شناسهٔ خبر: 26860089 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اخبار

صاحب‌خبر -

روایت وزیر ارشاد از اشتراک‌گذاری لحظاتی خصوصی در فضای مجازی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با جشنواره عکس تلفن همراه «هشت» با موضوع زیارت می‌گوید: لحظات ناب زیارت ممکن است ابتدا اختصاصی باشد اما وقتی در یک اشتراک عمومی قرار می‌گیرد، برای دیگران فرصتی می‌سازد که چگونه این لحظات ناب را برای خودشان هم پدید آورند.
به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) درحاشیه جشنواره عکس تلفن همراه «هشت» با موضوع زیارت، درباره مقوله زیارت و وجوه مختلف آن گفت: زیارت با لحظه‌های نابی همراه است که در زندگی انسان وجود دارد. این لحظه‌ها که از روح برمی‌خیزد و بر جان می‌نشیند و نمای آن در تن پدیدار می‌شود، لحظه‌هایی است که می‌تواند برای دیگران هم تأثیرگذار و افق‌برانگیز باشد. او اظهار کرد: عکس می‌تواند این لحظه‌های ناب را روایت کند و به دیگران به اشتراک بگذارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به ضرورت تولید محتوای رضوی در فضای مجازی پرداخت و ادامه داد: به نظر می‌آید فضای مجازی بستری است که می‌تواند برای تصویرسازی و تصویردهی از لحظه‌های ناب زیارت به کمک بیاید. لحظه‌های ناب زیارت ممکن است ابتدا اختصاصی باشند اما وقتی در یک اشتراک عمومی قرار می‌گیرند، برای دیگران فرصتی می‌سازند که چگونه این لحظه‌های ناب را برای خودشان هم پدید بیاورند.
صالحی در پایان خاطرنشان کرد: هر مقدار که بتوانیم این لحظه‌های ناب را درست روایت کنیم، کمک می‌کنیم به این که بتوانیم لحظه‌های ناب را هم به وجود بیاوریم.
دومین جشنواره عکس تلفن همراه «هشت» با حمایت بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، سازمان فضای مجازی سراج و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر به دبیری وجیه‌اله شیرمحمدی برگزار می‌شود. آداب و فرهنگ زیارت، جلوه‌های حرم مطهر رضوی، حرم مطهر حضرت معصومه(س) و حضرت شاهچراغ (ع)، انعکاس مراسم و آیین‌های رضوی و امامزادگان و بقاع متبرکه محورهای این جشنواره را تشکیل می‌دهند. ۱۵ مرداد آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره است.  

بهمن فرمان‌آرا به فرهنگسرای ارسباران می‌رود

فیلم سینمایی «دلم می‌خواد» به کارگردانی بهمن فرمان آرا یکشنبه 31 تیر ماه ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران نمایش داده شده و پس از آن با حضور عوامل نقد و بررسی می‌شود. «دلم می‌خواد» داستان زندگی نویسنده‌ای به نام بهرام فرزانه را روایت می‌کند که مدت‌هاست نمی‌تواند داستان بنویسد. وی ناگهان بر اثر یک تصادف اتومبیل، آهنگی در ذهنش تکرار می‌شود که او را به رقص می‌آورد. همین اتفاق شوق نوشتن را در او بر می‌انگیزد. ولی این همه ماجرا نیست. بهمن فرمان آرا کارگردان، امیر پوریا منتقد، کورش جاهد کارشناس سینما و جمعی دیگر از بازیگران و عوامل فیلم، مهمانان چهارصد و هفتاد و سومین نشست باشگاه فیلم تهران هستند.
رضا کیانیان، مهناز افشار، محمدرضا گلزار، رضا بهبودی، ندا مقصودی، پیام دهکردی، صابر ابر، رویا نونهالی، مریم بوبانی، علی سرابی، بهناز جعفری، فرزین صابونی، سحر دولتشاهی، احمد ساعتچیان، مریم شیرازی، نیما راد، آرمینه زیتون چیان، سیاوش چراغی پور و مرتضی زارع بازیگران این فیلم هستند.

