شناسهٔ خبر: 26860381 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

روز شنبه شاخص کل بورس، نرخ دلار غیررسمی و قیمت سکه صعودی شدند

تشدید نوسان بازارهای داخلی

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

صاحب‌خبر -

بازار سهام

رشد شاخص در اوج فصل مجامع

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۵۱۹ واحدی (۵/  ۰ درصدی) در سطح ۱۰۸ هزار و ۲۹۶ واحدی ایستاد. توقف ۱۰۶ نماد در فصل برگزاری مجامع، افت ارزش معاملات تا نزدیک کف ۱۰۰ میلیارد تومانی را رقم زد. «فارس» با خرید حقوقی‌ها بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. با وجود رشد آرام قیمت‌های جهانی فلزات از کف‌های یک‌ساله (لمس کف ۶ هزار دلاری مس)، تردیدها نسبت به جنگ تجاری، مس‌ را به ۶۱۵۱ دلار، روی ۲۵۸۴ دلار و آلومینیوم را به ۲۰۴۵ دلار رساند. اما شناسایی فرصت خرید پس از افت‌های اخیر از برخی فلزی-معدنی‌ها حمایت کرد. شناسایی سود ۲ تومانی در گزارش ۳ماهه «خساپا» تشدید فضای مثبت در خودرویی‌ها را رقم زد. «خبهمن» پس از بازگشایی از مجمع و تقسیم سود ۲۰ تومانی سومین نماد اثرگذار بر شاخص بود. همچنان تردیدها نسبت به دلار و مذاکرات «برجام» ریسک سیستماتیک در بازار سهام است.

31-01

 

بازار ارز

خروج دلار از حبس بازه‌ای

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۷ تومانی به نرخ ۴۳۶۵ تومان معامله شد. با وجود حبس بازه‌ای دلار غیررسمی از ۱۲ تیر تا چهارشنبه هفته گذشته (۲۷ تیر) در بازه ۷۷۰۰ تا ۸۲۰۰ تومان، اما از روز پنج‌شنبه دلار به سطح ۸۲۵۰ تومان رسید. پیش‌تر با بازگشایی بازار دوم ارز و به رسمیت شناختن نرخ دوم بازار ارز، شاهد کاهش التهابات بازار ارز بودیم.  اما اخبار کاهش خرید نفت ایران پیش از آغاز تحریم‌ها، نزدیک شدن به دور اول تحریم‌ها (۶ آگوست) و تاکید اتحادیه اروپا بر قوانین FTAF و رد لوایح از سوی شورای نگهبان موانع افت دلار است. تشدید نوسانات صعودی سکه در بازار آتی نیز با تغییر انتظارات در بازار ارز، روز شنبه دلار را به کانال ۸۵۰۰ تومانی رساند.

31-02

 

بازار سکه

سقف‌شکنی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 120 هزار تومانی در سقف تاریخی 3میلیون و 110 هزار تومانی قرار گرفت. با وجود افت سکه در میانه هفته گذشته تا کف 2 میلیون و 780 هزار تومانی (دوشنبه) در انتظار برای عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده‌، با تحویل سکه‌ها و عدم عرضه آن در بازار، رشد 330 هزار تومانی سکه در 4 روز رقم خورد. در این شرایط شاهد بازگشت طلای جهانی روز جمعه از کف یک‌ساله (08/  1211 دلار) تا سطح 1231 دلار بودیم. در بازار ارز غیررسمی نیز روز شنبه دلار در سطح 8500 تومانی قرار گرفت. بنابراین تغییر انتظارات و سیگنال بازار آتی سکه (با رسیدن سررسید شهریور به سه میلیون و 400 هزار تومان) مقاومت سقف 3 میلیون تومان را شکست و دو کانال‌شکنی سکه را رقم زد. همچنان روند دلار غیررسمی و بازار آتی مورد توجه معامله‌گران است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

دومین هفته نزولی طلا

هر اونس طلای جهانی با افت 8/  0 درصدی به قیمت 5/  1231 دلار معامله شد. پس از رسیدن طلای جهانی به کف یک‌ساله، 08/  1211 دلاری با رشد شاخص دلار به سقف یک‌ساله، روز جمعه تغییر روند شاخص دلار، طلا را به کانال 1230 دلاری رساند. سخنان جروم پاول، رئیس فدرال رزرو با ارائه تصویر مناسب شرایط اقتصادی و تداوم روند تدریجی افزایش نرخ بهره، عامل حمایت از شاخص دلار شد. اما روز جمعه اعلام نارضایتی ترامپ از سیاست‌های فدرال رزرو افت شاخص دلار را رقم زد. تشدید نگرانی‌ها از ریسک جنگ تجاری با اعلام آمادگی برای تعرفه به ۵۰۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی چین، عامل کاهش تقاضای محافظه‌کارانه طلا و حمایت از شاخص دلار (با دورنمای کاهش کسری بودجه و کسری تراز تجاری آمریکا) است. با دورنمای افت بیشتر طلا، دارایی‌های طلا صندوق‌های پوشش ریسک را به کمترین سطح در ۵/  ۲ سال آینده رساندند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی «تسه»ها پس از افت

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 7/  0 درصدی به قیمت 66 هزار و 925 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در بازه 67 تا 70 هزار تومانی در دو هفته میانی تیر، هفته گذشته با کاهش تقاضا، بیشترین افت «تسه»ها در سال جاری (1/  4 درصدی) رقم خورد. روز گذشته نیز شاهد روند کم‌نوسان «تسه»ها بودیم. با وجود آمارها از رشد 278 درصدی تعداد معاملات مسکن در اردیبهشت، اما افت 22 درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در خرداد رقم خورد. با وجود این قیمت مسکن در خرداد با ۸درصد افزایش به ۵۴ درصد در مقیاس سالانه رسید. امری که با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، عدم شفافیت در بازار مسکن و اختلاف قابل توجه قیمت خریدار و فروشنده، با افت ۱۴ درصدی تعداد معاملات مسکن در ۳ هفته اول تیر مانع از رشد «تسه»ها شد.

31-05

 

بازار نفت

سومین هفته نزولی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ۹/  ۳ درصدی با ثبت سومین هفته نزولی به قیمت ۲۶/  ۶۸ دلار معامله شد. افزایش تولیدات لیبی با بازپس‌گیری بنادر صادراتی نفت این کشور، افزایش ۵۰۰ هزار بشکه در روز تولیدات عربستان و ۲۰۰ هزار بشکه در روز تولیدات روسیه در کنار گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (IEA) از افزایش تولیدات آمریکا به ۱۱ میلیون بشکه در روز فشار را بر نفت حفظ کرده است. با وجود این اعلام عربستان از کاهش صادرات نفت به میزان ۱۰۰هزار بشکه در روز در آگوست و تردیدها نسبت به ایجاد استثنا برای خریداران نفتی ایران، تا حدی از نفت حمایت می‌کند. روز جمعه بیکرهیوز کاهش (۵ موردی) تعداد دکل‌های نفتی را اعلام کرد. از سمت تقاضا افت واردات چین در ژوئن به کف ۶‌ماهه و تردیدها به جنگ تجاری نیز فشار را بر نفت حفظ کرده است.

31-06

نظر شما