شناسهٔ خبر: 26860344 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پیمانه اقتصادی؛

از «هشدار آمریکا به ترکیه درباره تجارت با ایران به‌ واسطه طلا» تا «ممنوعیت تازه در بازار آتی سکه از امروز»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس در اولین روز هفته، ترامپ چین و اتحادیه اروپا را به دستکاری نرخ ارز متهم کرد، آلمان تحریم‌های اقتصادی ترکیه را لغو کرد، عبور سکه تمام از مرز ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی، افت ۰.۸ درصدی قیمت جهانی طلا در هفته‌ای که گذشت، توقف خرید نفت از ایران به مصرف‌کنندگان ژاپنی آسیب می‌زند، کاهش ۲۰ درصدی تولید تخم مرغ، واردات بیش از ۳۲۴ تن انواع اشیای تزئینی به کشور و چراغ سبز چین به فولکس‌واگن و بی‌ام‌و را در بر دارد.

صاحب‌خبر -

از «هشدار آمریکا به ترکیه درباره تجارت با ایران به‌ واسطه طلا» تا «ممنوعیت تازه در بازار سکه از امروز»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس در اولین روز هفته، ترامپ چین و اتحادیه اروپا را به دستکاری نرخ ارز متهم کرد، آلمان تحریم‌های اقتصادی ترکیه را لغو کرد، عبور سکه تمام از مرز ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی، افت ۰.۸ درصدی قیمت جهانی طلا در هفته‌ای که گذشت، توقف خرید نفت از ایران به مصرف‌کنندگان ژاپنی آسیب می‌زند، کاهش ۲۰ درصدی تولید تخم مرغ، واردات بیش از ۳۲۴ تن انواع اشیای تزئینی به کشور و چراغ سبز چین به فولکس‌واگن و بی‌ام‌و را در بر دارد.

رشد ۵۱۸ واحدی شاخص کل بورس در اولین روز هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه سی تیرماه 97، با افزایش  518 واحدی معادل 0.48 درصد به رقم 108 هزار و 295 واحد رسید. این در حالی است که نماگر بورس در هفته گذشته، در مجموع 1729 واحدش کاهش داشت و دومین هفته نزولی بورس را به ثبت رساند. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزاش 155 واحدی معادل 0.48 درصد به رقم 32 هزار و 414 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 114 واحدی معادل 0.63 درصد، عدد 18 هزار و 404 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 81 واحدی معادل 0.63 درصد به رقم 13 هزار و 129 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 503 واحد افزایش معادل 0.43 درصد را رقم زد و به سطح 117 هزار و 167 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 196واحد افزایش معادل 0.25 درصد به رقم 77 هزار و 987 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روز قبل، با 1917 واحد افزایش معادل 0.86 درصد همراه بود و عدد 224 هزار و 238 واحد را به نمایش گذاشت.

از «» تا «»

ترامپ چین و اتحادیه اروپا را به دستکاری نرخ ارز متهم کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، روز جمعه حملات خود علیه چین و اتحادیه اروپا را شدت بخشید و آنها را متهم به دستکاری ارزهای ملی شان و نرخ های بهره کرد. به نقل از Russia Today، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا طی توییتی بیان کرد: ایالات متحده که در حال حاضر به خوبی جلو می رود، باید حق بازستاندن آنچه برای آمریکا سودآور نبوده و از طریق دستکاری غیر قانونی نرخ ارز و معاملات از دست رفته را برای خود محفوظ دارد. این آخرین حملهٔ ترامپ در جهت افزایش اختلافات تجاری میان آمریکا و شرکای تجاری آن است.

