شناسهٔ خبر: 26860392 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جدال «عشق» و «فقر امکانات» در ژیمناستیک

تهران- ایرنا- ژیمناستیک ورزش پرطرفدار جهان و پر مدال المپیک - به رغم سرمایه گذاری عظیم دیگر کشورهای آسیایی - در ایران به دلیل شرایط مالی مهجور مانده تا ورزشکاران اعزامی به بازی های آسیایی 2018 همچنان در سالنی گرم و غیراستاندارد فقط به خاطرعشق به تمرین های خود ادامه دهند.

صاحب‌خبر -

خیلی وقت بود که می خواستم به اردوی تیم ملی ژیمناستیک هنری بروم تا کار نمایندگان ایران پیش از اعزام به بازی های آسیایی جاکارتا را از نزدیک ببینم و دقایقی با آنها گفت وگو کنم. روابط عمومی فدراسیون آدرس سالن شهید «آذرپی» در ورزشگاه شهید شیرودی را داد و در هوای گرم ظهر تابستان وقتی به در ورودی ورزشگاه رسیدم، -در حالی که صورتم غرق عرق بود-، دیدم نامی از اسم گذشته سالن بر روی آجرهای فرسوده ورزشگاه نیست. شاید قصد تعمیر و بازسازی باشد و شاید هم قرار به جایگزین کردن اسمی جدید. به هر حال وقتی وارد سالن تمرین شدم، دلم گرفت.
از آخرین باری که به این سالن آمده بودم، نزدیک به دو سال گذشته بود و یادم هست همان موقع روسای وقت فدراسیون ژیمناستیک (جعفر درویش زاده وشروین اسبقیان) گفته بودند که قصد جایگزینی لوازم جدید برای این رشته را دارند. ولی وسیله ای که اضافه نشد هیچ، بلکه همان وسایل فعلی انگار با چشمانی اشک بار با رویی رنگ پریده تر مقابلم خود نمایی می کردند.
شش نفر از ژیمناستیک کارهای ایران همراه با «محمدرضا خیرخواه» سرمربی تیم ملی ژیمناستیک هنری در سالنی به شدت گرم مشغول آماده سازی خود بودند. ولی انگار هوا اینجا ایستاده است. انگار سیستم تهویه و خنک کننده سالن های ورزشی هنوز اختراع نشده و اگر همان چند پنجره باز در بالاترین نقطه دیوارها نبودند، نمی دانستم ورزشکاران چگونه نفس می کشیدند؟
خیرخواه با کمری دردمند به دلیل حمل وسیله خرک در داخل سالن، مشغول راهنمایی شاگردانش بود و با همان حالت هم به گرمی از من (خبرنگار ایرنا) استقبال کرد.
سعیدرضا کیخا، حمیدرضاقاقزانی، محمدرضاخسرونژاد، محمدشفیعی، مهدی احمد کهنی و سامان مدنی ژیمناست کارهای حاضر در اردو تیم ملی هستند که قرار است پس از رقابت های انتخابی چهار نفر آنها به جاکارتا محل انجام بازی های آسیایی 2018 اعزام شوند. آنها با شور و اشتیاق چنان بازوان و دستان خود را درمیله های وسایل ژیمناستیک گره می زدند که گویی قطره های عرقی را که از شقیقه ها، گونه ها و بالای بینی آنها به پایین سرازیر می شد حس نمی کنند. آنها فقط یک هدف دارند؛ می خواهند پرچم ایران را در بازی های آسیایی به اهتزار درآورند. ولی آیا می شود؟ آیا ایران که هیچگاه در این رشته در بازی های آسیایی صاحب مدال نشده، می تواند برای نخستین بار روی سکوی آسیا برود؟ آیا می تواند حریفان آسیایی خود مانند چین، کره جنوبی، ژاپن و چین تایپه را که در حقیقت حریفان جهانی و صاحب نام و نشان در ژیمناستیک هستند، مغلوب کنند؟ همه آنها به خبرنگار ایرنا گفتند که می خواهند و می توانند، ولی به شرطی که مسئولان همه بخواهند.
