شناسهٔ خبر: 26860617 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

آوانس آمریکا به روسیه برای خرید سلاح

وزیر دفاع آمریکا روز شنبه در اظهاراتی ضمن انتقاد از برخی سیاست های روسیه، تاکید کرد که تحریم خرید سلاح از مسکو باید با استثناهایی همراه باشد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

«جیمز متیس» گفت: برای جلوگیری از اینکه برخی کشورها بطور کامل به دامان روسیه سوق داده نشوند، باید درباره خرید سلاح از این کشور استثناهایی قائل شد.

متیس ضمن تاکید بر اینکه روسیه باید تاوان رفتار تهاجمی، بر هم زدن ثبات اوکراین و هزینه اشغال بخشی از خاک این کشور را بپردازد، گفت:با وجود وضع تحریم های لازم و متناسب با نگرش مخرب روسیه، لحاظ کردن برخی موارد استثنایی در اعمال و نظارت بر قانون کاستا (Caatsa) یک ضرورت محسوب می شود.

وزارت امور خارجه آمریکا هنوز به سخنان وزیر دفاع مبنی بر لزوم استثناء قائل شدن در تحریم کشورهای خریدار سلاح از روسیه واکنشی مستقیم نشان نداده است.

کنگره آمریکا سال 2017 میلادی با تصویب قانونی که حمایت جمهوری خواهان و دمکرات ها را به همراه داشت روسیه را به دلیل تجاوز به خاک اوکراین و نیز دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تحت تحریم و مجازات های اقتصادی و نظامی قرار دارد.

بر اساس این قانون که به «کاستا» شهرت یافت، هر کشور یا سازمانی که با شرکت های روسی قرارداد تسلیحاتی منعقد کند، با مجازات های اقتصادی شدیدی از سوی آمریکا رو به رو خواهند شد.

این قانون در حالی به تصویب رسید که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در همان زمان نیز تمایل قلبی چندانی به تصویب آن نداشت. ترامپ بعد از به قدرت رسیدن از هر تلاشی برای عملی کردن وعده انتخاباتی خود مبنی بر نزدیکی با روسیه تحت رهبری ولادیمیر پوتین فروگذار نکرده است.

قانون تحریم های روسیه با وجود تصویب و اجرایی شدن، همچنان در آمریکا بحث انگیز است. برخی معتقدند مجازات های در نظر گرفته شده علیه طرف های معامله تسلیحاتی با روسیه به خصوص برای برخی متحدان آسیایی آمریکا نظیر هند می تواند به روابط خوب واشنگتن با این کشورها لطمه بزند.

هند بزرگترین وارد کننده تجهیزات دفاعی در جهان، از دیر باز مشتری پر و پا قرص ادوات و تسلیحات نظامی روسیه است.

دهلی نو همچنین برای در اختیار گرفتن سیستم های پدافند موشکی اس 400 روسیه مذاکراتی را با مسکو آغاز کرده است.

نظر شما