هشدار آمریکا به ترکیه درباره تجارت با ایران به‌ واسطه طلا

«مارشال بیلینگسلی» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مربوط به تأمین مالی تروریسم که همراه با هیأتی برای صحبت درباره تحریم‌های ایران به آنکارا سفر کرده بود، بعد از دیدار با مقامات ترکیه گفت: قطعاً آمریکا درباره تلاش برای تجارت با ایران به‌ واسطه طلا بسیار نگران خواهد شد. ما خرید مقادیر زیاد طلا از سوی ترکیه را رصد می‌کنیم. گفتنی است وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای ایران را همسایه‌ای مهم در روابط اقتصادی و تجاری و همچنین عرصه واردات انرژی توصیف کرد. این درحالی است که بیلینگسلی مدعی شد: شاید ایران همسایه ترکیه باشد اما دوست یا متحد این کشور نیست! بیلینگسلی همچنین اعلام کرد نخستین تحریم‌های ضدایرانی از ابتدای ماه میلادی آگوست (اواسط مرداد) آغاز خواهد شد حال‌آنکه تحریم نفتی و بانکی ایران در ماه میلادی نوامبر اجرا می‌شود. به نقل از مهر، وی همچنین مدعی شد: تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا خیلی شدید و جامع خواهد بود چرا که رفتار ایران به‌حدی نگران‌کننده است که خطر بحران‌آفرینی در خاورمیانه را افزایش داده است! بنابراین فکر می‌کنیم اعمال فشار اقتصادی بهترین راه برای مقابله با مشکل و پرهیز از هرگونه خطای محاسباتی است. باید انتظار آن را داشته باشید که آمریکا بسیار فعالانه‌تر از گذشته (با ایران) برخورد کند. /آسوشیتدپرس

آلمان تحریم‌های اقتصادی ترکیه را لغو کرد

وزارت اقتصاد آلمان روز شنبه اعلام کرد که محدودیت یک میلیارد و 500 میلیون یورویی (یک میلیارد و 700 میلیون دلاری) در زمینه ضمانت های صادراتی به ترکیه در سال جاری تمدید نمی شود. این محدودیت ها در سال 2017 برای اعمال فشار بر آنکارا به دلیل بازداشت یک فعال حقوق بشری آلمان و پنج نفر دیگر از جمله رئیس سازمان عفو بین الملل در ترکیه به اجرا گذاشته شد. وزارت امور خارجه آلمان نیز هشدار منتشر شده در وب سایت خود مبنی بر خطر بازداشت برای مسافران آلمانی در ترکیه را حذف کرد. /خبرگزاری فرانسه

عبور سکه تمام از مرز 3 میلیون و 100 هزار تومانی

روز گذشته، سکه تمام طرح قدیم (بهار آزادی) با افزایش ۱۴۵ هزار تومانی نسبت به پایان روز قبل، به قیمت ۲,۸۷۵,۰۰۰ تومان رسید. هر سکه تمام طرح جدید (سکه امامی)، ۳,۱۲۱,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد که نسبت به نرخ پایانی روز پنجشنبه گذشته، ۱۲۸ هزار تومان گران‌تر شده است. این سکه در بیشترین نرخ به رقم ۳ میلیون و ۱۲۶ هزار تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با رشد ۸۰ هزار تومانی به رقم ۱,۴۸۰,۰۰۰ تومان رسید. هر ربع سکه بهار آزادی در اولین روز هفته، ۷۴۵ هزار تومان ارزشگذاری شد که نسبت به پایان هفته قبل، ۲۰ هزار تومان رشد داشته است. همچنین هر سکه یک گرمی در معاملات دیروز با افزایش ۸ هزار و ۵۰۰ تومان به رقم ۴۲۳,۵۰۰ تومان رسید.

افت 0.8 درصدی قیمت جهانی طلا در هفته ای که گذشت

قیمت طلا در پایان مبادلات روز جمعه تحت تاثیر پیام های جدید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در انتقاد از سیاست های پولی و نرخ بهره فدرال رزرو و متهم کردن چین و اتحادیه اروپا به دستکاری در نرخ ارز، با افزایش نسبی روبرو شده است. قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات روز جمعه با 7 دلار افزایش به بیش از 1231 دلار رسیده است. قیمت طلا نسبت به اواسط ژانویه که به بیش از 1362 دلار رسیده بود حدود 10 درصد کاهش داشته است. به نقل از سایت طلا، قیمت طلا در هفته ای که گذشت با کاهش 0.8 درصدی و شاخص ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای معتبر بین المللی نیز با 0.7 درصد کاهش روبه رو شده است.