کیخا کاپیتان تیم ملی ژیمناستیک ایران در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا، اخیرا موفق شد در رقابت های جهانی ترکیه پنجمین حرکت ابداعی خود به نام کیخا 5 را در کتاب داوری جهانی این رشته به ثبت برساند. اما به دلیل ریسک بالای این حرکت ابداعی آن را در بازی های آسیایی اجرا نخواهد کرد.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص اینکه آیا سرانجام ایران در بازی های آسیایی برای نخستین بار صاحب مدال خواهد شد یا خیر؟ گفت: پیش بینی کسب مدال در بازی های آسیایی اندونزی دشوار است؛ زیرا در کنار افزایش قدرت و تعادل در وسیله خرک، باید با بزرگان جهانی این رشته که همه از کشورهای آسیایی هستند، نیز رقابت کنیم. ولی هدف همه اعضای تیم ملی طلسم شکنی در جاکارتا است تا برای نخستین بار در این بازی ها به مدال برسیم.
کیخا در باره برنامه هایش در جاکارتا نیز اظهار داشت: برنامه سرمربی این است که من بیشتر روی وسیله خرک حلقه تمرکز کنم و در صورتی که تیم اعزامی در بخش تیمی و شش وسیله نیاز به کمک داشت، به آنها اضافه شوم.
وی گفت که امکانات و وسایل این رشته ورزشی کهنه و فرسوده و چندین سال است که لوازم جدید و با کیفیت وارد کشور نشده و از طرفی تولیدات ملی در رشته ژیمناستیک نیز از سطح بین المللی فاصله دارد.
کاپیتان تیم ملی ایران ادامه داد: در شهر شیراز -استان محل زندگی ام- حتی یک وسیله خرک حلقه استاندارد وجود ندارد تا امکان تمرین مهیا باشد و امیدوارم روزی این کمبودها جبران شود.
«حمیدرضا قاقزانی» که در وسیله دارحلقه تخصص دارد، نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: چین، ژاپن و کره قدرت های اصلی رشته ژیمناستیک در آسیا و جهان و در هر شش وسیله دارای اعتبار و مدال هستند.
او که در رقابت های بین المللی اسلوونی صاحب مقام دوم شد، گفت که برای ارتقای این رشته ورزشی نیاز است که به ورزشکار اهمیت داده شود و امکانات به روز در اختیار آنها قرارگیرد تا انگیزه ژیمناست ها هم بیشتر شود.
این ژیمناست هنری ایران افزود: هر چند از مسئولان برای برگزاری اردو تشکر می کنم، ولی رسیدگی و داشتن لوازم مناسب ژیمناستیک، ملی پوشان را به موفقیت نزدیک می کند.
«مهدی احمد کهنی» ژیمناستیک 21 ساله کرمانی تیم ملی که در رقابت های بین المللی اسلوونی در وسیله دار حلقه و حرکات زمینی به مقام نخست رسید و در وسیله پارالل عنوان دومی و در شش وسیله نیز به مقام سوم رسیده بود، هم در گفت و گو با ایرنا گفت: همه ورزشکاران امیدوارند که به فینال بازی های آسیایی راه یابند و حتی اگر به مدال نرسیم، جایگاه تیم را از مکان هفتمی دوره قبل در اینچئون کره جنوبی ارتقاء دهیم. البته اردوها مرحله به مرحله سختر می شود، ولی برای افتخار آفرینی کشور آن را تحمل می کنیم.
وی درباره وضعیت امکانات و تجهیزات ژیمناستیک گفت: دوست ندارم وارد حاشیه شوم و تمام تمرکزم برای بازی های آسیایی است. ولی هیچکدام از وسایل حاضر به دلیل فرسودگی نه تنها در حد استاندارد جهانی نیست، بلکه از رده خارج است. البته برای ارتقاء این رشته نیاز است رسانه ها در کنار توجه مسئولان به این رشته اهمیت دهند تا علاقه مندان به ژیمناستیک جذب شوند.
