شناسهٔ خبر: 26860549 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

پرسپولیس بدون وحید امیری چه شکلی است؟

معارفه‌های بدون لبخند

دنیای اقتصاد : شوکی که عصر جمعه به پرسپولیسی‌ها وارد شده بود، پیش از ظهر دیروز کامل شد و وحید امیری بعد از گذراندن تست‌های پزشکی، قراردادش را به‌طور رسمی با باشگاه ترابوزان اسپور ترکیه امضا کرد. با توجه به پایان قرارداد وحید، از مدت‌ها پیش بحث ادامه همکاری پرسپولیس با او مطرح بود. مدیران باشگاه ابتدا همه چیز را به بعد از جام‌جهانی موکول کردند، اما با بازگشت کاروان تیم ملی از روسیه، دیگر خبری از وحید امیری نشد. این بازیکن تنها در چند نوبت مدیر برنامه‌هایش را به دفتر باشگاه فرستاد تا در مورد شرایط همکاری مذاکره کند. با این وجود به‌نظر می‌رسد درست همان زمان که بحث تمدید قرارداد او با پرسپولیس به‌صورت «صوری» در تهران پیش می‌رفت، امیری توافق نهایی‌اش را با ترابوزان انجام داده بود. حالا این شائبه مطرح شده که قصد وحید از ادامه مذاکرات در تهران، صرفا وصول مطالبات قدیمی‌اش بوده و او از خیلی وقت پیش به توافق نهایی با ترابوزان دست یافته بود. به هر تقدیر امیری که دو سال پیش از نفت به پرسپولیس آمد، دیروز مقابل دوربین‌های تلویزیونی رسما اوراق قراردادش با ترابوزان را امضا کرد و به مدت دو سال به عضویت تیم پنجم لیگ ترکیه درآمد.

صاحب‌خبر -

سومین پاتک ترک‌ها

جذب وحید امیری، سومین پاتک ترکیه‌ای‌ها به پرسپولیس ظرف دو سال گذشته بود. پیش از آغاز لیگ شانزدهم، مهدی طارمی و رامین رضاییان به‌طور ناگهانی ناپدید شدند و چند روز بعد تصویرشان درحال گذراندن تست‌های پزشکی ریزه‌اسپور منتشر شد. دو بازیکن اصلی سرخپوشان در آن زمان با ریزه قرارداد هم بستند؛ اما پشیمان شدند و به تهران برگشتند تا پرسپولیس وارد ماجرایی شود که هنوز با محرومیت از یارگیری دارد تاوانش را می‌دهد. حالا هم امیری به ترابوزان پیوسته. وجه مشترک این انتقال‌ها، ظاهرا معارفه بدون لبخند است. امیری هم دیروز در مراسم عقد قرارداد درست مثل رضاییان و طارمی کمی «گیج» به نظر می‌رسید؛ اما دیگر کار از کار گذشته و حتی در صورت پشیمانی احتمالی هم بعید است پرسپولیسی‌ها به بازگرداندن چنین بازیکنی فکر کنند و دوباره پای اردوغان را وسط بکشند! بازیکنان ایرانی حاضر در فوتبال ترکیه معمولا عاقبت به خیر نشده‌اند؛ اما امیدواریم این قصه در مورد ترابوزان فرق داشته باشد؛ به‌ویژه که این باشگاه قصد جذب مجید حسینی را هم دارد و ممکن است دومین ملی‌پوش فیکس ایران در جام‌جهانی را نیز استخدام کند.

۴۰ درصد پرسپولیس رفت

با جدا شدن وحید امیری از پرسپولیس، چیزی حدود ۴۰درصد از نفرات ترکیب اصلی سرخپوشان در فصل گذشته حالا از این تیم کوچ کرده‌اند. صادق محرمی که دفاع راست فیکس بود به لیگ کرواسی رفت، فرشاد احمدزاده که وینگر راست اصلی برانکو بود سر از لهستان درآورد، محسن مسلمان با حاشیه‌هایش راهی ذوب‌آهن شد و حالا امیری هم وسایلش را جمع کرده و به ترکیه رفته است. مسلما در این شرایط برانکو برای روی فرم نگه داشتن تیمش کار بسیار سختی خواهد داشت. از لیگ که بگذریم، پرسپولیس فصل آینده باید در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف الدحیل قطر برود؛ تیمی که هر چقدر پرسپولیس فروخته، آنها خریده‌اند و تقویت شده‌اند! جالب است که لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب دو تیم ایرانی و دو تیم قطری دارد؛ آن وقت هر دو تیم ایرانی تا خرخره در بحران هستند و قطری‌ها دارند از زندگی لذت می‌برند! السد که در گام اول حریف استقلال است و شاید در نیمه‌نهایی به پرسپولیس بخورد، حسابی خودش را تجهیز کرده. با این شرایط باز هم قهرمان آسیا نمی‌شویم و باز ستاد بحران و کمیته تعیین دلایل ناکامی تشکیل می‌دهیم تا بدانیم چرا این ناکامی‌ها مدام تکرار می‌شوند؛ درحالی‌که ریشه ناکامی فردا، اتفاقات همین امروز است.

وزیر هنوز پرسپولیسی است؟

مسعود سلطانی‌فر امسال بیشترین فشارها را از طرف برخی هواداران استقلال تحمل کرده؛ کسانی که عقیده دارند او و پسرش پرسپولیسی هستند و از قصد کاری می‌کنند که قرمزها در وضعیت بهتری نسبت به آبی‌ها قرار داشته باشند. این مساله به‌ویژه بعد از جدایی امید ابراهیمی از استقلال جدی شد، اما حالا می‌بینیم که با احتساب وحید امیری، پرسپولیس چهار بازیکن اصلی‌اش را از دست داده و این در حالی است که آنها بر خلاف استقلال قادر به جذب بازیکن هم نیستند. حالا باید پرسید آیا وزیر همچنان «پرسپولیسی» به‌نظر می‌رسد؟ و آیا تفاوت در سبک مدیریتی دو باشگاه خیلی فاحش است؟ واقعیت آن است که در خیلی از موارد فوتبال ایران از مصائبی با ریشه‌های مشترک رنج می‌برد که به‌طور مثال عقد قراردادهای کوتاه‌مدت و کاملا منطبق با منافع بازیکنان، از آن جمله است. کریس رونالدو با یوونتوس قرارداد پنج‌ساله می‌بندد؛ اما امثال ابرهیمی و امیری تن به بیشتر از قرارداد یک‌ساله نمی‌دهند. تا این مشکلات برطرف نشود، آش همین آش و کاسه همین کاسه خواهد بود؛ آنچه به رنگ مورد علاقه وزیر و پسرش هم چندان ارتباطی ندارد!

نظر شما