دولت پیشنهادی برای دونرخی شدن قیمت بنزین ارائه نداده است

اسدالله قره‌‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اخباری درباره پیشنهاد دولت مبنی بر دو نرخی‌شدن قیمت بنزین به مجلس شورای اسلامی گفت: چنین پیشنهادی با ‌عنوان لایحه از طرف دولت یا طرحی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به کمیسیون انرژی ارائه نشده است. وی افزود: تا کنون به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دو نرخی شدن قیمت بنزین ارائه نشده و آن را تکذیب می‌کنم. غلامرضا شرفی، دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که دو نرخی شدن بنزین به هیچ عنوان مطرح نیست، در این باره به خبرنگار شانا گفت: این مباحث تنها دیدگاه‌های کارشناسی است.

توقف خرید نفت از ایران به مصرف‌کنندگان ژاپنی آسیب می‌زند

یک رسانه ژاپنی اعلام کرد: در صورتی که این کشور از تحریم‌های آمریکا پیروی و واردات نفت از ایران را متوقف کند، قیمت سوخت برای مصرف‌کنندگان ژاپنی افزایش می‌یابد. به گزارش خبرگزاری کیودو، برخی منابع اعلام کرده‌اند برخی از توزیع‌کنندگان سوخت در ژاپن در حال بررسی توقف واردات نفت از ایران در پیروی از تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا هستند. در ژاپن که با کمبود منابع طبیعی روبه‌روست، توقف واردات نفت از ایران به معنای افزایش قیمت بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی به دلیل افزایش هزینه خرید نفت خواهد بود. طبق اعلام اداره منابع ملی و انرژی ژاپن، قیمت بنزین در ژاپن در هفته گذشته به بالاترین حد خود در سه سال و نیم گذشته رسید. قیمت نفت وارداتی از ایران در مقایسه با دیگر کشورها، نسبتا مناسب‌تر است و حدود ۵ درصد از مجموع واردات نفت ژاپن، به خرید نفت از ایران اختصاص دارد. /شانا

کاهش ۲۰ درصدی تولید تخم مرغ

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران از کاهش ۲۰ درصدی تولید تخم مرغ خبر داد و گفت: در چهار ماهه امسال کمتر از هزار تن صادرات انجام شده است. سید فرزاد طلاکش با بیان اینکه قیمت تخم مرغ در دو هفته گذشته تقریبا ثابت بوده است، اظهار داشت: نسبت به ماه گذشته قیمت این محصول کاهش یافته و هم اکنون میانگین قیمت هرکیلوگرم از آن درب مرغداری ۶۰۰۰ تومان است. وی پیش بینی کرد که  وضعیت قیمت طی روزهای آینده به همین شکل بماند و دلیلی برای افزایش یا کاهش نرخ این محصول وجود ندارد. دبیرکل کانون سراسری مرغ تخمگذار ایران درباره شرایط بازار نهاده های دامی نیز افزود: قیمت نهاده ها نسبت به ۲۰ روز گذشته تغییری نداشته و درحال حاضر نرخ هرکیلوگرم کنجاله سویا تحویل درب مرغداری ۲۲۵۰ تومان و ذرت تحویل درب مرغداری بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان است. طلاکش با بیان اینکه صادرات تخم مرغ به دلیل مشکلات قیمتی تقریبا متوقف شده است، گفت: ما در این زمینه با ممنوعیت و محدودیت مواجه نیستیم اما توان رقابت در بازارهای جهانی را نداریم. /مهر

پرواز تهران استانبول به دلیل عدم فروش ارز به مسافران لغو شد

روزنامه الاحوال به نقل از پایگاه ترک زبان آرتی گرچیک نوشت، پرواز تهران به مقصد استانبول به علت اینکه مسافران نتوانستند در فرودگاه ایران  ارز به نرخ دولتی بخرند، لغو شد.

