

در هنگام بروز سکته قلبی وجود افراد آموزش دیده که بتوانند CPR انجام دهند شانس طلایی برای زنده ماندن فرد است.

منبع: برنا

نظر شما