شناسهٔ خبر: 26859602 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

نوسازی یک درصدی تاکسی های تهران!

صاحب‌خبر - وعده:آذر1396 مهندس ابراهیمی، رئیس کارگروه نوسازی تاکسیرانی تهران سال گذشته قول داده بود تا براساس برنامه زمانبندی شده، امسال حداقل ١٢ هزار تاکسی فرسوده (مدل سال ٨٦ به پایین)، از رده خارج شوند، بر مبنای این وعده باید در ٤ ماه ابتدایی سال، حداقل ٢ هزار تاکسی فرسوده با ناوگان تاکسیرانی پایتخت خداحافظی می‌کردند، اما تاکنون تنها ١٧٤ دستگاه و به عبارتی کمتر از یک درصد تاکسی‌ها نوسازی شده‌اند. هم‌اکنون ١٩ هزار تاکسی فرسوده در شهر تهران تردد می‌کنند که اگر بخواهیم براساس سن قانونی فرسودگی که ١٠ سال است، محاسبه کنیم این رقم به بیش از ٣٠ هزار تاکسی فرسوده می‌رسد. پیــــــگیری: با توجه به اینکه طی سال‌های ٩١ و ٩٢ هیچ تاکسی نوسازی نشده و در سال ٩٦ نیز تنها طی چند ماه محدود طرح نوسازی اجرا شده، هم‌اکنون با انباشت نوسازی خودرو‌ها مواجهیم و این درحالی است که شرایط اقتصادی و تحریم‌ها نیز وضعیت را تشدید کرده است، شرکت ایران خودرو بعد از توقف طرح از آذرماه سال گذشته در اواخر خرداد ماه امسال بعد از دریافت ١٠٠ میلیارد تومان طلب از دولت، اقدام به صدور پیش فاکتور برای ٢١٤ نفر کرد که ١٠٠ نفر از این تعداد تکمیل وجه کردند اما هنوز خودرویی دریافت نکرده‌اند.این درحالی است که بانک‌های عامل با وجود اتمام قرارداد با دولت برای پرداخت وام ٢٠ میلیون تومانی بعد از وقفه‌ای چند ماهه، از سه‌شنبه هفته گذشته اقدام به واریز وام‌ها کرده‌اند. نــــــــتیجه : محمد‌پور، رئیس سازمان نوسازی تاکسیرانی به «ایران» می‌گوید که ایران خودرو به علت عدم همکاری قطعه سازان داخلی و به عبارتی تحریم آنها، نمی‌تواند هیچ خودرویی تحویل دهد، چراکه مشکل تولید دارد، درحالی که طبق برنامه باید تاکنون حداقل برای ٢ هزار نفر پیش فاکتور صادر می‌کرد، البته بهانه قبلی آنها عدم پرداخت هزینه گواهی اسقاط از سوی دولت بود که اردیبهشت ماه واریز شد، اما آنها هر روز یک بهانه تحویل می‌دهند و با این توصیف معلوم نیست چه زمانی قرار است به وعده هایشان عمل کنند. آمارها می‌گوید ٨٠ درصد آلودگی هوای تهران از تردد خودروهای فرسوده ناشی می‌شود.

نظر شما