واردات بیش از ۳۲۴ تن انواع اشیا تزئینی به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد، در این مدت بیش از ۳۲۴ تن انواع مجسمه‌های کوچک و اشیای تزئینی غیر از صنایع دستی طلاکوب از ده کشور وارد ایران می‌شود. بنا بر آمار، یک میلیون و ۵۰۵ هزار و ۲۵۳ دلار یا به عبارتی ۵ میلیارد و ۱۷۷ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۶۲۳ تومان واردات صورت گرفته است. بنا بر آمار گمرک واردات از ده کشور امارات متحده عربی، ترکیه، چین، عمان، هلند، اسپانیا، هند، ایتالیا، تایلند و فرانسه وارد کشور شده است. به نقل از میزان، آمار‌ها نشان دهنده آن است که چین بزرگترین صادر کننده انواع مجسمه‌های کوچک و اشیای تزئینی غیر از صنایع دستی طلاکوب به کشور است که در مجموع بیش از ۲۴۱ تن به ارزش ۳ میلیارد و ۷۱۲ میلیون و ۹۷۴ هزار و ۴۷ تومان یا به عبارتی یک میلیون و ۷۹ هزار و ۶۴۹ دلار را شامل می‌شود.
 
چراغ سبز چین به فولکس‌واگن و بی‌ام‌و
 
دولت چین به شرکت‌های خودروسازی فولکس واگن و بی‌ام‌و اجازه داد پیش از حذف رسمی سقف مالکیت خودروسازان خارجی، سهام شرکای چینی خود در شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک را خریداری کنند. به گزارش اتوموتیو نیوز این مجوز طی سفر اخیر لی ککیانگ، نخست وزیرچین به آلمان صادر شد. در عوض این دو خودروساز آلمانی متعهد شدند میزان سرمایه‌گذاری خود در چین را افزایش دهند. همزمان با اعلام این توافق بی‌ام‌و نیز خبر داد ظرفیت تولید در شرکت سرمایه‌گذاری مشترکش با برلیانس افزایش خواهد یافت. فولکس‌واگن نیز در حضور نخست‌وزیر چین قراردادی برای افزایش سرمایه‌گذاری در این کشور امضا کرد. فولکس‌واگن متعهد شد با مشارکت خودروسازی چینی، مرکز تحقیق و توسعه‌ای مختص خودروهای برقی برند سئات در این کشور دایر کند. فولکس‌واگن مشارکت در توسعه جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی و زیرساخت‌های مورد نیاز برای به‌کارگیری فناوری‌های ارتباطی در خودروها را نیز عهده‌دار شده است. چین هم‌اکنون بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان است و این توافق فرصتی بی‌مانند برای کسب سهم بازار در اختیار دو خودروساز آلمانی قرار داده است.
 
کم‌نوسانی «تسه»ها پس از افت
 

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 7/  0 درصدی به قیمت 66 هزار و 925 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در بازه 67 تا 70 هزار تومانی در دو هفته میانی تیر، هفته گذشته با کاهش تقاضا، بیشترین افت «تسه»ها در سال جاری (1/  4 درصدی) رقم خورد. روز گذشته نیز شاهد روند کم‌نوسان «تسه»ها بودیم. با وجود آمارها از رشد 278 درصدی تعداد معاملات مسکن در اردیبهشت، اما افت 22 درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در خرداد رقم خورد. با وجود این قیمت مسکن در خرداد با ۸درصد افزایش به ۵۴ درصد در مقیاس سالانه رسید؛ امری که با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، عدم شفافیت در بازار مسکن و اختلاف قابل توجه قیمت خریدار و فروشنده، با افت ۱۴ درصدی تعداد معاملات مسکن در ۳ هفته اول تیر مانع از رشد «تسه»ها شد. /دنیای اقتصاد

ممنوعیت تازه در بازار آتی سکه از امروز

مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالا اعلام کرد: تا اطلاع ثانوی اخذ موقعیت تعهدی خرید و فروش فزاینده در قراردادهای آتی سکه طلا برای فعالان بازار مقدور نیست.

در اطلاعیه بورس کالا آمده است: به اطلاع کلیه فعالان قراردادهای مشتقه می رساند، مطابق مورد ۲ از بند «ب» ماده الحاقی دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای آتی در شرکت بورس کالا، از روز یکشنبه ۳۱ تیر ماه تا اطلاع ثانوی اخذ موقعیت تعهدی خرید و فروش فزاینده در قراردادهای آتی سکه طلا برای فعالان بازار ممنوع شده است.

از «هشدار آمریکا به ترکیه درباره تجارت با ایران به‌ واسطه طلا» تا «ممنوعیت تازه در بازار سکه از امروز»

برچسب‌ها:

نظر شما