عدم صدور مجوز آلبوم چاوشی پس از 9 ماه 

به گزارش ایلنا، هادی حسینی (تهیه‌کننده آلبوم جدید محسن چاوشی) درباره تاخیر در انتشار آلبوم «ابراهیم» گفت: این آلبوم مدت‌هاست که آماده است و برای اخذ مجوزهای لازم به دفتر موسیقی وزارت ارشاد ارسال شده است ولی با گذشت حدود 9 ماه هنوز مجوز انتشار این آلبوم صادر نشده است.
حسینی معتقد است: این ماجرا زمانی نگران‌کننده می‌شود که در هفته‌های گذشته خبر ممنوع‌الفعالیتی محسن چاوشی در برخی رسانه‌ها منتشر شد. هرچند این خبر خیلی زود از سوی واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی تکذیب شد ولی پیش نرفتن پروسه اعطای مجوز آلبوم «ابراهیم» بر نگرانی‌‌ها افزوده است.  محسن چاوشی، شهاب اکبری و فرشاد حسامی تنظیم‌کنندگان قطعات آلبوم «ابراهیم» هستند و کلیه اشعار این آلبوم از سروده‌های حسین صفا است. میثم مروستی و عادل روح‌نواز نوازنده‌هایی هستند که در این آلبوم ساز زده‌اند.

ممنوعیت فروش رمان «موراکامی»
 در هنگ کنگ

فروش «قتل فرمانده» جدیدترین رمان «هاروکی موراکامی» نویسنده مطرح ژاپنی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب هنگ‌کنگ ممنوع اعلام شد. به گزارش ایسنا به نقل از ژاپن تایمز، رمان چندجلدی «قتل فرمانده» که جدیدترین اثر «هاروکی موراکامی» نویسنده ژاپنی است در طرح رتبه‌بندی کتاب‌ها در کشور هنگ‌کنگ به عنوان اثری در «کلاس دو» شناخته شد و نباید به افراد پایین‌تر از ۱۸ سال فروخته شود؛ به همین دلیل فروش آن در نمایشگاه بین‌المللی کتاب هنگ‌کنگ ممنوع اعلام شد. همچنین بر اساس قوانین این کشور، این رمان باید با برچسب هشدار سنی در کتاب‌فروشی‌ها به فروش برسد.  مطالب منتشرشده در کشور هنگ‌کنگ براساس محتویات‌شان به سه دسته تقسیم می‌شوند: «کلاس یک» که خواندن آن برای همه افراد مناسب است، «کلاس دو» که نیابد به افراد پایین ۱۸ سال فروخته شود و «کلاس سه» که محتویات آن‌ها از نظر اخلاقی نامناسب و فروش‌ آنها ممنوع است.
هنوز دلیل اصلی قراردادن رمان «قتل فرمانده» در کلاس دو مشخص نشده است  اما داستان این رمان درباره یک نقاش ۳۶ ساله است که پس از درخواست همسرش برای طلاق به کوه می‌رود و در آن‌جا زندگی می‌کند و اتفاقات عجیبی را که در آن‌جا برایش می‌افتد به تصویر می‌کشد.  گرچه دیگر رمان‌های «موراکامی» نیز دارای صحنه‌های جنسی است است اما تنها رمان «قتل فرمانده» از مجموعه آثار او برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع اعلام شده است.  «موراکامی»  در سال ۲۰۱۴ و درجریان اعتراض‌های گسترده در هنگ‌کنگ خطاب به معترضان این کشور پیام حمایتی ارسال کرده بود.  «هاروکی موراکامی» متولد ۱۲ ژانویه ۱۹۴۹ است و نویسندگی را پس از پایان تحصیلات دانشگاهی و راه‌اندازی یک کلوب جاز در توکیو شروع کرد. رمان عاشقانه «جنگل نروژی» او که در سال ۱۹۸۷ منتشر و به اثری پرفروش تبدیل شد، او را به عنوان یک ستاره ادبی به شهرت رساند. «۱Q۸۴» طولانی‌ترین رمان «موراکامی» است که سال ۲۰۰۹ در سه جلد به زبان ژاپنی چاپ شد. «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» آخرین رمان او پیش از «قتل فرمانده»، در سال ۲۰۱۳ روانه بازار و با استقبال زیادی مواجه شد. مجموعه داستان کوتاه «مردان بدون زنان» این نویسنده هم در سال ۲۰۱۴ به زبان ژاپنی منتشر شد. «قتل فرمانده» در سال ۲۰۱۷ در ژاپن عرضه شد و قرار است از تاریخ ۹ اکتبر ۲۰۱۸ در آمریکا و از ماه نوامبر در بریتانیا منتشر شود.
 

برچسب‌ها:

نظر شما