«محمدرضا خسرونژاد» ژیمناست 18 ساله ایران که در رقابت های آسیایی در وسیله پارالل فینالیست شد و قهرمانی رقابت های اسلوونی در همین وسیله را نیز در کارنامه دارد در گفت و گو با ایرنا گفت: رقبای ایران در بازی های آسیایی در حقیقت حریفان صاحب سبک جهانی در ژیمناستیک هستند که به نحوی بازی های آسیایی در این رشته مصاف با حریفان قدر جهانی است.
وی افزود: وسایل رشته ژیمناستیک متعلق به 15 سال پیش است و اگر رسیدگی به این رشته بیشتر شود، قطعا نتایج بهتری هم در این رشته پر مدال حاصل می شود.
«سامان مدنی» ژیمناست 22 ساله ایران از استان مازندران است که به فینال وسیله پرش خرک و پارالل بازی های کشورهای اسلامی راه پیدا کرد و در رقابت های اسلوونی نیز صاحب مدال طلا در پرش خرک و برنز پارالل شد.
مدنی در گفت وگو با ایرنا از زحمات کادرفنی و فدراسیون قدردانی کرد و گفت، امیدوار است به فینال بازی های آسیایی راه یابد.
وی افزود: تغییر دیدگاه مردم و مسئولان می تواند در رشد این رشته ورزشی پر مدال تاثیر زیادی داشته باشد. البته در استان مازندران سرمایه گذاری خوبی انجام شده است تا علاقه مندان از سن پایین در این رشته فعالیت داشته باشند.
«محمد شفیعی» 18 ساله از تهران که در وسیله بارفیکس و پرش خرک تخصص دارد و با صراحت می گوید: شانس کسب مدال در بازی های آسیایی جاکارتا - به استثنای کیخا- برای دیگر ورزشکاران اعزامی خیلی کم است، ولی شانس فینالیست شدن دارند.
وی در خصوص ضعف امکانات این رشته نیز گفت: امکانات حرف اول را در ژیمناستیک می زند و به رغم تلاش فدراسیون در خصوص رفع کمبودها، اگر قرار باشد وسایل مورد نیاز خریداری شود، فدراسیون باید تمام بودجه یک سال خود را در این خصوص هزینه کند.
شفیعی ادامه داد: علاوه بر کمبود تجهیزات، ورزشکاران ژیمناستیک با فقر ملی مواجه هستند و منبع درآمدی ندارند. اگر مسابقات لیگ ژیمناستیک برگزار شود، بخشی از این مشکل حل خواهد شد و ژیمناست کاران می توانند دارای درآمد هر چند ناچیز شوند.
پیش از این «محسن سلیمانی» دبیر فدراسیون ژیمناستیک در گفت و گو با ایرنا گفته بود که یک دست لوازم ژیمناستیک با قیمت قبلی ارز، حدود یک میلیارد و 400 میلیون تومان است که با توجه به ممنوعیت ورود لوازم خارجی، فدراسیون برنامه ای برای خرید این لوازم ندارد، البته تنها راه برطرف کردن این مشکل توانمند کردن تولیدکنندگان داخلی است.
وی گفته بود که برای ارتقاء وسایل و امکانات ژیمناستیک عزم مالی و نگاه خاص مسئولان ورزش کشور، آموزش و پرورش و دولت نیاز است.
هجدهمین دوره بازی های آسیایی از 27 مرداد تا 11 شهریور ماه به میزبانی سه شهر اندونزی با حضور بیش از ١١هزار ورزشکار از ٤٠ کشور برگزار می شود که بیش از 380 ورزشکار زن و مرد ایرانی در 44 رشته ورزشی در این رقابت ها شرکت خواهند کرد.
گزارش از محمد مهدی موذن**
ورزشی**9029**1368

نظر شما